• Mamma till Olle

Några funderingar gällande potträning..

Hej!

Jag har en son på 2 år och 4 månader som pottränar för fullt och det går riktigt bra, kul! Skrattande Vi körde igång på riktigt för en vecka sedan (dvs ingen blöja alls dagtid när han är vaken), Första dagen blev det tre olyckor, andra dagen två olyckor och nu de senaste två dagarna ingen olycka alls. Han säger oftast till själv när han måste kissa eller bajsa på pottan och ibland påminner vi. Och inga olyckor senaste dagarna som sagt!

Men... Nu är det ju semestertider. Allt går ju lättare då tänker jag. Om 4 veckor ska han åter till förskolan och nu undrar jag vad ni har för erfarenheter av detta? Kommer det fortsätta gå bra eller är det lätt att det blir massa olyckor igen då, när han leker mer och kanske glömmer bort etc.? Hoppas verkligen förskolepersonalen uppmuntrar och hjälper honom vid behov (har hört att det har varit lite si och så med det på hans förskola nämligen).

Sen undrar jag hur era barn gör/gjorde i början vid potträning... Det går som sagt väldigt bra för min son, men problemet kan vara att han inte riktigt tömmer blåsan när han kissar, utan blir kissnödig igen en halvtimme senare. Han gör som sagt allt på pottan, så det hamnar ju "rätt", men jag vill ändå att han ska lära sig tömma blåsan ordentligt. Kommer detta av sig självt senare?

Tack på förhand för alla era kloka svar och lycka till med potträningen hemma hos er!! Skrattande

• Svar på tråden Några funderingar gällande potträning..
  • strojes

Det där med att tömma blåsan kommer vart efter. Men uppmuntra honom gärna att sitta kvar lite och försöka lite till.
    Han har ju 4 veckor på sig att öva på kisseriet och det är bara att ladda med mycket extrakläder på dagis och vara på dem med att de ska stötta honom och påminna honom då och då. Försök hemma att få in ett mönster med toabesök innan han går ut före/efter maten etc, så kanske det underlättar lite för honom på dagis sedan.

• Mellanmjölkens land

Hos oss satte de dottern på pottan när de ändå bytte blöjor. När vi hämtar vid 3 brukar vi även passa på att gå då eftersom det kan ta ett tag innan nästa gång vi kommer till en toa (antingen stannar vi och leker på hemvägen eller så blir vi kvar ute en stund hemma)

• Mamma till Olle

Tack för era svar! Glad

Fler får gärna svara. Funderar speciellt på detta med att inte tömma blåsan ordentligt, utan att det blir en massa småskvättar i pottan. Fler som har barn som gör så?? Flört 

• Mellanmjölkens land

Är det inte ganska typiskt för blöjbarn att gå och småskvätta? Det har ju bara gått en vecka än så jag misstänker att han lär sig tömma blåsan ordentligt inom ett par veckor

Svar på tråden Några funderingar gällande potträning..