• Anonym (Skidor)

Vad göra med son som inte vill åka skidor?

Lite tidigt att tänka på det nu Men en fundering jag har som jag undrar hur ni andra hade gjort. Vi är en familj med två barn med en son som snart fyller tio och ett yngre barn på 8 år. Vi har åkt skidor under två års tid och vi är nybörjare allihopa i familjen. Den minsta har älskat skidåkningen och har även varit med i skidskola de två år vi har varit i Sälen. Så nu börjar vi vuxna också åka i lite brantare backar och tycker att det är mysigt att ha en "familjeaktivitet" på vintern. Problemet är att den äldsta är mer försiktig och i dagsläget inte är intresserad av att lära sig mer. Han åker några ggr i barnbacken och sen är det bra. Sen när han vill hem skall andra också hem till stugan annars blir han sur och tvär. Det är han som bestämmer när vi skall till stugan osv. Vi har även försökt att sätta honom i skidskola men han har dragit sig ur dag 2 då det blir mer avancerat.  Han älskar dock att leka i snön och åka några ggr i barnbacken , men han är nöjd med det. Vi har också försökt att locka med täta fikapauser osv. denna vintern fick han vara själv någon gång i stugan och titta på tv då vi andra åkte. Men det funkade inte riktigt. ha kunde sitta i en snödriva och skrika att "vi skall åka hem". Han utreds för en diagnos och jag vet inte om det hör till saken. men det känns ganska meningslöst att betala 10.000 för resa om man bara skall sitta i stugan och åka några ggr i barnbacken. Det hade varit skillnad om barnen varit små. Så vad skall man göra om man vill åka igen? Låta honom stanna hemma från resan hos far eller morföräldrar? Samtidigt hur känner han då att lillasyskonet får följa med men inte han? Det måste kännas orättvist och särbehandlat? Vi har tyvärr ingen annan i vår släkt som åker skidor som kan vara med honom i barnbacken så det funkar inte. Jag vet att man kan turas om att vara i barnbacken och den andre vuxne åker i de andra backarna och det är så vi har gjort hittills  Men då jag själv är ganska ny vill jag att min man skall följa med då jag är lite osäker. Sen vill jag också att min yngsta som gillar skidåkningen också skall avancera. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Vad göra med son som inte vill åka skidor?
  • Anonym (annan aktivitet)

Du skriver att ni inte har någon annan i släkten som åker skidor men jag tänker tvärtom. Att ni kanske ska kolla upp alternativet att någon barnvakt (släkt eller ej) följer med er och hittar på andra aktiviteter när ert barn ledsnar på skidåkningen.

• Anonym (Skidor)

Anonym(annan aktivitet). Tack för tipset! Det var jättebra. Det finns ju mycket annat att göra där också som bio, leka osv. jag kan nog få med mig min mamma. Hon åker inte skidor, men kan säkert tänka sig att göra lite lugnare saker med sonen när energin börjar tryta efter en-två timmar i skidbacken.

• ernstina

Hej!

Jag har samma bekymmer. Min dotter, 8 år älskar skidåkning, men sonen, 6 år avskyr att skidorna välter omkull honom hela tiden .  Ett tips kan vara exempelvis Stöten i Sälenfjällen, där har de fint badhus där man kan vara när man tröttnat på skidåkningen.

Annars kan kanske Playstation eller liknande vara bra att ta med så att en barnvakt kan vara med och spela. Just att ta med någon annan som inte är så intresserad av att åka kan vara en kanonidé. Kanske kan de baka eller fixa fin middag medan ni åker?

Till vintern ska vi till Kungsberget, då får mormor och morfar roa sig med lillebror, och jag och storasyster ska kasta oss ut för barnbacken med dödsförakt, haha.

Hoppas att det löser sig för er, och njut i snön!     

• jagälskarallaminabarn

Låt barnen som inte vill slippa, hur viktigt är det egentligen med skidåkning? Kan säga att jag lärde mig aldrig åka skidor men har klarat mig bra ändå. Man får välja sina strider helt enkelt. Ni får väl dela upp er så en av er vuxna är med barnet som inte åker. Lycka till!

• enmamma

Personlig tränare,
    skidskolepersonalen brukar vara bra.
    Ring och kolla iförväg om de finns någon som skulle passa
    erat barn.
    Att kräva att hela familjen går till stugan känns inte okej.

• Anonym (skidåkarfamilj)

Vi har samma problem här.. Ena pojken älskar att åka, den andre tröttnar på några åk.. Vi löste det med att han fick ta med en kompis som gillade skidåknng.. Han kunde peppa sonen på ett sätt som vi inte kunde. + att dom hade en massa annat hyss för sig.. Vi har varit i Gillersklack i många år. Där finns hyfsade backar och är inte så stort så man tappar bort dom i liftköerna.... Vi kunde åka som vi ville han kunde gå in i värmestugan eller hem när han ville.. Stugorna/ campingen ligger på mitten av backen så man behöver ingen bil för att ta sig varke till eller från backen.. Uppe vid stugorna finns badhus. Spa och ett mycket uppskattat ungdomsrum med alla tv kanaler.x box playstation mm. Öppet för alla som bor på anläggningen.

