• Anonym (?)

Kan hindra mig att flytta?

jag och mitt ex har två barn, han har dom varannan helg.
    Jag ska börja studera på universitet som ligger i en stad 30 min med bil bort.
    Jag vill flytta till staden där universitetet ligger eftersom det blir så otroligt långa dagar på dagis annars för barnen och jag kommer knappt hinna umgås med dom innan det är läggdags igen.
    Mitt ex kommer göra allt i sin makt för att jag inte ska flytta med barnen trots att jag tagit på mig att själv köra dom varannan helg till honom så umgänget kommer bli oförändrat. Han säger att han inte kommer kunna se dom då och då under veckorna som han gör ibland eftersom han inte har körkort, men det går bussar/tåg var 30e min till staden som jag vill flytta till så jag ser inget hinder att han kan åka till oss ibland om han skulle vilja det.
    Men nu till saken, kan han verkligen tvinga oss att bo kvar? För mig är det solklart bättre för barnen att få kortare dagar på dagis = mer tid hemma och för mig mkt skönare att kunna komma hem och umgås med barnen en stund innan de måste lägga sig igen. 

• Svar på tråden Kan hindra mig att flytta?
  • Kjell2

Hur är vårdnaden?
    Har ni ett fastställt umgängesschema?

Han kan inte hindra dig att flytta men om ni har GV kan det bli en hel del trassel med dagis, folkbokföring mm för ert gemensamma barn.

• Brumma

Han kanske hoppas på vv i framtiden... Det blir ju svårt om ni flyttar...
    Hur ofta träffar han barnen under veckorna?
    Händer det varje vecka eller med månaders mellanrum?

• Anonym (?)
    Kjell2 skrev 2013-07-02 11:17:01 följande:
    Hur är vårdnaden?
    Har ni ett fastställt umgängesschema?

Han kan inte hindra dig att flytta men om ni har GV kan det bli en hel del trassel med dagis, folkbokföring mm för ert gemensamma barn.
    Vi har gemensam vårdnad, men han har barnen varannan helg, det är hans val och han vill inte ha varannan vecka just därför ser jag inte problemet..
    De är skrivna hos mig.  
  • Brumma

Han kan ju även ansöka om boendet om du flyttar utan hans medgivande.
    Du får flytta, men inte barnen vid gemensam vårdnad..

• Anonym (?)
    Brumma skrev 2013-07-02 11:19:09 följande:
    Han kanske hoppas på vv i framtiden... Det blir ju svårt om ni flyttar...
    Hur ofta träffar han barnen under veckorna?
    Händer det varje vecka eller med månaders mellanrum?
    Jag har sagt att efter jag studerat färdigt så KAN jag flytta tillbaka om han vill ha mer umgänge men det räcker ändå inte. Han vill bara ha dom varannan helg just nu och har inte velat haft mer på 1,5 år nu så jag ser inte att det kommer ändras inom en snar framtid.
    Det är så olika, ibland kan han komma med en veckas mellanrum och ibland kan det ta någon månad innan han kommer på besök på en veckodag. 
  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2013-07-02 11:19:56 följande:
    Vi har gemensam vårdnad, men han har barnen varannan helg, det är hans val och han vill inte ha varannan vecka just därför ser jag inte problemet..
    De är skrivna hos mig.  

Så inget fastställt umgänge?

Då det är GV kan det bli trassligt att byta dagis.

Tycker ni ska ta en träff med familjerätten och sancka igenom detta och föröka komma fram till en vettig lösning.

Du kan även köra ett chickenrace mot honom. Kolla med dagis om det går att byta, flytta, se till att han får sina helger med barnen och se vad som händer.
  • Anonym (?)
    Kjell2 skrev 2013-07-02 11:23:24 följande:

Så inget fastställt umgänge?

Då det är GV kan det bli trassligt att byta dagis.

Tycker ni ska ta en träff med familjerätten och sancka igenom detta och föröka komma fram till en vettig lösning.

Du kan även köra ett chickenrace mot honom. Kolla med dagis om det går att byta, flytta, se till att han får sina helger med barnen och se vad som händer.
    Nej, inget fastställt. 
    Jag vill inte att det ska bli bråk, jag kan självklart pendla eftersom det inte är en sådan allt för lång sträcka, men bara så trist att inte kunna få vara med barnen mer när det faktiskt är möjligt om vi flyttar.
    Familjerätten ska jag prata med, tack för tipset  
  • Misantrop
    Anonym (?) skrev 2013-07-02 11:22:31 följande:
    Jag har sagt att efter jag studerat färdigt så KAN jag flytta tillbaka om han vill ha mer umgänge men det räcker ändå inte. Han vill bara ha dom varannan helg just nu och har inte velat haft mer på 1,5 år nu så jag ser inte att det kommer ändras inom en snar framtid.
    Det är så olika, ibland kan han komma med en veckas mellanrum och ibland kan det ta någon månad innan han kommer på besök på en veckodag. 
    Problemet med detta är att om han låter dig flytta nu med ett vagt löfte om att du kan flytta tillbaka så står han där sen om du träffar en ny karl på din nya ort och plötsligt inte alls vill flytta tillbaka. Du kan hävda att barnet rotat sig på den nya orten och går på bra dagis och skola och har massvis med kompisar. Du kommer i ett sånt läge få rätt och han kommer aldrig kunna tvinga dig att flytta tillbaka om han låtit dig flytta från första början.

