• Viktoria1

Mens 6 veckor efter förlossningen?

Hej!

Min dotter är drygt sex veckor. Jag helammar och fick mens för tre dagar sedan.

Trodde att det var vanligast att man får tillbaka mensen när man slutat amma..
    Är det fler som fått mens "tidigt"? Eller när fick ni mens första gången efter förlossningen?

• Svar på tråden Mens 6 veckor efter förlossningen?
  • Ettantian

Mm jag har fått det. 8 veckor efter båda förlossningarna, har hel ammat båda gångerna!! Nu har jag BF med tredje snart och hoppas det ska dröja lite längre denna gång!

• FruMa

Jag är inne i andra omgången mens och min dotter är snart 13 veckor. Ammar inget.

• Fru Mamma

Helammade både barnen, efter första fick jag tillbaka mensen efter 8 veckor och efter andra fick jag tillbaka mensen efter 6 veckor.

• Pingoo

Jag fick min mens 7 veckor efter förlossningen, men jag ammar inte.

• Meria

6-8 veckor har den kommit efter alla graviditeter. Har både ammat o gett ersättning, var ingen skillnad ;) 

(¨,) Loke -06 & Isak -08 & Mika -12 (,¨)
  • Freja03

Jag fick inte mensen sa tidigt, men jag ammade fortfarande nar jag fick den. En kompis fick den efter 6 veckor efter bada graviditeterna, helammade.

• fluu

Jag fick min tre veckor efter förlossningen och då ammade jag ändå jättemycket. Surt tyckte jag.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • milli79

Efter 1a och 2a barnet fick jag mens efter ca 6mån men nu med 3an kom den efter 8v... blev chockad... var ju väldigt onödigt tycker jag. Fast jag blödde mycket mindre nu. Har ni haft lika mycket blödning?

• fluu

Jag har blött mer efter förlossningen och framförallt drabbats av pms och starkare mensvärk.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Munk01

Min son är nio månader och jag har ännu inte fått mens. Ammar fortfarande på natten.

• flinnea

Fick min efter 11 veckor. Två veckor efter att jag börjat med minipiller. Helammar.

• pigglet

2 av gångerna fick jag tillbaks mensen medan jag fortfarande hade  avslag. Regelbunden direkt. Helammade.

• Bullis01

Hej!

Fick min mens tillbaka efter två månader med båda barnen trots jag helammade,min son e nu 5 månader o min mens e jätte strulig.Jag har oregelbunden mens o får den ibland en vecka för tidigt o en gång kom den 2 veckor för tidigt,har aldrig haft så oregelbundet förr inte efter min flicka så tycker d e jätte jobbigt. Det känns som man blöder alltid man får aldrig njuta en hel månad utan den plus alla mens symtom som mensvärk o svullen mage osv.Bara o hoppas att det rättar till sig så småningom.

• FLouise

Tre veckor och fyra dagar efter förlossningen kom min. Hade PMDD-känningar (något jag lidit av sedan 16 års ålder, vilken dröm att slippa i 9 månader) en vecka innan det, trodde att jag drabbats av allvarlig förlossningsdepression för allt blev så nattsvart och överjävligt. Jag sa till BVC "det känns exakt som PMDD" och så var det just det! Oväntat.

Blödningen har varit ganska kraftig men det är helt klart mens och ingen nytt avslag. Avslaget var precis påväg bort när mensen kom. De känns helt olika om man jämför.

Barnmorskan på MVC var skeptisk till att det var mensen då det är väldigt tidigt, men inget är omöjligt (och jag är säker på min sak - vet väl hur mens känns). Hon konstaterade att det är dags att tänka på preventivmedel igen. Och att om jag får feber så är det akuten som gäller - men det tror jag inte kommer hända, det ÄR ju mens.

Det enda konstiga med den här mensen är att jag inte har någon mensvärk. Lite ibland, men inte alls så det gör ont. Det kanske är så tidigt än att livmodern fortfarande är "vältränad" efter förlossning + braxton hicks? Det lär ju bli mindre syrebrist i muskeln om den fått bättre blodgenomströmning genom all träning och därav mindre smärta.

• Det vackraste

Sex veckor och fem dagar efter kom den senast. Men då ammade jag inte. När jag ammat har det dröjt 5-8 månader.

Svar på tråden Mens 6 veckor efter förlossningen?