• faithfully

Hur stora bitar klarar en ettåring?

Min dotter har två tänder uppe och två nere (mitten). Hon äter mest ganska geggig kost men vi ger henne plockmat med, ost, leverpastej, tunn melonskiva. Hon har även provat ärtor och tex någon pastaskruv vilket gått bra. Men vad ska de klara av vid ett års ålder utan att sätta i halsen?

• Svar på tråden Hur stora bitar klarar en ettåring?
  • Tirem

Min 1åring äter t.ex kött uppskuret i 1x1 cm stora bitar, kokta hela potatisar, halva köttbullar... Hon äter med händerna och bitar av maten i mindre tuggor.

Klassisk barnmat äter hon ej, hon vägrar!

• faithfully
    Tirem skrev 2013-07-08 07:56:44 följande:
    Min 1åring äter t.ex kött uppskuret i 1x1 cm stora bitar, kokta hela potatisar, halva köttbullar... Hon äter med händerna och bitar av maten i mindre tuggor.

Klassisk barnmat äter hon ej, hon vägrar!
    Är rädd att hon ska sätta i halsen om hon inte tuggar tillräckligt, men man måste ju börja någonstans, ska testa kokt hel potatis idag!
  • Tirem

Barn klarar oftast mer än vad man tror! Bara man inte lämnar dem själva så

Prova såpass stora bitar att hon kan hålla själv! Ta en halvkokt morot och låt henne leka med den och se hur det går!

• Rani

Jag ger min 9-månaders som inte har några tänder alls nästan allt som plockmat. Undantaget är väl hela bitar kött. Men hon äter kokta grönsaker, gurka, tomat, paprika, korvbitar, pasta, potatis, ärtor och majs, räkor och bitar av fisk, köttbullar delade på hälften etc. Hon gnager med gommarna och mjukar upp maten genom att suga på den. Vi provade att ge henne knäckebröd och det gick också bra. De utarbetar en teknik om de får träna tror jag. Vi brukar ge ganska stora greppvänliga bitar som hon kan gnaga från.

• faithfully

Knäckebröd gick jättebra innan tänderna kom, hon satt och sög på dem tills de var borta. Men nu lossnar det massor med småbitar och hon hostar och kraxar.

• Anemone

Alla säger att plockmat ska gå bättre än 8 månadersburkarna. Min snart ettåriga dotter äter bara 5-6 månadersburka.. Hon har 6 st tänder.

Har provat med snabbmakaroner,majs, ärtor, halva hallon, blåbär, smärgåsrån, brödbitar och frikadeller. Inte alltid hon ens tar det till munnen men när hon gör det så spottar och hulkar hon bara. Aldrig lyckats få ner något.  

Svar på tråden Hur stora bitar klarar en ettåring?