• Djur älskaren

Har jag råd?

Hej!
    Jag drömmer om en ponny! En D-ponny :)
    Jag funderar på att bli fodervärd.
    min kompis vill också ha häst som ska stå i vårt stall.

såhärligger de till:

Vi har egen hö, egen havre och eget stall :)

Jag har inte världens bästa häst erfarenhet å därför börjar vi med  fodervärd.

Jag har tid ungefär hela tiden förutom när jag är i skolan.

Vi har inte mega mycket pengar...

Snälla hjälp :)

• Svar på tråden Har jag råd?
  • carro93

Det är viktigt att du vet vad som gäller i "avtalet" med hästens ägare gällande vad du som fodervärd ska stå för, tex vem betalar försäkringen, vaccinationer eller andra veterinärkostnader vid ev skada? Sånt kan kosta MYCKET pengar!

Även hovslagare kostar mycket pengar!

• Majsan70

En häst kan kosta ganska mycket. Det är inte alls säkert att de äter havre och du kan behöva köpa annat kraftfoder. Eget stall är ju ett stort plus vad gäller kostnad, men det innebär även massor med arbete. Hästarna skall ju ses till ett antal gånger om dagen o matas o vattnas och det skall mockas osv. Vem tar hand om hästarna på morgonen, förmiddag och em? Har du tid innan skolan?

Försäkring kostar. Är man fodervärd kan det vara så att ägaren står för kostnaden av denna. Hovslagare är inte gratis heller.  Strö till box eller ligghall kostar även det pengar.

Tänder skall skötas och vaccinationer skall ges.

Är du inte särskilt hästkunnig är det mycket viktigt att du har någon i din närhet som är det och kan hjälpa till o ge goda råd.

Vår dotters ponny kostar i runda slängar 3500-5000 i månaden lite beroende på vad som sker runtomkring. Då har vi inte eget stall utan hyr box för 1200 i månaden. Vårt Hösilage kostar 3 spänn kilot och är av hög kvalitet vilket i sin tur påverkar hur mycket och vilket kraftfoder vi ger.

Lycka till!

• Djur älskaren

JO de  är ju mycket att tänka på! men mina systrar hade hästar när dom va små å dom bor i närheten sen har jag en kompis i närheten som tävlar dressyr på hög nivå så de är några hästgalningar i närheten :)

Ja exakt! tack! hoppas!

• viktoria91

Har du inte mkt erfarenhet så borde du stå i stall med mkt hästkunnigt folk! Min d ponny kostar ca 4500kr i månaden inkl bensinkostnaden.

Svar på tråden Har jag råd?