• londonkarin

Min 5 åring är så sur och arg

Min tjej är 5 år och har alltid varit en bestämd liten tjej. Hon är duktig och lyssnar på förskolan. Med oss här hemma kan hon vara katastrofal, speciellt mot mig. Vid hämtningsdags möts jag alltid av ett åskmoln trots att jag alltid ler, kramar henne och frågar hur hennes dag varit. Oftast vill hon gå till lekparken direkt efter hämtning och säger jag nej grinar hon och blir allmänt otrevlig. Senast idag hotade hon mig att "om inte du lyssnar på mig mamma tänker jag slå dig" - Vad i hela friden gör man när en 5 åring säger så? Jag skickade henne till sitt rum där hon får sitta och tänka på hur hon pratar till mig. Igår hade hon en kompis över och i det stora hela gick det ok, förutom att min dotter inte kan göra någon aktivitet i mer än 10 sek. och måste alltid vara den som bestämmer. Lyssnar inte kompisen blir hon sur och skriker åt dem. Jag vill att dottern ska ha många kompisar och jag har verkl bjudit till på sistone att bjuda hit kompisar från förskolan fast jag undrar om de vill komma tillbaka då dottern är så elak. Hon är aldrig nöjd trots att vi alltid försöker hitta på roliga saker på helgerna, känns aldrig som hon uppskattar någonting. När vi åkte till en nöjespark ville hon sitta kvar i bilen och kolla på film! (fast hon hade till sist jätte kul). Jag vet att jag och min man lätt tappar tålamodet och skriker ich hotar. Vill inte vara sån, men det är ju så svårt!! Ett annat exempel är att hon aldrig spenderar en minut på sitt rum, försöker förklara att alla kan behöva en minut själva men då hon har så dålig fantasi kan hon inte komma på nåt att göra. Fast de senadte veckorna har hon börjat lekt mer "role play", "mamma, pappa och barn t.ex. och det är kul att se. Leksaker har hon aldrig varit intresserad och aldrig visat nåt större intresse av nåt, t.o.m inne pa Toys r us har hon noll intresse! Vad har vi gjort för fel? Varför är hon så sur, egoistisk, arg, bestämd och svår? Och hur ska vi som föräldrar orka? Kan tillägga att min man jobbar 8-7 så jag drar det tunga lasset. Tips mottages gärna!!

• Svar på tråden Min 5 åring är så sur och arg
  • Plärtan

Jag kan känna igen min 4-åring i detta. Han kan upplevas som sur och svår att göra nöjd, och har ett jäkla humör. Det jag har märkt är att när han känner sig osäker, blyg, eller uttittad, eller liksom nervös för att det förväntas att han ska vara jätteglad (som vid utflykter) då vill han inte "tappa ansiktet" och visar det genom att vara sur och butter. 

Sen det här med leksaker..Ge dottern vuxensaker att pyssla med istället. T.ex riktiga verktyg, riktiga städgrejer att städa med osv.  

• isaochbel

Hittade nyss detta inlägg när ja Googlade. Det du skrev i ditt inlägg är på pricken hur vi har det här hemma med vår 5 åriga dotter. Hur har det gått för er?? Har du några tips att ge på hur vi ska hantera henne för jag vet snart varken ut eller in.

Svar på tråden Min 5 åring är så sur och arg