• HelenaVillhelamma

Från Delamning till helamning

Hej! Någon som har erfarenhet av detta? Sonen stannade i vikt o ger nu ca 480 ml ersättning per dygn, är 8 veckor. Önskar sluta med ersättning, har kunnat helamma mina 3 tidigare barn utan prb o tycker det är jobbigt att köra både och. Men samtidigt har självförtroendet för att kunna amma fått sig en törn nu när han stannade av.

• Svar på tråden Från Delamning till helamning
  • malzac

Jag har inte själv erfarenhet av detta, men när började du ge ersättning? Hade ni fått amningen att funka redan (förutom vikten då)? Hur pass mycket ammar du nu?

Teknikerna för att öka mjölkproduktionen i början gäller nu också: amma ofta och kör så mycket hud mot hud som möjligt. Testa att alltid amma (från båda brösten) innan du ger ersättning (så ge inte ersättning mellan amningstillfällena) om du inte gör så redan. Kanske kan du dra ner lite på hur mycket ersättning du ger efter amningen och istället amma oftare (fast kolla med bm först). Pumpa direkt efter varje amningstillfälle, helst med en professionell sjukhuspump. Gosa med bebisen på soffan utan top och låt honom snutta när han vill. Drick amningste.

Och heja!

• HelenaVillhelamma

Tack för svaret! Amningen funkade i början men sedan hade han stått stilla i vikt i 2 veckor (upptäcktes när han var 6 veckor och nu är han 8 veckor). Har ammat båda brösten och sedan försökt pumpa men får i princip ej ut något direkt efter amning (har hyrt pump fr sjukhuset - medela). Igår när jag ej hade ammat på 4 tim fick jag ut 125 ml i pumpen så tror ändå det finns mat. Känner inget stöd från bvc, de verkar tycka det är kört med amning men själv vill jag tro att det ska funka lika väl som det funkat innan med tidigare barn. 

Han har rätt tag men anledn till att det blev så här tror jag är att alla barn gick hem på sommarlov samtidigt som han nöjde sig liteför lätt med tröstnapp och jag hade ont om tid.  

Senaste dagarna har jag gett 120 ml 4 ggr, igår endast 3 ggr.  Försöker amma så mkt som möjligt men direkt efter ersättn är han däckad ett tag. Drog ner på antalet tillfällen för ersättning eftersom han börjat vägra ta bröstet mer och mer, tycker väl flaskan är bättre kan jag tro.

• malzac

Jag tror inte alls att det är kört med amning. Har du helammat i sex veckor och det har gått bra (vilket det verkar ha gjort låter det) så har du en bra grund att utgå från. Och det behöver inte alls vara så att problemet låg i att du inte hade tillräckligt med tid så klandra inte dig själv! Snarare kan det ha varit så att BVC var lite heta på gröten med ersättning (kvalificerad gissning).

Det kan vara så att flaskan är lättare som du säger. Vilken flaska använder du? Har du testat kopp eller sked istället? Om du kan låta bli flaskan så kan det vara lättare för honom att vänja sig vid brösttekniken istället.

Om du inte känner stöd från BVC så be om en annan sköterska. Och sök hjälp på annat håll - amningshjälpen kan vara fantastiska!

Svar på tråden Från Delamning till helamning