• Wahlentina

Strul vid 4 mån.

Har en dotter på fyra månader som bara gått upp 90 gram sedan 4 juni. Tills hon var tre mån. gick hon upp fint i vikt men plötsligt avviker hon från sin kurva. Helammar och tycker jag erbjuder amning ofta. Snittar väl var tredje timme om jag räknar in nätterna då hon kan sova 4-5 timmar i streck, amma, och sedan sova lika länge igen. Varför först gå upp fint i vikt för att sedan dala?
    Mina äldre barn hade aldrig problem med viktuppgång så jag fattar verlligen ingenting.
    Hon verkar för övrigt nöjd och glad och ser inte spinkig ut. (än iaf!)
    Försöker nu amma än oftare, verkligen trugar och hoppas vägningen går bättre på onsdag. Men har någon vart med om liknande? Trodde ju jag hade koll...

• Svar på tråden Strul vid 4 mån.
  • malzac

Hon dalar inte, hon går ju fortfarande upp i vikt. Stirra dig för allt i världen inte blind på viktkurvor! För det första så är det inte helt exakt - vikten kan skilja beroende på våg, tid på dagen, om hon har ätit eller kissat precis, etc. För det andra så är BVCs kurvor inte baserade på ammade barn utan på en stor del flaskmatade. De kurvorna ser olika ut. WHOs kurvor ska vara bättre för ammade barn; här har du en jämförelse (WHOs kurva i rött):

www.rikshandboken-bhv.se/Dokument/fig23a.pdf

Den avviker ju ungefär exakt runt 4 månader...

Min flicka dippade under även sin WHO-kurva vid 4 månader. Jag fortsatte amma precis som vanligt och hon är hur frisk som helst. Det var aldrig något problem. Låg vikt är inget problem såvida du inte ser andra symptom som torra blöjor eller utmattning.

Du har full koll - din dotter är nöjd och glad, och det är allt du behöver veta. Lita på din magkänsla!

• Wahlentina

Jo just det, stillade faktiskt lite att läsa och påminnas om den sk amningspuckeln. Synd att inte bvc-tanten jag pratade med i veckan kunde upplysa mig om det. Istället blev jag oroligare. Mina två äldre hade också tydliga pucklar men deras kurvor planades ut saktare. Men då hon är pigg och glad så borde det ju vara "helt normalt"

Svar på tråden Strul vid 4 mån.