• Anonym (Sjöjungfru)

Måste jag berätta för någon att jag är bi?

Happ... har kommit fram till att jag antagligen är bisexuell. Eller iaf biemotionell. Tycker ni man "ska" berätta om det, eller är det okej ifall man inte gör det? Är en kvinna på 20+ vars familj är VÄLDIGT anti-homo. Den enda läggning som är normal är heterosexualitet. Allt annat är äckligt och konstigt. Sex överlag har alltid varit tabubelagt hos oss. Mamma och pappa rev ur sexsidorna ur tidningar jag och min syster läste då vi ännu bodde hemma. Hursomhelst, nu bor jag ensam i en lägenhet, så familjen behöver ju inte ha koll på vem jag träffar osv.. Men på nåt sätt känns det ändå som om att ifall man är homo eller bi "måste" man komma ut, och berätta för sina närmaste. Är det så?

• Svar på tråden Måste jag berätta för någon att jag är bi?
  • pluvdo

Det tycker jag inte, så länge det faktum att du inte berättar blir ett hinder för dig. Om du blir ihop med en kvinna och alltid kan bjuda med henne när du skall träffa din familj eller du går och ser dig ängsligt omkring när ni är ute på stan för att se så ingen ser det så är det kanske läge att berätta, men inte annars. I alla fall om du vill undvika konflikt. Samtidigt så kanske det  mest konstruktiva egentligen vore att prata med dem om det hela så att de (förhoppningsvis) blir snäppet mindre homofobiska.

Om du står något syskon nära så kan du ju berätta för syskonet, ifall du känner att du vill ventilera och bolla tankar lite.

• pluvdo

Vad jag menar är alltså att jag tycker att du kan låta bli att berätta så länge det inte hindrar dig i livet att de inte vet.

• TessTess93

Du behöver inte berätta så länge du inte har förhållande med en kvinna som ska träffa dina anhöriga..

• Anonym (BR)

Du behöver INTE berätta någonting för andra om du inte vill! Ingen har något att göra med din sexuella läggning, vilket parti du röstar på, din favoritmat, skostorlek, hur du ska fira jul härnäst. 

Lycka till! 

Svar på tråden Måste jag berätta för någon att jag är bi?