• WSalma

Tvååring som pottstrejkar...

Hoppas på tips från andra föräldrar osm varit med om liknande.

Jag har en son som precis blivit två år. Han har gått på pottan av och till sedan i våras. Vissa dagar har det gått jättebra med få olyckor. Jag var dock höggravid (lillasyster föddes i början av maj) och vädret var dåligt så vi tog det lite som det kom. För ungefär sex veckor sedan började vi lite mer konsekvent och han gjorde fina framsteg. Han sa till och kunde även hålla sig en liten stund.

Men nu pottstrejkar han! Kissar på golvet trots att pottan står precis bredvid och när man säger att han ska kissa på pottan istället så skakar han bara på huvudet och säger "nä, på golvet!" Men blöja vill han inte heller ha... Att sätta honom på pottan i förebyggande syfte funkar inte, jag tror inte att han har kissat en enda gång när vi har provat det. Han kissar bara om han sätter sig på eget initiativ. Har provat med belöningar (godis, klistermärken) vilket inte hjälpt ett dugg. Spelar ingen roll om han har kalsonger eller är naken. På frågan om han behöver kissa svarar han i 99% av fallen nej.

Jag torkar och tvättar och har ingen blöja på honom om dagarna (när vi är hemma eller ute - i affären eller hemma hos andra osv går det ju inte). Han bästa kompis är lika gammal och hon har precis knäckt koden så han har en förebild (de leker nästan varje dag så han ser hur hon går på pottan osv).

Vad göra?? Paus och tillbaka till blöjor (han vill inte, och jag tycker det vore synd) eller forsätta moppa och tvätta? Som tur är säger han till så man nte har oupptäckta kisspölar runt om i huset...

• Svar på tråden Tvååring som pottstrejkar...
  • Mercurialis

Pröva om han vill sitta på toaletten i stället.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis

Och det där att han säger att han inte behöver kissa, så har mina barn också gjort. När jag frågade, fick jag ett mycket bestämt "nej" även om det hade gått flera timmar sedan de kissade senast och när de satte sig på toaletten kissade de meddetsamma och mycket. Jag slutade fråga om de behövde gå på toaletten och sade i stället att det var dags att gå.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • WSalma

Han vill inte gå på stora toaletten (varken med eller utan ring). Om man bara sätter honom på pottan blir han antingen hysterisk eller sitter glatt där och leker eller läser, men kissar inte...

• Lussekatten

Vi har också en 2-åring och vi fick också syskon nu i våras. I höstas läste jag nånstans att det äldre barnet kunde få "bakslag" i sin utveckling när syskonet kom. Det nämndes även potträning som exempel, så därför valde vi att vänta med det tills precis nu (lillasyster är nu 4 månader).

Det verkar ju som att er son har råkat ut för det här sk bakslaget. Hade det varit vi så hade jag nog försökt återgå till blöjor en kort period men det verkar ju inte er son gå med på. Så tyvärr är det nog bara att fortsätta moppa. Det borde ju gå över nån gång kan man hoppas. Jag har ingen aning om hur länge de här bakslagen kan hålla i sig men det kanske skulle vara värt en googling för att se om det finns nån sån uppgift. Hoppas det löser sig snart för er.

• WSalma

Det är klart att det är tänkbarast sämsta tajming och hade det inte varit för att barnet själv så tydligt hade visat intresse så hade jag absolut väntat.

Hur som så blev han magsjuk och fick diarré så vi var tvugna att ta på honom blöja igen.

Hoppas på tur i oturen och att detta blev det break han eventuell behövde!

• Lussekatten

Jag hoppas du inte tog det som kritik, ville bara ge en tänkbar förklaring. Håller just nu själv på med potträning (storasyster har visat intresse) men det går inte så värst bra då hon storgråter när hon inte får fler klistermärken. (Vi har det som belöningssystem.)

Trist med magsjuka men det kanske är tur i oturen, som du säger. Jag håller tummarna för er att det ska gå bra.

• pluvdo

Testat att låta honom stå på en pall och kissa i toaletten då? I början när sonen började gå utan blöja så verkade det vara det enda han gick med på att göra hemma hos sin pappa i alla fall. Stå upp och kissa som pappa, liksom. Medan han gick på pottan här hemma.

Sedan så kan nog lussekatten ha rätt i att  det kan bero på den nya bebisen. Det är väl relativt vanligt att sådana händelser gör att barn börjar med napp igen, vill ha blöja igen, nappflaska igen och liknande saker. Bli bebis igen.

• I969

Se bara till att det inte blir för jobbigt med olyckorna, t.ex. genom att ha på honom en blöjbyxa eller luftig badbyxa utanpå kalsongerna. Då blir det blött och han förstår att man borde gått på toa men han slipper riktig blöja. Sen lägger ni så absolut lite fokus på saken som bara möjligt, det tycker jag brukar funka bäst.

• WSalma

Tack för alla svar.

Vi har börjat om lite försiktigt efter magsjukan nu. Det går inte lika bra som för ett par veckor sedan, men vi stressar inte.

Svar på tråden Tvååring som pottstrejkar...