• HereIcome

Vad äter jag till kyckling/kött när jag bantar?

Grillar massor nu på sommaren. Behöver verkligen se över kalorierna. Potatissallad från affären är väl utesluten gissar jag... Sallad är ju självklart, men vad har jag i den som kanske är lite mer spännande än gurka och tomat?

Hjälp!!! Förslag?

• Svar på tråden Vad äter jag till kyckling/kött när jag bantar?
  • Jimman

Grönsallad , falsk potatissallad är gott

• Cookiesandcream

Jag tycker bönsallad är jättegott! Brukar köpa en förpackning blandade bönor och ha i hackad rödlök, fetaost, färsk koriander och vinegrette :-P

• Zayco

Grillade grönsaker på spett tycker jag är jättegott, gärna med någon tzatsiki, bearnaisesås eller liknande.

Majskolvar är gott.

Hackad lök, tomat och gurka med lime och olja. Skitgod sallad!
    Sen en annan variant är ju salladsblad, tomat, gurka, ruccola, rödkål med vinäger och olja.

Ceasarsallad är jättegott också..  

• Omogen citron

Vad gäller salladen så kan du ha i: ruccola, babyspenat, andra gröna blad, majs, paprika, sockerärtor, rädisor, oliver, salladslök, pinjenötter det finns massor i grönsaksdisken, det är bara att mixa och blanda. Eller varför inte prova lite matigare grönsaker istället för sallad? Broccoli, olika sorters kål (brysselkål är supergott), morötter, en bit majskolv, zucchini eller dylikt.

Till köttet kan du koka linser, göra en bönröra, koka potatis (se upp med såserna bara, de innehåller ofta mycket kalorier) ris, fullkornspasta, couscous, bulgur, matvete eller hirs.

• beccagranen

Grillspett med grönsaker. Brukar ha paprika, lök, annanas, champinion, zukin, tomat etc. Känner i te alls behovet av potatis till det. Gott att värva kycklingfilé på spättet och någon dressing till så är det komplett :)

• EnEnkelTulipan

Den här tråden favoritar jag! Massa bra förslag ju som även jag kommer ha nytta av :)

Precis som många andra nämner så går ju sallader att variera jättemycket. Man kan även göra rotfrukter i ugn (morötter, palsternacka, kålrot, (söt)potatis, lök, vitlök) eller varför inte ett foliepaket som man lägger på grillen med t.ex. skivad paprika, lök, delade cocktailtomater. Här hemma gör vi pure/mos på palsternacka och blomkål ibland, den är supergod och enkel att göra. Bara att dela i mindre bitar, koka i lättsaltat vatten och mixa med stavmixer.

• PerG

I en sallad till kyckling gillar jag t.ex:

Gurka, tomat, avocado, paprika, oliver, sallad (nån god blandning med maché, ruccola eller liknande), rostade pumpakärnor/pinjenötter/solroskärnor, quinoa, fetaost eller keso.

Som tillbehör kan man t.ex. ha tzatziki om man vill ha en sås till...  Eller kanske blanda lite ajvar med creme fraiche... 

• Aniiee
    PerG skrev 2013-07-08 00:27:48 följande:
    .. och rödlök!
    Ja, glöm inte rödlöken =) Annars blir det böter!

Majs! Majskolvar, hela eller så. Alla grönsaker går att grilla (nästan), Så skivor av auberginer, zucchini, Squash. Hela tomater eller några färskpotatisar i folie, lök i folie. Ljummen potatissallad som du gör själv.

Felet med den köpta potatissalladen är du att det är mer majonäsgräddfilssås med några potatisar i, när det borde vara potatis och grönsaker med lagom lite sås..... 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Hennah
    Falsk potatissallad med zucchini
    1 stor zucchini
    0,5 purjolök
    2-3 msk majonnäs
    1,5-2 dl gräddfil eller creme fraiche
    0,5 msk fransk senap
    1 tsk hackad kapris
    salt och peppar

Skär zucchinin i tärningar. Är skalet hårt eller fult kan du skala zucchinin först.
    Strimla purjolöken.
    Fräs zucchini och purjo i smör, salta och peppra lite, låt de mjukna lite och ta upp och låt de kallna.
    Blanda gräddfil eller creme fraiche med majonnäs, senap och kapris.
    Blanda sedan ner zucchini och purjo.
    Smaka av med salt och peppar.

Shiratakinudlar som finns färdiga att köpa i olika varianter. De har 5-10 kcal/100g.

Zucchinipasta.
    Strimla zucchini i tunna "spaghetti"-strån på längden med mandolin eller julienneskärare. Alternativt kan man skära tunna remsor med potatisskalare. Koka upp lättsaltat vatten och häll över nudlarna. Låt stå i ca 5min och häll av. Ät som spaghetti.

Blomkålsris

Riv ett stort blomkålshuvud på den grövsta sidan av rivjärnet.
    Häll ner i kokande lättsaltat vatten och låt koka cirka 10 sekunder.
    Häll av i durkslag.

Alternativ tillagning - stek blomkålsriset i smör. 

• Toodiloo

Favoritar och återkommer med tips! Kan rekommendera vattenmelon och feta kombinationen, gärna med hallonbalsamico

• Fröken Vargh

Klyftpotatis är alltid gott till grillat! Eller blandade rotfrukter som potatis, sötpotatis, morot m.m. Man kan göra potatissallad på lättkvarg istället för på massa fettig majonnäs, supergott. Eller en bit gott lantbröd som fått ligga en stund på grillen.

• Solstråle00001
    Fröken Vargh skrev 2013-08-10 19:32:08 följande:
    Klyftpotatis är alltid gott till grillat! Eller blandade rotfrukter som potatis, sötpotatis, morot m.m. Man kan göra potatissallad på lättkvarg istället för på massa fettig majonnäs, supergott. Eller en bit gott lantbröd som fått ligga en stund på grillen.

Mums! På tal om rotfrukter! Glöm inte ugnsbakade rödbetor! Så gott!
Svar på tråden Vad äter jag till kyckling/kött när jag bantar?