• Humörmamman

Besiktning av häst - vem ska betala?

Jag har sålt en häst och har nu fått en faktura från veterinärkliniken! I min värld är det köparen som ska betala, inte jag som säljare, det är ju säljaren som har begärt besiktning och valt klinik - inte jag! Har jag rätt, eller fel? Jag misstänker att de har splittrat räkningen, men så kan man väl inte göra utan att ha kommit överrens?

• Svar på tråden Besiktning av häst - vem ska betala?
  • GrodanHopp

Är det en hund så är det säljare. Men besiktningen ska vara gjord innan försäljning, dock Max 7 dagar.

• Fanny b

När det gäller hästar så skulle jag spontant som köpare vilja stå för besiktningen, för då kan jag välja veterinär/klinik, och på det sättet få en sådan som är min och inte säljarens kund. Jag tror verkligen inte att en veterinär får ingå ett avtal med en kund som säger att räkningen ska delas upp att kolla upp detta med den andra personen ska stå för räkningen. Fanns ett liknande fall på fl för ett tag sedan, där en hundvakt hade tagit den hund denne passade till veterinären då den var dålig i magen. Hundägaren hade förklarat för hundvakten att hunden normalt var det. Veterinärräkningen skickades sedan till hundägaren. Varpå denne överklagade räkningen, och det visade sig att veterinären inte hade någon rätt att skicka räkningen till denne.

• Humörmamman

Grodanhopp!

Vad är det för svar? I rubriken står tydligt att frågan rör en häst. Du svarar vad som gäller en hund. Vem är ärthjärna?

Köparen har valt klinik och beställt besiktning, jag får en räkning. Jag vill ha svar från kloka människor som kanske har varit med om något liknande för att få klarhet i vad som är rätt och fel. Dina kommentarer kan jag klara mig utan, leder ingen vart....     

• Majsan70

Alltså jag som köpare bör ju stå för besiktningen. På så vis kan jag välja veterinär själv o få en bra besiktning som är objektiv. Jag besiktigade dottens häst alldeles nyligen o betalade själv.

Ibland  har jag förstått att säljare o köpare delar på det.

• Cecese

Jag har köpt 2 hästar av samma säljare och där stod säljaren för besiktningen. Jag var dock med på båda besiktningar samt att det skulle blivit samma veterinär även om jag betalat för det.
    Jag har sålt en häst och där stod jag för kostnaden.
    Sen har jag bytt en häst mot en annan och jag stod för besiktningen av den hästen jag skulle byta till.  

• cajsasmamma

Eftersom köparen har undersökningsrätt så är det köparen som ska betala.

Bör alltid skrivas avtal innan besiktning att om hästen går igenom besiktningen så betala köparen det.

Och i detta fall så har ju köparen även beställt veterinär.

• En till mamma

de gånger jag sålt en häst har jag klart och tydligt sagt att jag står för en gårdsbesiktning. vill köparen besiktiga på klinik med förljande röntken så bidrar jag med summan som en gårdsbesiktning kostar, sedan får köparen betala resten.

men viktigaste är att göra upp detta innan. 

• Froststar

Köparen om inte annat överenskommits.

Svar på tråden Besiktning av häst - vem ska betala?