• Anonym (3barnsmamma)

Pappan nekar umgänge trots domstolsbeslut!

Orkar ej dra upp hela min historia men kör kortfattat:

Jag hade soc på mig då min son föddes för jag var ung och ensamstående, var 18 år då han föddes, dom fanns även med pga hur mitt liv såg ut tidigare, jag hade som ung självmordstankar och blivit våldtagen.

Jag fick till birkahemmet i göteborg, där dom ljög och skit för soc, jag mådde inte bra där, då jag hela tiden blev nedtryckt och dom kom med lögner hit och dit och sen spred dom andra föräldrarna rykten om mig så jag åkte hem och sonen åkte till jourhem och soc sa att jag skulle få komma tillbaka på måndag med sonen, måndagen kom och det visa sig att dom ljugit för mig.

Jag var nu gravid med mitt andra barn, pappan fanns med i bilden och vi hade soc på oss pga det med sonen, jag och pappan fick gemnsam vårdnad via tingsrätten, men då vi ej kunde samarbeta och jag hade misslyckats som moder enligt soc så fick pappan ensamvårdnad. 

Sonen flyttade hem till pappan och jag fick ej se sonen på 9 månader, han syster var nu 18 mån och vi hade blivit av med soc och jag blev gravid igen och sökte umgänge via tingsrätten och jag skulle då ha umgängesperson i 9 månader vilket jag hade och sen skulle sonen vara ensam med mig och min familj vilket han var och sen skulle han sovit över, skett 2 gånger, sen började pappan att dra in umgängena och skyllde på att sonen skulle må dåligt av mig och att jag ska ha umgängesperson vid umgängena igen! detta nekar jag till då jag snart har 4 barn och en extra person i mitt hem orkar jag ej en gång till ..

Vad tycker ni om detta?               

• Svar på tråden Pappan nekar umgänge trots domstolsbeslut!
  • Anonym (m)

Vilken jobbig situation för dig och barnen.
    Jag tänker så här när jag läser det du skrivit att du behöver få börja bygga upp ett annat liv för dig och barnen nu ni har redan haft det jobbigt. Eftersom det är sådana problem hela tiden så tycker jag du ska prata med en advokat  som får hjälpa dig

• Kjell2

Vänd dig först till familjerätten och fråga om råd. Funkar inte det så gå till tingsrätten och begär verkställighet.

• Anonym (3barnsmamma)
    Anonym (m) skrev 2013-07-01 08:32:55 följande:
    Vilken jobbig situation för dig och barnen.
    Jag tänker så här när jag läser det du skrivit att du behöver få börja bygga upp ett annat liv för dig och barnen nu ni har redan haft det jobbigt. Eftersom det är sådana problem hela tiden så tycker jag du ska prata med en advokat  som får hjälpa dig

Har advokat en jättebra men jag fattar ej att pappan kan neka till umgänge trots att det står i tingsrättsbeslutet att jag ska ha sonen sovandes 4 gånger till varannan lördag- söndag, därefter varannan fredag-söndag .. Hur kan han få göra såhär?
  • Anonym (3barnsmamma)
    Kjell2 skrev 2013-07-01 08:33:53 följande:
    Vänd dig först till familjerätten och fråga om råd. Funkar inte det så gå till tingsrätten och begär verkställighet.

begärt verkställighet, för detta är inte rätt emot sonen är ju inte för hans bästa, har även skickat till soc i deras hemkommun, men då är dom på semester och tillbaka i slutet av juli och början av augusti så fick skicka till bup om min oro (sonen går hos bup, sen han flyttade till pappan)
  • Anonym (Kanske inte)

Hu gammal är sonen nu?

Många föräldrar missar att det inte handlar om deras rätt till barnet utan barnets rätt till både föräldrar och att må bra som prioriteras.

