• Anonym (bouppteckning)

Oense om vem som ska göra bouppteckning.

Hej
    Jag behöver lite tips och råd. Jag är så fruktansvärt ledsen över hela denna situationen.

Läget är såhär. Min pappa gick hastigt bort för en månad sedan. Han bodde med min biologiska mamma på en gård som är pappas föräldrarhem med tillhörande skog, betesmarker osv.

Min mamma och pappa var inte gifta utan enbart sambo. Jag är enda barnet.

Min mamma är ganska psykiskt instabil men har under hela min uppväxt förnekat det. Efter pappas bortgång har hon den mesta av tiden betett sig som skit emot mig. Allt jag säger och gör är fel osv.
    Mammas syster har samma "lynne" som min mamma och de har nu fått för sig att systerns sambo ska göra vår bouppteckning. Systerns sambo som vi kan kalla "Kalle" jobbar på en kommun som god man och har gjort ett par bouppteckningar men arbetar inte med detta dagligdags. 
    Jag misstänker att systern tutat i mamma att hon kommer bli utslängt ur  hemmet och för att rädda mammas skinn ska systerns sambo erbjudit sig att göra bouppteckningen.

Jag vägrar låta en "icke opartisk" person göra bouppteckning utan jag vill anlita en jurist så att det blir rätt och riktigt. Föreslår jag det för mamma så går hon upp i varv och skriker och gapar om att det kostar 20 -25 000 kr och att jag är oartig som inte litar på att "Kalle" kan göra boupptäckningen..

Sen är cirkusen igång.

Vad kan man göra om man är oense om vem som ska göra bouppteckningen? Vems röst väger tyngst? Har någon varit med om någon liknande tvist?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Oense om vem som ska göra bouppteckning.
  • Anonym (2)

Det ska väl vara två förrättningsmän så du kan nog låta släktingen ha en plats och sen anlitar ni en utomstående för den andra platsen.

• sextiotalist

Vänd dig till tingsrätten och be dom utse en bouppteckningsman, det gjorde vi. Din mamma kan inte neka till detta.

• Anonym (vargfödan)

jag vände mig til juristen andreas aagesson på aa & f för att göra vår bouppteckning. otroligt proffsig och till ett bra pris. rekommenderas!!

Svar på tråden Oense om vem som ska göra bouppteckning.