• elwen

du är dum , nu gjorde du fel , man får inte göra så ......ja vad säger du till dina barn?

Vad säger du när ditt/dina barn gör nåt dom inte ska, tex slår sina syskon vägrar lyssna eller liknande?
    Motivera göra varför du säger som du gör.
    Jag säger alltid om det handlar om att mina barn slagit varandra eller tagit den andres leksak att "nu var du inte snäll"
    Jag försöker i alla situationer att inte säga dumma eller att dom gjort fel.
    Jag försöker få dom att göra rätt mot mej varandra eller andra genom att lära dom att vilja vara snälla.
    Dom är 2 och 3 år och ingen av dom har någonsin sagt ordet dumma istället säger dom samma som jag gör till dom dvs nu var du inte snäll till varandra när dom bråkar eller slås.
    Så vad säger ni?

• Svar på tråden du är dum , nu gjorde du fel , man får inte göra så ......ja vad säger du till dina barn?
  • amalie79

Jag som bara är van vid att uppfostra djur innan måste erkänna att jag oftast säger fy dig till sambons barn:)

• Vickan I

Fast är " nu är du inte snäll" på något sätt bättre än "nu är du dum"? Lite samma sak tycker jag. Vet inte vad som ska vara rätt och fel, men vi förklarar mer att man inte får göra på ett visst sätt och att kompisen blir ledsen osv.

• Ramborg

Jag vill inte att du gör så. Det är inte snällt och kompisen blir ledsen. Jag vill att du är snäll mot andra.

Alternativt: Så gör man inte! Du får INTE göra så! Det är FÖRBJUDET! beroende på hur allvarligt det är.

42.
  • elwen
    Vickan I skrev 2013-06-29 09:20:21 följande:
    Fast är " nu är du inte snäll" på något sätt bättre än "nu är du dum"? Lite samma sak tycker jag. Vet inte vad som ska vara rätt och fel, men vi förklarar mer att man inte får göra på ett visst sätt och att kompisen blir ledsen osv.

Ja jag tycker de iaf om dom inte vet vad dum är.

Att inte varA snäll kan vara så mycket olika saker tex de e inte snällt mot katten att dra den i svansen för det gör ont på katten då

Men barnet gör de ju inte för att vara elak eller dum men dom fattar ofta vad det inbebär att vara snäll lite svårt att förklara hur jag menar
  • Örontrumpet

Jag ställer samma fråga som Vickan om formuleringen.
    Jag är noga med att säga att barnet inte ÄR dumt utan formulerar det som att det har GJORT något dumt.

Det handlar helt enkelt om en inställningen att mina barn är i grunden snälla och de är hörande.
    Men även snälla och hörande kan göra dumma saker och vägra göra som man säger...
    Jag försöker få dem att vilja göra rätt genom att träna deras empati och det gör man bara genom att då det händer dumma saker försöker förstå varför det har hänt och försöker få barnet att associera till "rätt" känslor. Tex om barnet har gjort någon ledsen att den tänker på när den själv varit det och hur det kändes.

• elwen
    Ramborg skrev 2013-06-29 09:24:05 följande:
    Jag vill inte att du gör så. Det är inte snällt och kompisen blir ledsen. Jag vill att du är snäll mot andra.

Alternativt: Så gör man inte! Du får INTE göra så! Det är FÖRBJUDET! beroende på hur allvarligt det är.

Ja så säger jag med att dom inte får och det är förbjudet när de gäller saker som kan skada dom och så förklarar jag varför typ att du får inte springa på parkeringen för då kan du bli påkörd och då gör de ont på dej
  • Örontrumpet
    elwen skrev 2013-06-29 09:25:13 följande:

Ja jag tycker de iaf om dom inte vet vad dum är.
    Att inte varA snäll kan vara så mycket olika saker tex de e inte snällt mot katten att dra den i svansen för det gör ont på katten då
    Men barnet gör de ju inte för att vara elak eller dum men dom fattar ofta vad det inbebär att vara snäll lite svårt att förklara hur jag menar
    Mina barn ÄR snälla men de kan GÖRA dumma saker. Jag tycker det är en viktig distinktion för att säga Du är dum är samma sak som att negera dess motsats Du är inte snäll för liksom det finns grader av snällhet finns det så för dumhet.

Mina barn ska veta att de duger precis som de är trots att de ibland GÖR knäppa saker. Därför är det viktigt att skilja på är och gör.
  • Diamanta

Att säga till ett barn "nu är du inte snäll" är ju egentligen lika illa som att säga att "nu är du dum". Jag försöker alltid att påtala att det är beteendet som inte är bra. Att säga "du är inte snäll" handlar ju om barnet, inte beteendet. När mina barn bråkar, så talar jag om att jag inte accepterar deras beteende. Sen försöker jag ofta att påtala vad jag vill att de ska göra istället för att tala om vad de INTE ska göra. (Men mina barn är större, och lite lättare att diskutera med.)

• elwen
    Örontrumpet skrev 2013-06-29 09:28:10 följande:
    Jag ställer samma fråga som Vickan om formuleringen.

Jag är noga med att säga att barnet inte ÄR dumt utan formulerar det som att det har GJORT något dumt.

Det handlar helt enkelt om en inställningen att mina barn är i grunden snälla och de är hörande.

Men även snälla och hörande kan göra dumma saker och vägra göra som man säger...

Jag försöker få dem att vilja göra rätt genom att träna deras empati och det gör man bara genom att då det händer dumma saker försöker förstå varför det har hänt och försöker få barnet att associera till "rätt" känslor. Tex om barnet har gjort någon ledsen att den tänker på när den själv varit det och hur det kändes.

Jag fattar hur du menar har inte riktigt tänkt så faktiskt.

Jag vill bara få bort ordet dum på de sättet att det ska användas för att förklara en annan människa
  • Vickan I

Ja precis. Vi försöker också vara noga med att skilja på är och gör.

Svar på tråden du är dum , nu gjorde du fel , man får inte göra så ......ja vad säger du till dina barn?