• Jessi01

Dåliga datum på Mathem

Jag har gjort några beställningar från Mathem. (Hemleverans av mat/dagligvaror. Beställning via internet.) Men jag upplever problem med bästföre datum på färskvaror. Dom skriver att dom ger en garanti på minst 5 dagars hållbarhet på färskvaror och då gällande alla produkter från mjölk till vaccumförpackad lax, kalkon, korv och annat.

För egen del så kollar jag alltid datum när jag handlar, och vissa produkter vill jag ju att de ska hålla lite längre än bara 5 dagar. Tex vaccumförpackad kalkon, lax, salamikorv och liknande. I butik så är det ju inte ovanligt att man kan hitta bäst före datum på 3-4 veckor frammåt eller mer på de här produkterna. 

På Hemköp köpte jag i veckan kallrökt skivad lax till halva priset pga "kort datum". Då var det 5 dagar kvar på den...

Men det är ju ett utmärkt system för axfood och andra leverantörer att få sålt produkter med "kort datum" till maximerade priser via Mathem. För inte sällan levererar de just produkter med "kort datum". Vid min första leverans så upptäckte jag för sent att datum på vaccumförpackat var väldigt kort, så jag fick slänga en hel del dyra varor, tyvärr.

Jag har även försökt att framföra önskemål om bästföredatum vid mina beställningar. Men det har inte fungerat. Jag har nu fått svar från kundtjänst att de inte hanterar den typen av önskemål.

Det skulle vara utmärkt med den här typen av tjänst om den fungerade. Är det så svårt att fixa bättre datum än 5 dagar på vaccumförpackad lax, gräddfil, fetaost mm?  

Hur gör ni själva när ni handlar förresten. Kollar ni datum?         

• Svar på tråden Dåliga datum på Mathem
  • Sapato

Jag kollar alltid datum och tar det med längst i butiken.
    Det du beskriver här är en stor anledning till att jag inte vill använda mig av en sådan tjänst.
    Hur är frukt och grönsaker när man beställer?

• jassikan

Kollar alltid datum när jag handlar. Eftersom det händer då och då att det är ganska kort datum på den första man tar i. Dock ovanligt att varan gått ut, men även det händer.

Har hänt att jag fått med mig något om redan gått ut (skinka), men då har jag haft för bråttom att handla. Dock löst sig, men eftersom man måste tillbaka med varan blir det ändå omständigt.
    Även lyckats köpa utgången läsk en gång. Brukar alltid vara väldigt långt datum på läsk, typ 5-6 månader eller vad det nu är. 

• Jessi01
    Sapato skrev 2013-07-08 06:41:02 följande:
    Jag kollar alltid datum och tar det med längst i butiken.
    Det du beskriver här är en stor anledning till att jag inte vill använda mig av en sådan tjänst.
    Hur är frukt och grönsaker när man beställer?

Det är varierande kvalitet på frukt och grönt. Ungefär hälften av det som jag har beställt har varit helt ok för mig. Resterande har varit sådant där jag själv skulle ha valt en bättre vara i butiken, eller avstått. Främst gäller det grönsaker som är känsliga, tex tomater och paprika. Dem har jag fått mjuka, dåliga och med stora synliga stötfläckar. Jag har även fått hemlevererat möglig ruccolasallad.

Dock får man ersättning för dåligt frukt och grönt om man gör en beställning igen. Dras av på priset på nästa beställning. Man får ringa eller skriva till kundtjänst bara. Problemet är ju då bara att man står utan de grönsaker man trodde att man skulle ha. Så ett tips kan ju vara, om man nu ändå vill beställa, att beställa lite mer av sådant som är känsligt för man kan räkna med att få kasta en del av det.

• IsDimma

Jag har beställt av mathem en gång och har samma erfarenhet som dig ts.
    Jag har däremot använt mat.se flera gånger och upplever att dom är bättre på detta. Jag är betydligt mer nöjd med dom än med mathem.

• Jessi01
    IsDimma skrev 2013-07-08 17:06:23 följande:
    Jag har beställt av mathem en gång och har samma erfarenhet som dig ts.
    Jag har däremot använt mat.se flera gånger och upplever att dom är bättre på detta. Jag är betydligt mer nöjd med dom än med mathem.

