• Anonym (My)

Umgänge var tredje helg?

Har tre barn, 14 år, 12 år och 8 år, tillsammans med mitt ex. Vi har varit separerade i fyra år och sedan start gjorde han klart att han absolut inte tänkte ha barnen mer än varannan helg då jobbet var/är viktigare. Han har således haft barnen varannan helg sedan separationen och en vecka under semestern.

Dock har det inte fungerar klanderfritt. Han saknar omdöme för att veta vad som är ok för barnen att göra och inte. Han kan förbjuda saker som anses självklara att ett barn i den åldern klarar/ska få göra. Sen kan han i nästa stund godkänna att barnet får göra en annan sak som anses vara på tok för våghalsig/inte ok för det barnets ålder och mognad.
    Han är inte intresserad av barnen och deras vardag. Ringer aldrig och pratar med dem, frågar aldrig vad som händer, hur skolan går, fritiden osv. Han har dem varannan helg och sen är det tyst i två veckor. Han visar heller inget intresse till att vilja ha barnen om det är klämdagar eller röda dagar i anslutning till hans helger.

Han träffade en ny tjej för ett halvår sedan och då blev det ännu värre. Han utesluter barnen ur hemmet och planerar allt runt sig själv och tjejen. Barnen har inget att säga till om, de blir flyttade från ena rummet till det andra, får dela rum helt plötsligt och möbler försvinner ur rummen. Pappan visar än mindre intresse för barnen nu och kunde knappt ha dem en vecka nu under semestern (har ju inte kommit dit än så vi får väl se hur det blir) för han och tjejen ville ju göra nåt tillsammans och då vill de inte ha barnen med.

Hos pappan är det även mycket bråk och glåpord (han sänker sig till barnens nivå och säger dumma saker till dem när de blir osams). Han säger till barnen (främst de äldsta) att de är de värsta ungar han vet, att de är elaka, att det är nåt fel på dem och att han skäms för dem. Barnen är orolga och i obalans när de kommer därifrån. Det tar några dagar att få de tillbaka i sina vanliga spår. Det tar på krafterna, både mina och barnens.
    Jag märker att barnen blir oroliga när de ska till pappa men de vill dock träffa honom. Men för allas, främst för min och barnens, skull vill jag nu att umgänget ska backa till var tredje helg istället för varannan helg. Är det en dum tanke från min sida??

• Svar på tråden Umgänge var tredje helg?
  • Blivande mamma 74

Jag vet att det är jättetufft att ha barnen helt själv. Är ensamstående med ett barn själv men jag hade minuterat umgänget successivt för att sen helt ta bort det. Dina barn är ändå ganska stora och det är bättre och fråga de vad de trycker själva om det. Jag menar det är ju mer skadlig ibland att " ha rätt" till båda sina föräldrar än att ha en vettig förälder som vet barnens bästa!

• Anonym (My)

Den äldsta frågade mig förut om inte jag kunde ha ensam vårdnad så de slapp åka till pappa. Hon har gett tillbaka nyckeln till honom och har valt att inte åka till honom några av hans helger. Det går lite upp och ner, men hon är arg och besviken på honom och de kommer ofta ihop sig och bråkar.
    12-åringen vill träffa pappa säger hon men hon tycker det är jobbigt där. Hon kan inte sova ordentligt där säger hon för det är inte hemma. Pappa blir arg för att de kostar för mycket pengar där och de får dåligt samvete för att de finns till i princip. Båda tjejerna har sagt att de undrar om pappa vill ha dem där över huvud taget. Om umgänget skulle bli var tredje helg så skulle inte de acceptera det, med en lättnads suck skulle jag tro. Sen har jag sagt att de får själva välja om de vill åka eller inte.
    Den yngsta, pojken, har inget vidare tidsbegrepp på varannan helg eller var tredje helg än. Med honom fungerar det hyfsat hos pappa. Det enda han säger är att han får titta på tv mycket. Han vill INTE vara hos pappa en evcka i sommar säger han.

