• Mariiaa

Pergotime!

Hej!
    Jag har pco och vill gärna att ni delar med er av era historier med pco och pergotime, även kanske provera. Jag ha läst en hel del kring det och undrar om ni lyckats med pergo, och hur många försök, och om ni fick mer än ett barn? Vill gärna höra solskenshistorier ang det, för jag vill ju ha lite hopp för framtiden.
    Hur länge försökte ni, och hur påverkade vikt (är absolut inte överviktig själv), och hur många kurer som sagt ni tog? Behöver lite styrkande från er där ute med pco och barn!

Tack & kram

• Svar på tråden Pergotime!
  • Clara85

Hej på er,

Jag skall börja min andra Pergotimekur imorgon. Fick ägglossning på första kuren men den kom lite sent. Jag gjorde vul dag 13 och då sa de att det inte fanns ngt ägg som ens vuxit till sig lite... jag gick hem heldeppig... Vi bokade dock in en ny tid dag 18 bara för att vara på den säkra sidan. Då hade minsann ett ägg vuxit till sig 14x16 mm som släppte tre dagar senare så ge inte upp hoppet om ni inte tror ni får ägglossning. Det var tydligen ganska vanligt trots allt att det hela drar ut på tiden... Har tyvärr ingen solskensstorry att berätta än men håller ju tummarna...

• trina

Jag har sagt att jag ska sluta vara inne här på FL över sommaren men det går sådär...

Jag har PCO, påbörjade utredning i Dec förra året som dragit ut på tiden. Har ätit tre omgångar Pergotime (enkel, dubbel och trippel) och tyvärr har jag inte fått ÄL av någon av dem....  Så nu är det bara vänta tills sommaren är slut så jag kan få börja med sprutor (antagligen puregon) istället. Dock så går jag inte kvar på den privata kliniken där vi hade utredningen eftersom de bara gör behandlingar med pergotime så jag har fått remiss till sjukhuset för sprutor. Tre månaders väntetid dit är det. Tur i oturen att de har sommarstängt och jag har semester nu då :) 

• trina

Nu inser jag väl att mitt inlägg inte var direkt peppande, men det är min historia hitills. Är inte heller överviktig och har inga barn sen innan. Har ingen mens "naturligt" utan har ätit provera inför varje pergotimeomgång. Anledningen till att jag fick reda på att jag hade pco var för att jag slutade med p-piller och inte hade mens på 6 månader och besökte Gyn för detta och fick då diagnosen.

• Clara85

Hej Trina, 

exakt samma veva som för mig, undrade varför jag inte fick någon mens efter jag slutade med p-piller. Tog ett år som fick jag en spontan mens men ingen alls sedan dess.

Hoppas sprutorna fungerar bättre för dig. Lycka till med allt!!! 

• lejonhjärtat

Hej ger lite hopp då... jag har en dotter på 7 mån nu och jag trodde jag hade ganska grav pco. Har mens ca 1 gång vart annat år. Å hon kom till på första kuren utan kontroll på äl. Dock så har min läkare gått i pension så vet inte hur lång tid jag får vänta för att få hjälp igen. Lycka till....

• Rosen87

Min historia är sorglig o avskräckande men med ett soligt slut o ett bevis på att man aldrig ska ge upp.
    Vi försökte ett år innan vi fick hjälp (2010) kom till gyn fick diagnosen PCO. Fick pergotime utskriven men de var i den vevan de var slut i hela landet men jag jagade ifatt en paket o blev gravid på första enkel kuren (2011) med tvillingar! Men dem föddes i V.25 efter spontan vattenavgång på ettan,låg på sjukhus i en vecka innan de togs med akut snitt. Vi fick en liten flicka o en liten pojke. Vi kämpade med dem på neo men efter en vecka fick han en infektion som hjärtat inte klarade o han lämnade oss,flickan kämpade i en månad innan lungorna gav upp o hon lämnade oss. De kändes som livet var över men vi försökte en gång till o började med pergotime igen i sep (2011) o med enkeldos enda till feb (2012) sen blev de dubbeldos (hade ägglossning på alla kurer) men inget hände så jag gick över till LCHF o dubbelkur o i juli (2012) blev jag gravid igen men med bara en bebis o nu i april 2013 i V.41 föddes en frisk liten gosse.
    Förlåt att inlägget blev långt men ville bara säga: Ge aldrig upp,hur mörkt eller tungt det än må va.
    Lycka till

• Mariiaa

Hej och tack för alla svar, låter ju som att pergo är VÄLDIGT individuellt på varje person som testa, en del lyckas på en gång och en del lyckas inte alls, men lite hopp finns de ju ändå! Flört

• apricos

En till som lyckats med Pergo. Jag har i princip blivit gravid på varje försök men tyvärr fått flera MF. Men nu har jag en liten och hoppas på en till snart!

• Mariiaa

oj, hann posta för snabbt, men tänkte skriva också, tråkigt att du fått flera missfall. :(
    men kul att du lyckas tillslut! :)

Svar på tråden Pergotime!