Tvååring som pottstrejkar...
Hoppas på tips från andra föräldrar osm varit med om liknande.
Jag har en son som precis blivit två år. Han har gått på pottan av och till sedan i våras. Vissa dagar har det gått jättebra med få olyckor. Jag var dock höggravid (lillasyster föddes i början av maj) och vädret var dåligt så vi tog det lite som det kom. För ungefär sex veckor sedan började vi lite mer konsekvent och han gjorde fina framsteg. Han sa till och kunde även hålla sig en liten stund.
Men nu pottstrejkar han! Kissar på golvet trots att pottan står precis bredvid och när man säger att han ska kissa på pottan istället så skakar han bara på huvudet och säger "nä, på golvet!" Men blöja vill han inte heller ha... Att sätta honom på pottan i förebyggande syfte funkar inte, jag tror inte att han har kissat en enda gång när vi har provat det. Han kissar bara om han sätter sig på eget initiativ. Har provat med belöningar (godis, klistermärken) vilket inte hjälpt ett dugg. Spelar ingen roll om han har kalsonger eller är naken. På frågan om han behöver kissa svarar han i 99% av fallen nej.
Jag torkar och tvättar och har ingen blöja på honom om dagarna (när vi är hemma eller ute - i affären eller hemma hos andra osv går det ju inte). Han bästa kompis är lika gammal och hon har precis knäckt koden så han har en förebild (de leker nästan varje dag så han ser hur hon går på pottan osv).
Vad göra?? Paus och tillbaka till blöjor (han vill inte, och jag tycker det vore synd) eller forsätta moppa och tvätta? Som tur är säger han till så man nte har oupptäckta kisspölar runt om i huset...