• micromat

Vegitarianska recept

Min grabb tycker att vi ska äta vegetariskt en gång i veckan (fisk går bra) så nu önskar jag era bästa recept på saker som en 9åring kan tänkas gilla..

• Svar på tråden Vegitarianska recept
  • hallontroll

Sushi? Du kan göra egen. Mina barn älskar sushi!

• Omogen citron

Fisk är inte vegetariskt. Det bör ni dessutom äta 2-3 gånger i veckan.

Jag är själv vegetarian, idag åt jag tacos till lunch. Istället för köttfärs tar jag svarta bönor som jag steker med lite vatten och kryddor. Till middag åt jag tomatsoppa från Kelda med fetaost och gurka.

Annars så är linssoppa gott, eller bönbiffar av olika slag, falafel, pannkaka, gratänger, hallomiburgare, matsallader etc. Investera gärna i en bra kokbok.

Du har en väldigt smart son! Alla borde äta mindre kött för miljöns skull.

• snedtak

Här är några förslag:

Lasange med fetaost och spenat
    Hemmagjort vegetarisk pizza med lök, paprika, soltorkade tomater,och valfri ost. Latmansvarianten är pizza med Hönökaka som botten.
    Couscous eller pastasallader med grönsaker, ost, och lite annat smått och gott.
    Vissa tycker det är supergott med stekt squash (zuccini), men jag är inget jättefan.
    Frittata, dvs. omelett med mycket grönsaker (tex. paprika, lök) och getost.
    Om något låter gott kan jag försöka bidra med ett recept.
    Paella med cashewnötter, chilifrukt, minimajs och oliver.
    Olika sorters pastasåser: tomatsås, spenatsås, ostsås, pasta med oliver, körsbärstomater och pinje nötter,
    Paj med blomkål och broccoli.
    Ost- och makaronipudding

• micromat
    Omogen citron skrev 2013-07-07 21:50:03 följande:
    Fisk är inte vegetariskt. Det bör ni dessutom äta 2-3 gånger i veckan.

Jag är själv vegetarian, idag åt jag tacos till lunch. Istället för köttfärs tar jag svarta bönor som jag steker med lite vatten och kryddor. Till middag åt jag tomatsoppa från Kelda med fetaost och gurka.

Annars så är linssoppa gott, eller bönbiffar av olika slag, falafel, pannkaka, gratänger, hallomiburgare, matsallader etc. Investera gärna i en bra kokbok.

Du har en väldigt smart son! Alla borde äta mindre kött för miljöns skull.

Vet att fisk inte är vegitarianskt, men vet även många som äter som vegitarianer men som lägger till fisk men det är en annan diskussion..

Har du något bra recept på bönbiffar?
  • Cecilia 851
    micromat skrev 2013-07-08 01:36:33 följande:

Vet att fisk inte är vegitarianskt, men vet även många som äter som vegitarianer men som lägger till fisk men det är en annan diskussion..

Har du något bra recept på bönbiffar?
    Ja, fast då är man ju inte vegetarian utan pescetarian,  det är stor skillnad från att faktiskt vara vegetarian.

En bra sida med vegetariska recept 
    allrecipes.com/recipes/everyday-cooking/vegetarian/
  • Biffus
    Cecilia 851 skrev 2013-07-10 14:52:59 följande:
    kanske bör tilläggas att alla ostar inte heller är vegetariska.

• dirpower

Om man kan ge blod som människa så kanske det förekommer blodpudding från levande djur. Då är det ju vetetariskt :)

• Sabitch

Om nu fisk går bra så har jag ett recept på fiskgratäng - torskfilé med ett kvargtäcke. Otroligt gott, nyttigt och enkelt.

Receptet

Svar på tråden Vegitarianska recept