Straffar ni ert barn på något av dessa sätt om barnet enligt er uppför sig illa?
Ja, hur ser det ut hos er och hur fungerar det för er?
Berätta gärna hur gamla barnen är också!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-05 19:11
Det verkar som att de flesta ser skillnaden mellan straff och naturliga konsekvenser som har med situationen som sådan att göra.
Vissa verkar dock tycka att jag var otydlig, har missuppfattat min TS eller inte förstår skillnaden.
Jag tänkte därför utveckla något i de alternativ som förvirrar.
Jag skrev AVSKILJANDE timeout för att vara tydlig med just vilken form av timeout det handlade om. Jag klistrar in folkhälsoinstitutets beskrivning som bör vara tydlig nog för att visa på skillnaden
"Timeout kan betyda att den vuxne tar hand om ett oroligt barn och går undan med barnet till en lugnare plats. Barnet lämnas således inte ensamt. Det är en metod som kan vara lämplig om situationen kräver det."
"Timeout kan också betyda att barnet placeras ensamt i en särskild del av rummet (?skamvrå?) och i ett helt annat rum. Detta är ett helt oacceptabelt sätt att behandla barn."
www.fhi.se/Handbocker/Uppslagsverk-barn-och-unga/Foraldrastod/
Det andra alternativet här är en avskiljande timeout och ett straff. Barnet behöver inte vara ensamt i rummet för att det ska räknas som en avskiljande timeout som beskrivs ovan.
Alternativ 3 är också förvirrande enligt vissa. Säg här att Lisa ritar på väggen. Et STRAFF där skulle vara att ta bort hennes lördagsgodis. En naturlig konsekvens kopplat till situationen är att ta bort kritorna DÄR OCH DÅ.