Slog med kniv i stolen!
Hej.
Har hamnat i en knivig situation.
Jag och min sambo var på husbilssemester med våra barn och hans barn.
Vi hade varit på busfabriken i 4 timmar och när vi kom till campingen blev min sambos son 11år jättegrinig för att vi inte ville betala 30:- per barn (4st.) för att hoppa i en hoppborg som fanns på campingen. Sedan blev allt bara skit enligt honom.
Våran 4 åring är en riktig retsticka så senare på kvällen när jag kom tillbaka från diskning hade hon sjungit en sång där hon retades med honom och han hade sjungit lika till henne för att ge igen. Då hade hon kastat sand på honom (var på kroppen vet vi ej eftersom de säjer olika) och han kastade tillbaka i hennes ansikte så hon fick sand i ögat. Hon blev jätteledsen och vi höll på länge för att få ut sanden ur ögat!
Jag pratade allvar med båda två eftersom båda har gjort tokiga saker.
Dagen efter när jag var på toa och min sambo bytte blöja på vår funktionshindrade dotter i husbilen händer då detta!
Sambons son blir irriterad över en lucka i husbilen som inte vill stanna i öppet läge, samtidigt som 4 åringen håller på att retsjunga igen. Hon sitter på sätet i husbilen och han tar en vass kniv som vi skurit bröd med till frukost och slår i sätet en bit i från henne.
Jag fick veta detta när jag kom tillbaka från toan och jag blev så rädd och arg!
Jag sa då att jag inte tänker åka med husbilen med hela familjen igen.
Vi åkte hem samma kväll och jag åkte hem till bonusens mamma och sa att vi måste sätta oss och prata med honom. Han har ju svårt att hantera sin ilska. Plus att mamman är hårdare än pappan så jag ville ha henne med så han förstår allvaret i det. Vi satte oss ner för att prata med honom och det känns som om vi inte når ända fram. Hans kommentar: "Jag förstår inte att ni gör så stor grej av det"
Så nu en vecka efter skulle jag åka med min bror och hans familj till Kolmården. Det var inte vår vecka med bonusbarnen men jag tänkte ändå fråga om sambons dotter ville följa med i två dagar eftersom bonussonen skulle åka på läger så skulle hon också få göra något roligt. Det skulle då bli jag, mina två tjejer och bonusdottern.
Min sambo pratade med barnens mamma och lade fram det lite fel och sa att sonen inte skulle få följa med pga detta med kniven.
På sätt och vis är det ju så eftersom jag inte vågar ha honom med mig själv eftersom inte deras pappa skulle vara med pga jobb.
Men bonussonens mamma tycker att det där med kniven är överspelat och gammalt och att vi behandlar honom orättvist.
Jag tyckte att det var rättvist eftersom han skulle få vara på läger som kostar 3500:- i en vecka. Och dessutom tycker jag att han borde få en konsekvens för det han gjort!
Hur skulle ni gjort i detta läge?
Tycker ni att han borde få en konsekvens av sitt handlande eller räcker det med att bara prata?
Kan det vara så att han som vet hur han kände vid situationen vet att det inte är allvarligt så vi överdramatiserar det?
Mina vänner tycker att bonusen borde få hjälp att prata med någon och lära sig hantera känslorna men jag vet varken ut eller in snart!
Just när situationen hände mådde jag så himla dåligt. Jag drömde mardrömmar om min 4 åring!
Jag försöker att behandla barnen lika när de är i konflikter men samtidigt är han äldre än 4 åringen och borde veta bättre än att hålla på att ge igen!
Jag skäller/pratar/osv. nästan mer än jag behöver med 4 åringen för att inte bonusarna ska känna att jag särbehandlar!
Råd någon!?
Gör jag fel? Gör jag rätt?