Så det bästa man kan göra i hans läge är att ta striden nu för sen är det för sent.

• Kjell2
    Anonym (?) skrev 2013-07-02 11:26:02 följande:
    Nej, inget fastställt. 
    Jag vill inte att det ska bli bråk, jag kan självklart pendla eftersom det inte är en sådan allt för lång sträcka, men bara så trist att inte kunna få vara med barnen mer när det faktiskt är möjligt om vi flyttar.
    Familjerätten ska jag prata med, tack för tipset  
    Det är redan bråk. Du får välja hur mycket du tänker böja dig för honom och spela med i hans maktspel.

Med lite trassel och bråk har du stora möjligheter att flytta med barnen, byta dagis mm.

• Anonym (ju)

För 30 min till skola/jobb hade inte jag flyttat med barnen, då de inte är någon sträcka att tala om.
    De finns ju de som har så var dag fastän de bor i samma kommun. Räcker ju med att man tex jobbar på andra sidan stan och man har otur med bil/cykel att man av någon anledning måste gå till skola/jobb. Inte heller säkert att man kan ta buss just till det stället eller så tar den än längre tid på sig genom att den går en massa omvägar.

• Anonym (?)
    Anonym (ju) skrev 2013-07-02 11:41:33 följande:
    För 30 min till skola/jobb hade inte jag flyttat med barnen, då de inte är någon sträcka att tala om.
    De finns ju de som har så var dag fastän de bor i samma kommun. Räcker ju med att man tex jobbar på andra sidan stan och man har otur med bil/cykel att man av någon anledning måste gå till skola/jobb. Inte heller säkert att man kan ta buss just till det stället eller så tar den än längre tid på sig genom att den går en massa omvägar.
    Men 30 min är ju mkt OM man kan få mindre sträcka, om jag ska pendla måste jag lämna barnen runt 07.00 och hämta dem runt 17.30.. LÅÅÅNGA dagar!
    Med buss tar det 45 min till staden så inte direkt lång tid..  
  • Tow2Mater
    Anonym (?) skrev 2013-07-02 11:46:00 följande:
    Men 30 min är ju mkt OM man kan få mindre sträcka, om jag ska pendla måste jag lämna barnen runt 07.00 och hämta dem runt 17.30.. LÅÅÅNGA dagar!

Så om du bodde i staden, hur lång ttid skulle det ta dig då från dagis till skola? 15 min?
  • Anonym (?)

Dagiset jag då har tänkt ligger bredvid universitetet, så någon minut skulle det ta.

Jag skulle slippa trafiken, vi skulle få vara med varandra mer, deras pappa skulle dom komma till som vanligt så jag ser verkligen inget problem om jag skulle flytta.

• Anonym (pendlare)

30 min resväg har var och varannan med barn på dagis. Själv bodde jag i Farsta i södra Stockholm och pluggade på Sthlmsuniversitet, det tar ca 40-45 min, bara resan minus gångväg. Och vad är det för universitetsstudier som håller på från 8 till 5? Kurserna brukar vara några timmar några dagar i veckan och resten är självstudier. 

Välkommen till verkligheten!      

• Anonym (?)
    Anonym (pendlare) skrev 2013-07-02 22:02:44 följande:
    30 min resväg har var och varannan med barn på dagis. Själv bodde jag i Farsta i södra Stockholm och pluggade på Sthlmsuniversitet, det tar ca 40-45 min, bara resan minus gångväg. Och vad är det för universitetsstudier som håller på från 8 till 5? Kurserna brukar vara några timmar några dagar i veckan och resten är självstudier. 

Välkommen till verkligheten!      
    Men varför ska jag hålla på att jämföra mig med andra?
    Om jag KAN få mer tid med barnen så skiter väl jag i om du har 2 timmar restid eller 5 min, det är liksom inte intressant!

Sen måste du ju vakna upp lite, tror du att alla program ser lika ut eller? det jag ska gå har väldigt mkt grupparbete så det kräver visst att jag är där! 
Svar på tråden Kan hindra mig att flytta?