• Undrande pappa01

Semesterumgänge - utgår ordinarie umgänge under sommarperioden?

Måste fråga er som vet... Under sommarperioden juni-augusti står det i domen att min dotter har rätt till umgänge med mig vissa perioder. Övrig tid, är det ordinarie umgänge då, eller utgår det under sommarperioden? 

• Svar på tråden Semesterumgänge - utgår ordinarie umgänge under sommarperioden?
  • Anonym (mm)

Det bör vara ordinarie umgänge, men tänk på att mamman också har rätt till sammanhängande ledighet.
    Dvs om du brukar ha varannan helg så kanske mamman vill åka iväg på en tvåveckorsresa och då måste ju din helg ändras eller tas bort.

Tanken med sommaren är ju att båda föräldrarna har semester och att barnet då ska ha möjlighet att vara mer med föräldrarna, varav umgängesföräldern är en av föräldrarna.

Har ni en dom på umgänget? Vad står i så fall där?
    Ring familjerätten och fråga. De kan ju inte ta några beslut, men de kan kanske hjälpa dig att tolka avtalet.      

• Anonym (undrande pappa01)
    Anonym (mm) skrev 2013-07-01 12:04:38 följande:
    Det bör vara ordinarie umgänge, men tänk på att mamman också har rätt till sammanhängande ledighet.
    Dvs om du brukar ha varannan helg så kanske mamman vill åka iväg på en tvåveckorsresa och då måste ju din helg ändras eller tas bort.

Tanken med sommaren är ju att båda föräldrarna har semester och att barnet då ska ha möjlighet att vara mer med föräldrarna, varav umgängesföräldern är en av föräldrarna.

Har ni en dom på umgänget? Vad står i så fall där?
    Ring familjerätten och fråga. De kan ju inte ta några beslut, men de kan kanske hjälpa dig att tolka avtalet.      
    Där står endast att barnet har rätt till umgänge med mig vissa veckor, ingenting om mammans rätt. Jag har semesterumgänge v 28 o 29 som en sammanhängande period men ska eg ha ojämna helger också. En sådan infaller helgen innan, v 27. Mamman påstår då att den helgen utgår. Jag hade ju tänkt att få till mer än de där två veckorna, dvs även tor-sön veckan innan. Kan hon nu stoppa detta? 
  • h8him
    Anonym (undrande pappa01) skrev 2013-07-01 12:39:34 följande:
    Där står endast att barnet har rätt till umgänge med mig vissa veckor, ingenting om mammans rätt. Jag har semesterumgänge v 28 o 29 som en sammanhängande period men ska eg ha ojämna helger också. En sådan infaller helgen innan, v 27. Mamman påstår då att den helgen utgår. Jag hade ju tänkt att få till mer än de där två veckorna, dvs även tor-sön veckan innan. Kan hon nu stoppa detta? 
    Ordinarie umgänge ställs in under den period ni har sommarumgänge. För självklart ska även mamman få ha semester med barnet.  När har mamman sina veckor med barnet?
    h8him skrev 2013-07-01 12:48:12 följande:
    Ordinarie umgänge ställs in under den period ni har sommarumgänge. För självklart ska även mamman få ha semester med barnet.  När har mamman sina veckor med barnet?
    Jag har v 24, 28,29 o 33. Mamman har 30, 31 o 34. Alltså två sammanhängde veckor hon också. 
  • h8him
    Anonym (undrande pappa01) skrev 2013-07-01 13:10:39 följande:
    Jag har v 24, 28,29 o 33. Mamman har 30, 31 o 34. Alltså två sammanhängde veckor hon också. 
    Då har väl hon, 25-27 samt 30-32 enligt vad du beskriver?
  • h8him

Eller missuppfattar jag? Hur ser umgänget ut i vanliga fall? Har ni enbart gjort upp om 4 veckor totalt under sommaren?

• nuharjagbytt

Nej du kan inte ha både hela veckor och varannan helg samtidigt. På sommaren ersätts varannan helg med hela veckor. Så funkar det iallafall för min systerson och hans ex.

Ni borde ha kommit överens om bytesdag inför v28 och då är det den som gäller.

h8him skrev 2013-07-01 13:13:45 följande:
    Då har väl hon, 25-27 samt 30-32 enligt vad du beskriver?
    Jag hade midsommar i år så jag hade även tor-sön v 25, den kunde hon inte ta. Det står i domen att dottern har rätt till umgänge med mig två perioder om en vecka och en period om två veckor. Sedan står det att det ska gå minst en vecka mellan perioderna, vilket det ju gör enligt mig (exet ej enig där iom v 27). 
    h8him skrev 2013-07-01 13:14:41 följande:
    Eller missuppfattar jag? Hur ser umgänget ut i vanliga fall? Har ni enbart gjort upp om 4 veckor totalt under sommaren?
    I vanliga fall har jag tors em - sön em ojämna veckor samt fredag jämna veckor. 

Menar du att semesterperioden är från min första vecka till min sista? 
  • h8him
    Anonym (undrande pappa01) skrev 2013-07-01 13:23:50 följande:
    Jag hade midsommar i år så jag hade även tor-sön v 25, den kunde hon inte ta. Det står i domen att dottern har rätt till umgänge med mig två perioder om en vecka och en period om två veckor. Sedan står det att det ska gå minst en vecka mellan perioderna, vilket det ju gör enligt mig (exet ej enig där iom v 27). 
    I vanliga fall har jag tors em - sön em ojämna veckor samt fredag jämna veckor. 

Menar du att semesterperioden är från min första vecka till min sista? 
    Men då borde väl er sommar omfatta 8 veckor totalt? För mamman har väl lika många veckor som dig? Hur tolkar mamma domen/avtalet?
    nuharjagbytt skrev 2013-07-01 13:18:29 följande:
    Nej du kan inte ha både hela veckor och varannan helg samtidigt. På sommaren ersätts varannan helg med hela veckor. Så funkar det iallafall för min systerson och hans ex.

Ni borde ha kommit överens om bytesdag inför v28 och då är det den som gäller.
    bytesdag inför semestervecka är bestämt söndagen innan kl 17.
Svar på tråden Semesterumgänge - utgår ordinarie umgänge under sommarperioden?