• TinaLinnea

Lördags godis problem

Jag är lite nyfiken på vad alla tycker om Lördagsgodiset som blir kvar... ska de få ätas upp på Söndagen eller ska barnen spara de tills nästa lördag?
    MIn son är rätt duktig med att glömma bort att han har godis kvar, men vissa gånger så vill han äta upp det på söndagen, och jag och min sambo är väldigt hårda med att godis äts på lördag och ingen annan dag, men om de bara är några bitar kvar, hur gör man då? Nyfiken på hur alla tänker och gör :)

• Svar på tråden Lördags godis problem
  • NollÅtta

Är det ett fåtal bitar kvar så kan sonen få dem på söndagen. Om han själv kommer på att han har kvar alltså annars sparar vi det till nästa helg.

• TinaLinnea
    NollÅtta skrev 2013-06-30 12:33:46 följande:
    Är det ett fåtal bitar kvar så kan sonen få dem på söndagen. Om han själv kommer på att han har kvar alltså annars sparar vi det till nästa helg.
    Är han duktig på att lägga undan också när han inte vill ha något mer? Har övat mycke på de med våran son för förut åt han tills allt var slut och låg med ont i magen, men nu säger han till när han inte vill ha nå mer.
  • läkarstudent

Jag uppmuntrar min son att känna efter när han ätit tillräckligt och att spara godiset då. Oftast räcker en godispåse på 100 gram 3-4 dagar för honom. Att bestraffa ett barn för att det inte trycker i sig allt på en gång genom att lägga beslag på det som blir över låter helt sjukt tycker jag.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • TinaLinnea
    läkarstudent skrev 2013-06-30 12:39:05 följande:
    Jag uppmuntrar min son att känna efter när han ätit tillräckligt och att spara godiset då. Oftast räcker en godispåse på 100 gram 3-4 dagar för honom. Att bestraffa ett barn för att det inte trycker i sig allt på en gång genom att lägga beslag på det som blir över låter helt sjukt tycker jag.
    Våran son han är duktig på att säga till när han inte vill ha något mer, och lägger helt själv undan sin påse, skulle aldrig ta ifrån han sitt lördags godis, men jag har jobbat på att fråga honom om han verkligen orkat något mer, för att de har slutat med magont. Men de problemet är över nu i alla fall
  • RöttÄrSött

Vi har låtit sonen äta upp det då (om) han kommit på det, vi vill inte att han ska känna att han måste mula innan det försvinner.

Vi har inte heller valt att ha en godisdag, ibland köper man och ibland köper man inte. Det viktiga är ju att man är sugen, inte att man måste äta bara för att det är lördag.

• TinaLinnea

Vi har valt lördagen som godis dag, men sonen får själv välja om han vill ha godis eller nå frukt, sist så valde han att köpa jordgubbar istället.

• läkarstudent
    TinaLinnea skrev 2013-06-30 12:41:33 följande:
    Våran son han är duktig på att säga till när han inte vill ha något mer, och lägger helt själv undan sin påse, skulle aldrig ta ifrån han sitt lördags godis, men jag har jobbat på att fråga honom om han verkligen orkat något mer, för att de har slutat med magont. Men de problemet är över nu i alla fall

Det är ju jättebra, men förr eller senare kommer han antagligen komma på att det är smartast att vräka i sig så mycket som möjligt på lördagen eftersom han inte får äta det som blir över under veckan.
    Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • MoaElis

Jag tycker han kan få välja att spara lite till nästa dag, annars får ni väl köpa lite mindre godis så han orkar äta upp allt på den speciella dagen.

• TinaLinnea

Nja de tror jag inte han kommer göra, för han älskar frukt lika mycket som godis, och har alltid frukt hemma så om han frågar om han får godis under veckan sä säger jag att han får ta frukt istället eller så går vi och handlar nån god frukt som typ vindruvor,melon,jordgubbar,hallon eller något sådant.

• TinaLinnea
    MoaElis skrev 2013-06-30 13:01:07 följande:
    Jag tycker han kan få välja att spara lite till nästa dag, annars får ni väl köpa lite mindre godis så han orkar äta upp allt på den speciella dagen.
    Ja är de bara någon bit kvar så får han äta upp de på söndagen om han frågar efter de, men frågar han inte så får de stå kvar till lördagen, men de blir ingenting under veckan :P
    Men de är intressant att läsa hur andra gör också :)
Svar på tråden Lördags godis problem