Vad göra med son som inte vill åka skidor?
Lite tidigt att tänka på det nu Men en fundering jag har som jag undrar hur ni andra hade gjort. Vi är en familj med två barn med en son som snart fyller tio och ett yngre barn på 8 år. Vi har åkt skidor under två års tid och vi är nybörjare allihopa i familjen. Den minsta har älskat skidåkningen och har även varit med i skidskola de två år vi har varit i Sälen. Så nu börjar vi vuxna också åka i lite brantare backar och tycker att det är mysigt att ha en "familjeaktivitet" på vintern. Problemet är att den äldsta är mer försiktig och i dagsläget inte är intresserad av att lära sig mer. Han åker några ggr i barnbacken och sen är det bra. Sen när han vill hem skall andra också hem till stugan annars blir han sur och tvär. Det är han som bestämmer när vi skall till stugan osv. Vi har även försökt att sätta honom i skidskola men han har dragit sig ur dag 2 då det blir mer avancerat. Han älskar dock att leka i snön och åka några ggr i barnbacken , men han är nöjd med det. Vi har också försökt att locka med täta fikapauser osv. denna vintern fick han vara själv någon gång i stugan och titta på tv då vi andra åkte. Men det funkade inte riktigt. ha kunde sitta i en snödriva och skrika att "vi skall åka hem". Han utreds för en diagnos och jag vet inte om det hör till saken. men det känns ganska meningslöst att betala 10.000 för resa om man bara skall sitta i stugan och åka några ggr i barnbacken. Det hade varit skillnad om barnen varit små. Så vad skall man göra om man vill åka igen? Låta honom stanna hemma från resan hos far eller morföräldrar? Samtidigt hur känner han då att lillasyskonet får följa med men inte han? Det måste kännas orättvist och särbehandlat? Vi har tyvärr ingen annan i vår släkt som åker skidor som kan vara med honom i barnbacken så det funkar inte. Jag vet att man kan turas om att vara i barnbacken och den andre vuxne åker i de andra backarna och det är så vi har gjort hittills Men då jag själv är ganska ny vill jag att min man skall följa med då jag är lite osäker. Sen vill jag också att min yngsta som gillar skidåkningen också skall avancera. Hur hade ni gjort?