• Anonym (Koko)

Mögelskadad lägenhet - rättigheter?

1. De renoverar lägenhet efter vattenläcka/fuktskada. Bryter upp golv och väggar i en del av lägenheten, arbetet pågår cirka sex veckor.

2. Hyresgästen påtalar för fastighetsskötaren att det luktar mögel efter att renoveringen är avslutad, varpå prover tas.

3. Provet har gett utslag för höga halter olika mögelsorter.

4. Hyresgästen blir erbjuden en evakueringslägenhet som är belägen i samma område som nuvarande, och att det efter OMFATTANDE renovering (inklusive fasader) kan flytta tillbaks till den gamla. Det kan vara av vikt att nämna att flera av fastigheterna i området har genomgått/skall genomgå mögelsanering/renovering. 

Det har falerat i flera led. Framför allt från de hantverkarföretag som utförde reparationen, de måste ha varit väl medvetna om mögelskadorna. När hyresgästen först kontaktade fastighetsvärden, uttryckte han sig svävande angående lukten att "det nog var mögelsporer ... öh, sporer som är kvar efter renoveringen", vilket innebär att han visste om mögelskadan. 

Jag tycker att det någonstans måste vara olagligt, det hantverkarna har gjort, som undlät att informera hyresgästen. Hyresgästen var nyss hemkommen från BB, och hade således en nyfödd hemma, och borde inte vistas i mögelinfekterade miljöer. 

Vilka rättigheter har man som hyresgäst (hyresgästföreningen är nöjd och hänvisar till försäkringsbolaget) Någon som har någon kunskap inom området? (Själv är jag inte mer insatt än ovan, jag vet inte vilka mögelsorter det rör sig om, men att personen från "provföretaget" inte rekommenderade hyresgästen att flytta tillbaks till lägenheten med sina tre små barn).

• Svar på tråden Mögelskadad lägenhet - rättigheter?
  • Anonym (NN)

Hyresvärden måste se till att bostaden blir bebolig igen. Under tiden bör du erbjudas en evakueringsbostad. Vi evakuerades i 3 månader och fick 2 000 kr i ersättning för besväret med att packa och packa upp. En skitsumma med tanke på allt besvär det var.

• Anonym (hyresnämnden)

hyresnämnden kan lösa eventuella tvister och dömer oftast till hyresgästens fördel. kommunen kan även kontaktas ifall fastigheten inte är tillräckligt välskött/missköts på något vis. de kan erlägga vite. stå på er!

Svar på tråden Mögelskadad lägenhet - rättigheter?