• Maryam88

Vilket är bästa sättet att pottträna?

Vi har tänkt pottträna vår 2 åring men vi har ingen erfarenhet av "hur" man gör.. Vad är era bästa knep? De senaste 2 dagarna har han fått ha kalsonger innomhus och vi sätter honom regelbundet på pottan. Problemet är att han inte har några tecken innan han behöver gå så de blir tokmånga olyckor.. Hur har ni gjort för att de ska bli roligt att gå på pottan och för att få barnen att säga till när det är dags?

• Svar på tråden Vilket är bästa sättet att pottträna?
  • Frontline

Vi har frågat och åter frågat om dom är kissnödiga och ska sitta på pottan, ofta så svarar dom att dom är det och ibland säger vi om mamma eller pappa följer med in och kissar samtidigt.
    Sen har vi kört med guldstjärnor för varje gång dom har varit duktiga och dessa bytts in mot en leksak/godsak när dom har fått 10 stycken.
    Visst har det hänt olyckor men det har varit mest när dom är för upptagna med att känna efter om dom är nödiga...

Pojken vart blöjfri dygnet runt när han var 2 år och 4 månader flickan är blöjfri på natten vid 2 år och 4 månader men det händer nån olycka på dagen då och då fortfarande...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Maryam88

Hur fick ni pojken att kissa i pottan och inte utanför? Haha om du förstår hur jag menar. När han kissar på pottan kommmer allt på golvet och inget i pottan. Ska testa med belöningssystem. :) Hur lång tid tog de från att du börja tills dom var torra?

• Frontline
    Maryam88 skrev 2013-07-01 16:05:18 följande:
    Hur fick ni pojken att kissa i pottan och inte utanför? Haha om du förstår hur jag menar. När han kissar på pottan kommmer allt på golvet och inget i pottan. Ska testa med belöningssystem. :) Hur lång tid tog de från att du börja tills dom var torra?
    Snoppen pekar ju inte direkt uppåt sen finns det ju en kant på pottan som dom kissar mot, med pojken tog det 1 vecka tills han vart helt blöjfri dygnet runt hände väl en handfull olyckor första månaderna så nu är det flera år sen han kissade på sig.
    Flickan vart blöjfri på natten efter ca 1 vecka men det händer fortfarande nån olycka på dagen, hon klarar sig bra om vi är borta men hemma glömmer hon bort sig ibland hon är nu snart 2 år och 7 månader...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Chickie

Räkna med många olyckor till att börja med, fråga gång på gång om de behöver gå på toa. Efter en olycka, var lugn och säg att det gör inget men nästa gång du känner att kisset kommer får du säga till mamma/pappa och så skyndar vi oss till toan/pottan. Det var så vår dotter lärde sig att känna hur det kändes när kisset skulle komma!

• Quiet thoughts

Är nog olika mellan barn. Våra 3 har varit torra runt 2 år och 2.5 år, den äldre mest då det var vinterbarn. Jag tycker sommaren är idealisk att pott träna barnen på.
    Yngsta blev torr nu under juni på en par tre dagar. Vi har mest låtit henne gå med rumpan bar hemma eller med trosor.

Pottan har vi haft lite överallt med oss. T.om i bilen har vi haft potta med oss

Man får fråga lite titt som tätt bara, är de redo förknippar de snart känslan med nödighet och potta.

Ängeln Lova 2003-2010 - Alvin 2007- Påskägget Lykke 2011
  • Lilla Fjun

Bästa sättet är att inte potträna tycker jag. Vänta tills barnet blir större då är det större sannolikhet att det funkar direkt och slipp massa frustration, kissolyckor och energi. Dagen min pojk fyllde tre så sa jag bara att när man är tre använder man inte blöja längre och efter ett par dagar var han helt torr. Mycket smidigare än att hålla på i många månader och kanske ännu längre.

Svar på tråden Vilket är bästa sättet att pottträna?