• FruSen

    När börja med smakisar för prematurer ?

    Mina tvillingtjejer blir 3 månader imorgon men korrigerat är de bara 6½ vecka.
    Kan man börja när de är 4 månader eller ska man vänta tills de blivit 4 månader korrigerad ålder? 

  • Svar på tråden När börja med smakisar för prematurer ?
  • Dustpuppy

    Har de visat intresse för mat? Min son som är född 35+1 började visa intresse vid ca 5 månader okorrigerat. Han följde med blicken/smackade med munnen/sträckte sig självmant efter det vi åt och då började vi låta honom smaka på lämpliga saker. Visar de inget intresse alls kan det vara för tidigt, magen och tarmarna, och tungreflexerna måste hinna mogna.

    /Duspuppy

  • pigglet

    Gissar att man väntar tills de är 4 månader korr?

    Vid 4 månader handlar det i varje fall bara om att doppa fingret i någon sås eller så, och låta bebisen suga på det. Inte mer än ett kryddmått liksom.

    Vid 6 månader kan man börja ge en tesked av någon mat/gröt. Man ökar sakta mängden. Det tar en/ett par månader innan det handlar om ett helt mål mat.   

  • Tirem

    Fast de rekommenderar smaksensationer vid 6 månaders ålder för alla barn...inte 4 månader!




  • FruSen

    Självklart ska jag inte byta ut hela mål än på länge, herregud. Jag har barn sedan tidigare och har introducerat smakisar förr, men eftersom jag då ammade och hon var fullgången är det lite annorlunda
    Mina små får niferex 2 ggr/dag vilket gör de ordentligt hårda i magen Rynkar på näsan
    De äter i dagsläget ersättning och det skulle vara skönt om man kunde prova tex katrinplommonpuré och liknande för att se om det kan underlätta för lillmagen. Messmör har jag också hört. Att hela tiden ge laktulose och behöva gå till bvc för lavemang är ju inte så roligt som ni kanske förstår... De ska äta niferex till de är 6 månader.  

  • FruSen
    Tirem skrev 2013-07-04 19:44:52 följande:
    Nu blev jag osäker... Det kanske är 4 månader, man glömmer så fort
    Helamning rekommenderas i 6 månader. Så redan där stöp det för mig eftersom dessa äter ersättning
  • Hjältar

    På neo- mott i Sundsvall säger dom att man inte behöver korrigera åldern vid maten . Tarmarna har varit utsatta för mat sen dom föddes och det är det som räknas. min dotter är född i v 28

  • Gott svart kaffe

    Fast att blanda i messmör i ersättningen är ju inte samma sak som att ge smakportioner/sensationer. Inte heller att blanda i lite katrinplommonpuré. Kan du gott göra tycker jag. Har du provat olja i ersättningen förresten?
    Har även hört om de som fått sluta tidigare med NIferex p.g.a. förstoppning. Alla behöver ju inte ha det i sex månader. 

  • FruSen
    Gott svart kaffe skrev 2013-07-08 10:54:29 följande:
    Fast att blanda i messmör i ersättningen är ju inte samma sak som att ge smakportioner/sensationer. Inte heller att blanda i lite katrinplommonpuré. Kan du gott göra tycker jag. Har du provat olja i ersättningen förresten?
    Har även hört om de som fått sluta tidigare med NIferex p.g.a. förstoppning. Alla behöver ju inte ha det i sex månader. 
    Vi kör med olja, vi ger semper bifidus, ja, knappt ens lactulose fungerar...
    Igår bajsade ena tjejen äntligen efter en hel vecka!! Åh, vad hon hade ont...
    Måste ringa bvc, vi kan inte ha det såhär Gråter 
  • Gott svart kaffe
    FruSen skrev 2013-07-08 11:10:54 följande:
    Vi kör med olja, vi ger semper bifidus, ja, knappt ens lactulose fungerar...
    Igår bajsade ena tjejen äntligen efter en hel vecka!! Åh, vad hon hade ont...
    Måste ringa bvc, vi kan inte ha det såhär Gråter 
    Låter inte kul. Stackarn. Kan de inte göra en individuell prövning av Niferex-behovet alt. minska dosen lite kanske?
  • oOMayaOo

    Min son är född i vecka 33+4 och hade en missbildning på buken som korrigerades med ett antal operationer. Hans dietist på Astrid Lindgrens Barnsjukhus tyckte att det var dags för smakisar när han var ca 5 månader.

Svar på tråden När börja med smakisar för prematurer ?