• Blivande mamma 74

Då tycker jag att barnen egentligen inte vill vara där men de kan inte ju bestämma själva. Va stark och säg rakt ut till honom att han får bara träffa de på stora helger och då får han planera tiden väl med barnen. Inte ska din lilla sitta framför tv jämt när han ser pappa ändå bara varannan vecka! Han kanske lär sig att inte ta tillfällen han barnen föregivet! Jag tror också att dina barn kommer att uppskatta om du sätter stopp för nåt det är inte riktigt bra.

• Anonym (My)

Jag tror att var tredje helg blir bra just nu så får vi se hur det fungerar. Ang. storhelger så har vi sagt varannan jul och den som inte har julen har barnen på nyår. Påskhelgen hade han kunnat haft dem i år men han valde att vara med sin nya tjej och fira påsk med hennes familj. Julhelgen har fungerat hittills men han har alltid valt att jobba i mellandagarna och då har jag haft barnen. Nu när det finns en ny sambo med i bilden så anar jag att det kommer knorras lite. Som tur är så är barnen hos mig på julen i år. Nästa år får vi se hur det ser ut. Men vad säger jag till barnens pappa när jag ska framföra detta till honom?

• Blivande mamma 74

Säg som det är att han verkar inte ha tid för barnen och de trivs inte eller har det tråkigt där. Tror faktiskt inte alls att han blir besviken!

• Anonym (My)

Sa det till honom idag och han verkade inte alls ledsen eller bli arg för att inte få träffa barnen. Det enda han sa var att det kanske var bättre då om jag hade dem jämt och så kom de till honom när de ville istället. Sen sa han att han planerade att flytta från stan, ca. 8 mil bort, och då var nog det här det bästa.

• Anonym (--)

mina stora barn är 10 och 13. den stora har valt själv när han vill åka till sin pappa eller inte. han väljer typ aldrig att åka, max nån natt i månaden. vi har vart öppna med att inte tvinga dom till nåt. vissa helger när jag känner att vi bara bråkar har jag sagt att han måste åka, pappan har då mutat lite extra så han vet att sonen åker. 10åringen väljer själv och åker som planerat vh. vi har inget schema för storhelger eller inte barnen väljer själva. jul firas lika varje år så vi vet precis vad som gäller, barnens val där med.

så mitt råd är att låta barnen välja men se till att umgänget med pappan inte blir noll. man måste ju inte sova över, man kan åka och bara vara där över dagen, fika, umgås. 

• jasså vågskål

Hejsan,
    Jag skulle stämma in pappan på umgänget och låta dina 2 större barnen få uttala sig i Domstol. De har  rätten och möjligheten att få välja då de uppnått tillräcklig ålder samt mognad för detta.

De vill uppenbarligen inte och det är barnen som har umgängesrätt inte någon förälder i sammanhanget. Stämmer detta du beskrivit skulle jag anlita en advokat och gå den vägen.

Gör det, inget att diskutera tycker jag, Lycka till! 

• Anonym (My)

Tanken har slagit mig att dra det till tingsrätten osv. Men pappan är ingen man som gormar och hävdar sin rätt osv. Han fogar sig efter mig och vad jag säger. Han säger sällan emot och han har verkligen noll koll på saker och ting. Ärligt talat känns det som han inte riktigt har alla hemma.............
    Nu har jag talat om för honom vad jag anser är bäst för barnen och han accepterar det. Sen häver han ur sig massa om hur dålig jag är som förälder och människa men det väljer jag att ignorera. Huvudsaken det blir bättre och lugnare runt barnen. Jag har sagt att det blir var tredje helg OM barnen VILL. De får välja själva om de vill åka och om de vill sova över. Har även sagt samma till barnen att de får välja själva. Ingen press om att de MÅSTE åka eller sova där. Nu får vi se hur det utvecklas.

• FrökenKanSjälv

Jag tycker det låter som att ni har hittat en bra lösning. Skönt att det var pappan själv som föreslog att de kan komma när de har lust istället för fasta dagar. Om du märker på barnen att de helst vill vara hemma men åker till pappan för att inte göra honom ledsen så är det bra om du kan gå in och ta beslutet åt dem så att de slipper vara "the bad guy" mot sin pappa. Har gått igenom det här med mina barn och det är ingen lätt balansgång.

Det finns ingen anledning att dra in domstolen eller advokater om pappan fogar sig i dina beslut. Det skulle bara vara slöseri på pengar.

Svar på tråden Umgänge var tredje helg?