• Anonym (......)

Hämta ut medicin om man är under 18

Som rubriken lyder, kan man göra det? Eller måste en förälder göra det?

• Svar på tråden Hämta ut medicin om man är under 18
  • h8him

Om den är receptbelagd till dig och du har legitimation får du naturligtvis hämta ut den.

• Anonym (......)

Aha okej, tack snälla! Det gäller även mediciner mot psykiska sjukdomar? 

• Sweet life

Rättar mig själv:
    "Som minderårig kan man inte hämta ut receptbelagd medicin utan föräldrars vetskap."

saxat från vårdguidens sida.

• Anonym (......)
    Sweet life skrev 2013-06-27 12:23:55 följande:
    Rättar mig själv:
    "Som minderårig kan man inte hämta ut receptbelagd medicin utan föräldrars vetskap."

Hur ska jag göra dårå? Be dem prata med min mamma? 
  • Anonym (mor)

Be din mamma följa med, hon vet förhoppningsvis redan att du fått denna medicin annars behöver du prata med henne så hon får stödja dig.

• h8him
    Sweet life skrev 2013-06-27 12:23:55 följande:
    Rättar mig själv:

Har man e-recept (och legitimation) kan man hämta ut sin egen medicin, även om man är under 18 år.
  • Anonym (......)
    Anonym (mor) skrev 2013-06-27 12:30:03 följande:
    Be din mamma följa med, hon vet förhoppningsvis redan att du fått denna medicin annars behöver du prata med henne så hon får stödja dig.
    Ja det vet hon, men jag har inte tagit min medicin på tre dagar nu och mamma är på en jobbresa. Är hemma själv alltså, och medicinen är slut.
  • Anonym (mor)

Okej prova då gå på apoteket, bor du på ett mindre ställe så brukar det oftast vara hjälpsamma. Säg som det är tabletterna är slut och att din mamma inte är hemma. Lycka till.

• Anonym (......)
    Anonym (mor) skrev 2013-06-27 12:37:14 följande:

Okej prova då gå på apoteket, bor du på ett mindre ställe så brukar det oftast vara hjälpsamma. Säg som det är tabletterna är slut och att din mamma inte är hemma. Lycka till.

Tack ska du ha! Jag bor dock i en storstad, men jag får ju prova. 
  • Sweet life
    Anonym (......) skrev 2013-06-27 12:38:48 följande:
    Tack ska du ha! Jag bor dock i en storstad, men jag får ju prova. 
    Prova, du kan inte få mer än ett nej. Hoppas det löser sig för dig!
Svar på tråden Hämta ut medicin om man är under 18