Dåliga datum på Mathem
Jag har gjort några beställningar från Mathem. (Hemleverans av mat/dagligvaror. Beställning via internet.) Men jag upplever problem med bästföre datum på färskvaror. Dom skriver att dom ger en garanti på minst 5 dagars hållbarhet på färskvaror och då gällande alla produkter från mjölk till vaccumförpackad lax, kalkon, korv och annat.
För egen del så kollar jag alltid datum när jag handlar, och vissa produkter vill jag ju att de ska hålla lite längre än bara 5 dagar. Tex vaccumförpackad kalkon, lax, salamikorv och liknande. I butik så är det ju inte ovanligt att man kan hitta bäst före datum på 3-4 veckor frammåt eller mer på de här produkterna.
På Hemköp köpte jag i veckan kallrökt skivad lax till halva priset pga "kort datum". Då var det 5 dagar kvar på den...
Men det är ju ett utmärkt system för axfood och andra leverantörer att få sålt produkter med "kort datum" till maximerade priser via Mathem. För inte sällan levererar de just produkter med "kort datum". Vid min första leverans så upptäckte jag för sent att datum på vaccumförpackat var väldigt kort, så jag fick slänga en hel del dyra varor, tyvärr.
Jag har även försökt att framföra önskemål om bästföredatum vid mina beställningar. Men det har inte fungerat. Jag har nu fått svar från kundtjänst att de inte hanterar den typen av önskemål.
Det skulle vara utmärkt med den här typen av tjänst om den fungerade. Är det så svårt att fixa bättre datum än 5 dagar på vaccumförpackad lax, gräddfil, fetaost mm?
Hur gör ni själva när ni handlar förresten. Kollar ni datum?