Tack för ditt tips! Jag har kikat lite på dem (mat.se), men inte provat. Anledningen till att jag beställt från Mathem är att dom just nu har ett större sortiment av ekologiska grönsaker. Jag äter nästan bara ekologiskt. Men deras dåliga datum mm gör att jag beställer bara i nödfall. Har insett att det är bäst att handla själv när jag har möjlighet.

Men kanske tar dom in lite mer ekologiska grönsaker på mat.se framöver och då ska jag defenitivt prova dem!

• Jessi01

Jag kan nämna också angående beställda varor att det varje gång jag handlar så är det slut på vissa produkter i lager, trots att de ligger kvar på hemsidan. Jag handlar ekologiskt, därför är tex eko grönsaker mm inte direkt utbytbara mot annat ej ekologiskt. Då ringer dom och frågar om jag vill ha tex potatis och morötter, som jag beställt ekologiska, oekologiska istället. Och vill man inte det, så får man ändå åka och handla...

Fast nu senast jag fick leverans, (igår) så har det nästan fungerat felfritt.  De färska grönsakerna var fina allihop! Allt kom med i leveransen utom ekologiska frysta ärtor. Dem fick jag oekologiska istället. Datum på filmjölk och gräddfil var helt ok. Kort datum dock på mjölken. Bara 3 dagar. 

• Tomas Kull

Hej Jessi01,

Tack för din och alla andras feedback som vi värdesätter högt. Först av allt vill jag säga att självklart skall du få pengarna tillbaka om vi levererar dåliga varor, det är bara att höra av dig till kundtjänst, vi har till dags datum haft  98% nöjda kunder, och det vill vi behålla. Lång hållbarhetstid och fräscha varor är A och O för oss.  Precis  som du säger så har vi Sveriges bredast utbud av matvaror på nätet och det gör att vi faktiskt ibland kan missa någonstans. (idag ligger vår reklamationsnivå på under 0,01% av alla varorna), men vi är inte perfekta och kan göra misstag ibland och då uppskattar vi våra kunder hör av sig till oss. Redan nu funderar jag efter ditt inlägg på vilket sätt vi kan förfina vår hållbarhetsgaranti, kanske införa någon intervall eller snittdag också så ni vet vad det oftast är och inte vad det minst är.

Normalt levereras våra produkter med väldigt mycket längre hållbarhet än garantinivån. Man måste också komma ihåg att i en vanlig  säljs produkterna fram till sista hållbarhetsdag, vilket vi inte gör. Vi jobbar hela tiden med att få så lång hållbarhetstid kvar till konsument som möjligt men tyvärr så får vi kämpa en hel del leverantörerna, vi fick t ex direktleverans av fil nyligen från Arla där det endast var 7 dagar kvar (vilket alla butiker fick dvs de hade själva legat på den i en vecka) vilket var OK enligt deras policy men för oss ä det inte OK, men det gör att vi tyvärr t ex endast kan garantera 5 dagar  på filen, eftersom vi riskerar att få kort datum till oss, fast den oftast är över 10 dagar.

Vad gäller frukt och grönsaker så förvarar vi dem liksom övriga produkter i optimal kyltemperatur, vilket vi tror oss vara ensamma om, fram till att de når dig i hemmet till skillnad från de flesta butiker som ställer fram frukt och grönsaker för exponering i butik vilket förkortar hållbarheten.

Kvalitet är en generell oro för dem som inte har handlat mat på nätet vilket även Svensk Distanshandels undersökning som just kom ut visar, den undersökningen visade dock att 86% av de som har handlat mat på nätet ansåg att kvaliteten var lika bra eller bättre än när de handlade själva i butik vilket visar att vi och branschen som helhet tar kvaliteten på största allvar och att den absoluta majoriteten tycker att vi redan gör ett bra jobb. Vi handplockar även alla varor för att i bästa mån kontrollera att vi verkligen alltid levererar varor med hög kvalitet.

Mejla mig gärna direkt också på [email protected] med era tankar

Ha en fortsatt trevlig sommar,

Tomas

Grundare av MatHem.se

Svar på tråden Dåliga datum på Mathem