Umgänge var tredje helg?
Har tre barn, 14 år, 12 år och 8 år, tillsammans med mitt ex. Vi har varit separerade i fyra år och sedan start gjorde han klart att han absolut inte tänkte ha barnen mer än varannan helg då jobbet var/är viktigare. Han har således haft barnen varannan helg sedan separationen och en vecka under semestern.
Dock har det inte fungerar klanderfritt. Han saknar omdöme för att veta vad som är ok för barnen att göra och inte. Han kan förbjuda saker som anses självklara att ett barn i den åldern klarar/ska få göra. Sen kan han i nästa stund godkänna att barnet får göra en annan sak som anses vara på tok för våghalsig/inte ok för det barnets ålder och mognad.
Han är inte intresserad av barnen och deras vardag. Ringer aldrig och pratar med dem, frågar aldrig vad som händer, hur skolan går, fritiden osv. Han har dem varannan helg och sen är det tyst i två veckor. Han visar heller inget intresse till att vilja ha barnen om det är klämdagar eller röda dagar i anslutning till hans helger.
Han träffade en ny tjej för ett halvår sedan och då blev det ännu värre. Han utesluter barnen ur hemmet och planerar allt runt sig själv och tjejen. Barnen har inget att säga till om, de blir flyttade från ena rummet till det andra, får dela rum helt plötsligt och möbler försvinner ur rummen. Pappan visar än mindre intresse för barnen nu och kunde knappt ha dem en vecka nu under semestern (har ju inte kommit dit än så vi får väl se hur det blir) för han och tjejen ville ju göra nåt tillsammans och då vill de inte ha barnen med.
Hos pappan är det även mycket bråk och glåpord (han sänker sig till barnens nivå och säger dumma saker till dem när de blir osams). Han säger till barnen (främst de äldsta) att de är de värsta ungar han vet, att de är elaka, att det är nåt fel på dem och att han skäms för dem. Barnen är orolga och i obalans när de kommer därifrån. Det tar några dagar att få de tillbaka i sina vanliga spår. Det tar på krafterna, både mina och barnens.
Jag märker att barnen blir oroliga när de ska till pappa men de vill dock träffa honom. Men för allas, främst för min och barnens, skull vill jag nu att umgänget ska backa till var tredje helg istället för varannan helg. Är det en dum tanke från min sida??