• pernilla78

Hur vet man allt om matning, sömn, andra behov?

Jag blir mamma för första gången till vintern. Försöker ta in all info om bebisar, deras behov av mat och sömn etc etc. Men alla andra verkar så kunniga här inne. Som om ni gått nån förberedande kurs
    Självklart fattar jag att alla bebisar är unika på sitt sätt och att man lär känna sitt egna barn bäst ju längre tiden går.
    Ska på RUL om 4v, är då i v20. Veckan därpå ska jag och barnmorskan planera för olika föräldragrupper. Får man mer info om bebisar då? Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Hur vet man allt om matning, sömn, andra behov?
  • Emmeliina

Man provar sig fram till det som funkar bäst för en själv och bebisen :) Ibland (ofta) får man tips från andra, men man får sålla rätt mycket och kanske använda det som man själv vill. Ibland vet man helt enkelt inte alls vad man ska göra med både matning och sömn, som nästan är de två största sakerna man fokuserar på den första tiden, och då kan man alltid fråga någon man känner, BVC, 1177 etc. 

Tyvärr kommer ju bebisarna inte med en manual, fast det hade varit jäääätte skönt om dem hade gjort det :)

Grattis och lycka till med din bebis :) 

Nicole 110322 <3
  • tiiinann

Det är så fiffigt att när väl bebisen föds så får man som en inbyggd radar i kroppen som typ känner av vad bebisen vill ;) hihi nä men först är ju bebisen så liten så att den äter sover och bajsar.. Sen växer den till sig och ju äldre den blir desto mer känner du ditt barn och man lär sig så himla snabbt att tolka deras signaler.

Jag var oxå orolig när jag skulle få mitt första barn, men det fann sig naturligt. Jag testade mig fram, är han hungrig? Behöver ny blöja? Närhet? Sömn.. Osv man lör sig :) lycka till :)))

• pernilla78

Tur att min kille har barn sen tidigare och kan guida mig

Ja en manual vid förlossningen hade ju varit nåt!!! Haha

• Angelica8912

För mig var det iallafall så att det bara kom med tiden. Man testade sig fram, kände efter och allt löste sig på ett eller annat vis. Det går inte att kunna allt och man lär sig på vägen :)

• Flickan och kråkan

Många som finns här har ju mer än ett barn. Vi fick vår tredje pojke för en dryg vecka sedan och allt går på rutin och svårt att förstå hur vi kunde vara så tafatta med vår första son . Med första barnet så är man ju nybörjarförälder....och får prova sig fram

Däremot är min rekommendation att läsa på mycket om amning innan OM man vill amma och tycker att det är viktigt. Nybörjarfel första dygnen kan verkligen ställa till det rejält och man kan få det jättejobbigt....och det går snabbt. Se också till att få mycket hjälp på BB. De ska amma ofta första dygnet och be om amingsobservationer så att liten tar rätt tag. 

• Tygtiiger

Det går inte ALLS på rutin i början. Det är långt ifrån alla som självklart förstår helt vad barnet behöver i början. 

Men:

Läs på. Egentligen är det inte så komplicerat. Alla barn behöver mat och närhet, alla barn vill ha rena blöjor och alla barn behöver kissa och bajsa. Det finns bra böcker (som mammapraktikan som mest handlar om graviditet men också lite om nyföddhetsperioden) på biblioteket. 

Som tur är så är de flesta nyfikna på sina barn när de föds och det löser faktiskt mycket! Om man är nyfiken på sitt barn så lär man sig så småningom hur just ens egen unge funkar - om det är en som vill bli buren, som vill amma ofta eller sällan, som gillar mycket folk och stimulans eller som lätt blir stressad, om den behöver strikta rutiner eller reder sig med att säga till när den vill ha barn. 

Blöjbyte, bad och amning får man öva på. Du får gott om tillfällen  

Krupke, we've got problems of our own!
  • Hellan73

Åh, känner igen mig i dig TS! Är också gravid runt halvtid med första barnet och känner att en helt ny värld av nödvändig kunskap behövs samlas in! När man läser i forum så tycks alla vara experter och man känner sig som en okunnig idiot bland ett gäng kärnfysiker ungefär.. Mitt kontrollbehov går iaf på högvarv just nu och jag läser varenda grej jag kan komma över, hoppas också på föräldrarkursen som du nämner. Manual låter toppen!

• LillGris

De som svarar i sådana trådar är ju inte nybörjare :) vi har ju själva stått där med ett nyfött barn och bara "....now what?". Man lär känna sitt barn! Visst är alla barn egna individer och olika, men de basala sakerna är samma för alla :) och tro mig, vi har alla stått där med en skrikande liten bebis och undrat vad i helvete som är fel. Man lär sig - ganska fort. Just för att man testar allt. Ungen skriker, då testar man mata. Duger inte det kanske blöjan ska bytas. Nej, barnet skriker ändå. Kanske trött? Nehe inte det heller, då testar vi mat igen... Typ så;)

• Rani

Man vet inte, man chansar hela tiden! När man tror att man lärt sig något om sitt barns mat och sömn så har hen ändrat sina vanor och behov plötsligt. Det positiva med det är väl att ma hinner testa många varianter som man kan tipsa andra om. Det negativa är väl att alla barn är olika och det som funkar för en funkar inte nödvändigtvis för en annan. Men kanske.

Svar på tråden Hur vet man allt om matning, sömn, andra behov?