Kan man "lära sig" att tycka om sambons barn?
Träffade för 2 år sen en jätte fin kille som hade två barn. Ganska snart efter att jag började träffa hans barn kände jag att det inte "klickade" till 100%. Dom tyckte om mig och jag tyckte väl bra om dom också, men jag trivdes inte tillräckligt bra med dom för att ex vilja bo ihop med dom. Dom var helt enkelt uppfostrade på ett sätt som lett till att dom fått beteenden och värderingar som skiljer sig enormt från mina. Denna känsla växte och därför är jag övertygad om att förhållandet tagit slut ganska snart om det inte vore för att jag blev oplanerat gravid. Under graviditeten började jag få allt svårare att acceptera det största barnets beteenden och jag började tycka allt sämre om honom. Vi bestämde oss ändå för att flytta ihop när vår son föddes, för att ge det en ärlig chans. Jag vill dock poängtera att jag hela tiden sagt och tänkt att det bara kommer att bli bra om mina känslor för sambons son förändrades till det bättre, för jag själv vill inte bo med någon jag inte tycker om och vill absolut inte att barnet ska behöva bo med någon som inte tycker om denna. Tyvärr har mina känslor inte blivit till det bättre sen vi flyttade ihop, utan tvärt om. Jag har oerhörd ångest över att dela hem med honom varannan vecka, att hans (i mina ögon) dåliga beteenden ska kunna påverka min son, att behöva ha honom runt omkring mig. Jag vill inte umgås med honom, hitta på saker eller helst ens se honom/ha honom här. JAG VET att detta är fel, att pojken känner av det och att han inte förtjänar att ha det så och jag skäms oerhört för mina känslor!Jag vill inte heller att min son ska växa upp och känna av detta, jag mår också oerhört dåligt och är ledsen och har ångest vilket jag inte vill att mitt barn ska känna av. Jag har längtat länge efter ett barn och vill inte gå runt och må dåligt när han nu äntligen är här. Men hans pappa är fin. Huset och området vi flyttat till är toppen att växa upp i. Det är helt enkelt lättare sagt än gjort att avgöra vad som är bäst, att stanna och jobba på det för vår sons skull eller att lämna förhållandet. Jag har hört många som är i liknande situationer, men egentligen ingen som sagt att det blivit bra tillslut, så min fråga är egentligen Finns ni? Ni som har känt så här men sen lyckats vända på det och börjat tycka om/acceptera barnet? Jag kan tillägga att jag inte älskar det andra barnet heller men tycker om och respekterar...