Hur tjock bör slemhinnan vara vid embryo transfer?
Ska göra en frozen embryo adoption i naturlig cykel, om kroppen samarbetar (enl min kliniks specifika önskemål). Träffade därför min gyn igår för lite kontroller. Bland annat måste slemhinnans tjocklek mätas för att se om den "byggs upp" tillräckligt, utan hormonella hjälpmedel, så att den är tjock nog för ET.
Ska även säga att jag träffade min gyn redan för någon vecka sen också, då insisterade han på att mäta slemhinnan i dag 11 i cykeln! Jag tyckte det var för tidigt, men han envisades med att det var dag 11-12 som gav korrekt information om slemhinnan är ok för FET i naturlig cykel. Så jag gjorde som han sa.
Var där i går, och det visade sig att den är 7,5 mm tjock på dag 11. Helt utan hormonbehandling eller andra piller. Det tyckte han (gynekologen) var för tunt, så han rekommenderade mig östrogen för att tjocka till slemhinnan inför FET (ska göra detta FET-IVF senare i sommar).
Enligt min koordinator på kliniken i utlandet så ska slemhinnan vara minst 7 mm på dag 16-17 i ostimulerad cykel - dvs om man gör ET helt utan östrogenhormoner. Detta vill jag göra, då jag mår jättekasst av hormonbehandlingar
Vad gäller egentligen?? Gyn är säker på sin sak, men koordinatorn på kliniken säger nåt annat. Jag antar att - om min slemhinna redan är 7,5 mm på dag 11 - så hinner den tjockna till sig ytterligare till dag 16-17 som ju är då man EGENTLIGEN ska mäta, enligt kliniken?
Vad har ni fått för uppgifter från era resp IVF-kliniker om slemhinnans tjocklek inför ET? Väntar på svar om detta från min IVF-klinik, men då de är väldigt busy får jag ge mig till tåls tills i eftermiddag eller i morgon, minst.