• todo nada

Har ingen matlust...

Sedan snart en månad tillbaka är min matlust fösvunen.
    Jag har slarvat länge med maten och inte ätit frukost, mm. Men ändå alltid känt mig hungrig framåt 12 tiden på dagen (och efter det på eftermiddagen och kvällen också). 

Men nu är matlusten som sagt puts väck.
    Tex gårdagen, då gick jag hela dagen utan mat, åt en kyckling drumstick  med lite sallad vid 5-tiden, och det var allt jag åt på den dagen.. Och så har det sett ut en månad nu.

Jag har provat att köpa hem "lätt äten" mat, och sånt jag i vanliga fall tycker om men det går liksom inte ner..

Detta har självklart också resulterat i att jag börjat tappa i vikt. För en månad sedan vägde jag 56-57 kg, och nu är jag nere på 51.
    Ser inte snyggt ut i spegeln när revbenen börjar synas och höft benen sticker ut.

Har någon tips på vad jag kan göra?
    Kanske någon typ av mat som är näringsrik så jag iaf får i mig lite mer på det lilla jag äter?

Känner mig skit löjlig som startar en sån här tråd. Jag har alltid varit den som ätit det jag vill utan att bry mig om i fall det satt sig lite hull här och där. Förstår inte hur jag hamnade i denna sitsen.. 

• Svar på tråden Har ingen matlust...
  • MammaBella

Ta kontakt med vårdcentralen och se om du kan få komma i kontakt med en dietist som kan hjälpa dig. 

• annzah

När jag tappar matlusten - vilket händer rätt ofta - brukar jag dricka tomatjuice. Det är ganska mycket vitaminer och grejer i sådan så det är bättre än inget. Alternativt typ Varma Koppen som man kan dricka istället för att äta. 

Jag ska villigt erkänna att jag inte har ätit något alls på en vecka nu vilket inte är så himla bra men ikväll ska jag försöka peta i mig något och i veckan som kommer blir jag matad av familjen.

Sedan ska jag också villigt erkänna att för ett par år sedan åt jag ingenting (förutom ett par bitar bröd) på sju veckor. Och jag överlevde det också. 

Det viktigaste är väl egentligen att man dricker ordentligt.  

• Cecilia 851

Jag brukar också tappa matlusten ganska ofta. Det händer när jag är det minsta stressad, ledsen eller nedstämd, då känner jag helt enkelt inte för att äta. Du kanske ha något liknande? Och när jag tappar matlusten så är lagad eller varm mat helt utesluten. 

Dock är det viktigt att du får i dig näring. Prova  att göra smoothies på banan, jordgubb och apelsin, och mixa ihop det. Det är syrligt, gott och enligt mig lätt att äta även om man inte är så sugen. 

Bara vanlig färskpressad juice från tex. Brämhults är bra. Den kommer från riktiga apelsiner och har inget tillsatt socker.

Du kanske också kan prova med russin, torkad frukt, dadlar och nötter?  

Eller frys bananer i småbitar och mixa till bananglass. 

Sötare saker är lite lättare att äta än tillagat då man tappar matlusten. Annars är vattenmelon kanon!
    Hoppas du kommer över det  

Svar på tråden Har ingen matlust...