Har själv problemet med en bio förälder som tvingar fram umgänge med barn som gråter och är förtvivlade som resultat. De vill inte till den andre föräldern... Trivs inte där och vill bara hem jämnt (ringer gråtandes varje gång...) Men ändå ska den andra förälderna envisas med att ha umgänge. Och nu helt plötsligt skall förälderna ha en vecka mot annars varannan helg, med ursäkten att det är sommar. Detta trots att vi frågade redan i påskas hur föräldern ville ha sommarumgänget och den då sa att den bara ville ha varannan helg och ibland inte ens det.... Men nu igår ringde den och krävde umgänge från onsdag till onsdag!! När vi försökte påpeka andra planer så började föräldern gasta om SINA rättigheter... inte en tanke på barnens rättigheter!!

Du som mamma har haft det svårt men även din sons liv har varit jobbigt antagligen. och det är faktiskt inte omöjligt att sonen känner sig otrygg med dig och situationen. Ta ett djupt andetag och fundera ordentligt på vad som är viktigast för dig, att få ditt umgänge eller att sonen mår bra. Med tiden och på sonens vilkor så kan han känna sig mer trygg med dig och då kan ni ändra umgänget igen!   

• Anonym (soc.)

Du mådde så dåligt på birkahemmet, att du valde att dra därifrån och istället låta jourplacera barnet, när ni egentligen hade kunnat få vara tillsammans? Ja redan där så syns det ju att nåt är allvarligt på tok hos dig som förälder.

• Lindsey Egot the only one

Hur många barn har du?

• Anonym (o)

Vad man tycker om detta? att du borde sluta göra barn och ta ansvar för dom du redan satt till världen.

• Anonym (3barnsmamma)
    Anonym (Kanske inte) skrev 2013-07-01 08:49:57 följande:
    Hu gammal är sonen nu?

Många föräldrar missar att det inte handlar om deras rätt till barnet utan barnets rätt till både föräldrar och att må bra som prioriteras.

Har själv problemet med en bio förälder som tvingar fram umgänge med barn som gråter och är förtvivlade som resultat. De vill inte till den andre föräldern... Trivs inte där och vill bara hem jämnt (ringer gråtandes varje gång...) Men ändå ska den andra förälderna envisas med att ha umgänge. Och nu helt plötsligt skall förälderna ha en vecka mot annars varannan helg, med ursäkten att det är sommar. Detta trots att vi frågade redan i påskas hur föräldern ville ha sommarumgänget och den då sa att den bara ville ha varannan helg och ibland inte ens det.... Men nu igår ringde den och krävde umgänge från onsdag till onsdag!! När vi försökte påpeka andra planer så började föräldern gasta om SINA rättigheter... inte en tanke på barnens rättigheter!!

Du som mamma har haft det svårt men även din sons liv har varit jobbigt antagligen. och det är faktiskt inte omöjligt att sonen känner sig otrygg med dig och situationen. Ta ett djupt andetag och fundera ordentligt på vad som är viktigast för dig, att få ditt umgänge eller att sonen mår bra. Med tiden och på sonens vilkor så kan han känna sig mer trygg med dig och då kan ni ändra umgänget igen!     

sonen är 5 år.

Sonen är trygg då han är hemma hos mig, han stänger av då han ska tillbaka till sin pappa.
    Har haft sonen ensam hos mig i 6 månader (varannan söndag i 4 mån tid och sen 2 gånger varannan lördag -söndag) ..
     Jag känner ju min son och ser ju hur han mår.

Han öppnar sig mer och mer och sen gör dom såhär?
    !         
  • Anonym (3barnsmamma)
    Anonym (soc.) skrev 2013-07-01 08:50:55 följande:
    Du mådde så dåligt på birkahemmet, att du valde att dra därifrån och istället låta jourplacera barnet, när ni egentligen hade kunnat få vara tillsammans? Ja redan där så syns det ju att nåt är allvarligt på tok hos dig som förälder.

Är nått på tok bara för att jag ej klarade av pressen, hade folk som ljög om mig i pappren, klart som tusan jag ville därifrån! Hur hade du själv gjort?
Svar på tråden Pappan nekar umgänge trots domstolsbeslut!