• Anonym (m)

jag har det likadant, ett barn som verkligen inte alls är vintermänniska men jag har gett upp med att tvinga honom med på aktiviteter om han inte vill. Han åker skridskor i 10 min och sen får han ont i fötterna, skidor är bara att glömma. Han mer eller mindre hatar vinterfriluftsdagar i skolan medan han älskar de på våren. Det är inte det att han är lat, han spelar fotboll men han bara inte gillar vinter och kyla. Elakt då att tvinga honom. Han får göra det han vill :)

• Queenie70

Varför känns det meningslöst när han trivs med att leka i snön och åka i barnbacken? Det räcker väl så?

• Anonym (Malin)

Ja, det är tråkigt när barnen inte vill vara med på aktiviteter som de vuxna gillar. Men det är ju sådant man får ta som förälder, att barnen inte vill.
    Acdeptera att er son inte vill åka så mycket, ni får dela upp er om ni tvunget måste skidor. Det kan vara en bra idé att ha någon med som kan sysselsätta sonen, men det får ju inte bli så att han känner sig åtsidosatt av er. Ni får respektera att han inte vill, och ägna tid åt honom också.

• EllisBell

Lämna honom hemma eller låt honom åka på en annan semester med mormor och morfar. I vår familj åker vi skidor och barnen får helt enkelt hänga med. Det hjälper inte att gnälla och jag tänker inte sitta i någon menlös pulkabacke.

• Anonym (Skidor)

Jag säger inte att det är meningslöst att åka i barnbacken, utan jag tycker det känns tråkigt när en i familjen skall styra och ställa och ställa till med scener så fort man inte får sin vilja igenom. Man måste visa hänsyn till andra i familjen också skall komma till tals. Den här tråden handlar inte om att tvinga någon eller att någon måste åka utan hur man löser det praktiskt och hur andra gör som åker på skidsemester som har det likadant hemma.

• Anonym (Skidor)

Han tycker det är roligt men max 1-2 tim sen är det bra. Hade han avskytt det hade jag såklart lämnat honom hemma hos släktingar utan att blinka.

• Kjole
    Anonym (Skidor) skrev 2013-07-02 09:30:59 följande:
    Han tycker det är roligt men max 1-2 tim sen är det bra. Hade han avskytt det hade jag såklart lämnat honom hemma hos släktingar utan att blinka.
    Försök hitta ett ställe där det finns mycket andra barn.. Andra aktiviteter.. Finns massor av ställen som är lite mindre där det finns ett jätte utbud även om man inte vill va i backen hela tiden.. Då har han något annat att göra när han tröttnat och ni kan fortsätta åka.
  • Anonym (Abc)

Det är alltid tungt innan man kommit över en viss gräns i kunskapsnivå. Jag är uppväxt med mutgodis. Mina föräldrar och syskon ville åka svarta och röda backar, jag ville åka blåa (är rätt mycket mindre). Så då fick jag en godiset efter varenda åk som höll mig nöjd och sedan helt plötsligt en dag så ville jag också åka i de röda och svarta backarna. Har gjort samma sak med min dotter när hon inte vågat ta klivet till nästa backe eller velat ge upp efter en vurpa. Sedan när man når den där nivån då det slutar vara jobbigt utan bara kul så kan man sluta med godiset.

• Burberry

Tycker det låter toppen att ta med mormor som kan vara med honom när ni andra åker! Då får de göra sådant som han gillar.

Själv avskyr jag att åka utför. Men älskar ändå våra skidsemestrar i Åre. Orsaken är att jag får göra de saker jag vill, å inte behöver hänga i backen bara för sällskapets skull. Istället så börjar jag dagen med att åka längdskidor, äter frukost med familjen, maken åker i backen, jag för barnen i skidskolan och tar en promenad under tiden, genensam lunch, sen på eftermiddagen tar jag o barnen bilen till tex Östersund eller Trondheim och shoppar lite eller far på någon aktivitet i Åre. En vecka i fjällen måste inte betyda en vecka i backen, var och en måste forma semestern enligt just deras familjs behov.

• Bevabus

Eftersom att han inte är så sugen på att åka skidor så tycker jag som övriga, att ni kan skaffa en barnvakt som inte heller är så intresserad av att åka skidor. Kom ihåg dock att göra något med hela familjen ibland som han älskar, så han inte känner sig en som outsider bara för att han har ett annat intresse

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • En blå giraff

Om han utreds för en diagnos så kan ju det vara en stor förklaring till varför han reagerar som han gör. Jag har själv en son med en del svårigheter (ingen utredning ännu men det kan bli aktuellt). Han har jättesvårt för fysiska saker utomhus och jag kan väl tänka mig att det skulle bli samma sak för honom som för er TS om vi försökte oss på en skidvecka. Ta med barnvakt är väl ett utmärkt alternativ. Jag ser det inte heller som helt fel ifall han istället får vara hemma hos mormor och morfar om han tycker om dem. Du kan väl fråga sonen hur han skulle se på det själv? Han kanske uppskattar mera att vara där en vecka och göra det han tycker om istället för att följa med er och känna att han förstör för övriga familjen (för det känner han säkert oavsett). 

Svar på tråden Vad göra med son som inte vill åka skidor?