• Mellanmjölkens land

Hur länge får ett barn plats bakåtvänt?

Satt och tittade på "växa-kurvan" för vår dotter igår, mest för att det var kul. Hon ligger 1 kurva över normalen på längd och på normalkurvan på vikt.

En tanke från min sida har varit att ha henne bakåtvänd tills hon börjar förskoleklass, alternativt tills hon fyller 6. På så sätt finns det något att luta sig mot när småsyskonet blir avundsjukt. "Skolbarn får åka framåt, dagisbarn åker bakåt."

Problemet som jag upptäckte när jag tittade på kurvan igår är att om hon följer sin längdkurva kommer hon vara 122cm på 6årsdagen och ytterligare ett par cm längre när det är dags att börja förskoleklass. Finns det verkligen bakåtvända stolar som klarar så långa barn?

• Svar på tråden Hur länge får ett barn plats bakåtvänt?
  • straw2008

Vi har vänt vid 3 (ja ni läste rätt) års ålder då har våra barn varit kring 105 cm o vägt ca 20 kg. Vår Saab ihop med våra stolar blev då för trång o barnen har kräkts konstant.

I kinamockaskogen.....
  • Mellanmjölkens land

Upp till 5-5,5 år borde inte vara några problem med bakåtvänt. Vi kanske får köpa en annan stol men det i sig är inte ett problem. Däremot vore det skönt att ha något att luta sig mot när en avundsjuk 2-3åring börjar vråla om att det är oooräääättviiiist att storasyster får en ny (framåtvänd) stol. Just dagisbarn vs skolbarn är en sån trevlig, logisk gräns att det hade varit skönt att kunna utnyttja den.

• tinis77

Äldsta satt bakåt till han var 6 år och 3 månader. Han var nog 123-125 cm då, och vägde kanske 22. Stolen var inte riktigt urvuxen på längden, men småsyskonen behövde nya stolar så då fick stora en bältesstol. Han hade en Britax two-way, den största stolen på marknaden.

Nu sitter H som blir fem i september i den, hans huvud kikar redan över kanten. Men fram till 5,5 år bör van kunna ha den, förhoppningsvis lite längre ändå.

* Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08 * Isabell 8/1-10 * Meya & Jonatan 7/9-12 * MARTINAS.MYSHOWROOM.SE *
  • Sisisisi

Min äldsta vändes när han var 118 cm. Han satt i twoway och var inte för lång men vägde 25 kg.

Lillebror är fem år, 115 cm, 20 kg, och sitter fortfarande bakåt. Han borde få plats ett år till. Har sagt till honom att han får sitta framåt när han börjar skolan. Får se om det funkar så länge. I ena bilen kommer han antagligen att få bältesstol i vinter när han är 5,5 år.

• Sous

Jag såg nyligen en bild på en flicka som enligt uppgift var 122 cm i axkids kidzone, det beror ju lite på om barnet har långa ben eller lång rygg hur länge det fungerar. Till 120 cm verkar görbart i de stora stolarna (axkid minikid och kidzone eller britax twoway).

• Annaïck

Vi vände barnen just innan 4 ar för de var sa stora och min son var aksjuk ocksa. Det märker du väl själv när det inte gar längre och da vänder du dem

• Dr Mupp

Britax two-way räcker tills barnet är ca 125 cm eller 25 kg beroende på vilket som kommer först. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Mercurialis

Igår ville min 6-åring provsitta i sin gamla bilstol, en Britax Hi-Way, och den skulle han kunna sitta i fortfarande, kanske lite trång på bredden. Han är omkring 118-120 cm lång.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Hur länge får ett barn plats bakåtvänt?