• dennis02

Blir vi dummare som vuxna?

Ofta när jag tänker på skillnaden mellan när man var barn kontra nu i vuxen ålder så känns det som att man förstod och insåg saker mer spontant som barn. Ofta fattade man ju saker långt före de vuxna kommit till skott. Sen känns det som att som vuxen måste du läsa dig till allting, utbilda dig med mer för att förstå saker som är ganska självklara, som psykologi t.ex. Det verkar som att vuxenlivet innebär att man intellektualiserar, psykologiserar och krånglar till saker i onödan. Har långa dialoger om skitsaker och låtsas inte förstå sådant som för en spontan människa eller ett barn är ganska självklart.

Nu kommer väl många av er att påstå att ni inte förstår vad jag menar (i sann vuxen förnekaranda), men jag hoppas att några av er förstår min tankegång.

Blir vi medvetet dummare som vuxna eller är vi helt enkelt lurade av samhället och dess indoktrinering, så att vi faktiskt glömmer bort mycket som vuxna som var lätt för oss att inse och förstå som barn?

• Svar på tråden Blir vi dummare som vuxna?
  • Zayco

Japp, vi överanalyserar saker. När något är så självklart och enkelt, måste vi bara krångla till det och tänka så avancerat så att det helt enkelt blir fel. 

• Tow2Mater

Som barn och tonåring tror man att man forstår så mycket, medan man i verkligheten har ett mycket begränsat kunskaps- och erfarenhetsomfång. Ju äldre man blir, ju mera växer de omfången, och man inser hur lite man egentligen vet. Fast man forlorar ju en del hjärnceller med åldern, så på så vis blir man ju lite dummare varje år, speciellt om man nyttjar typ alkohol eller liknande medel ;) Intellektualisering och psykologisering tror jag hor mera personligheter till; alla av oss gor det faktist inte.

• dennis02
    Tow2Mater skrev 2013-06-26 02:20:41 följande:
    Som barn och tonåring tror man att man forstår så mycket, medan man i verkligheten har ett mycket begränsat kunskaps- och erfarenhetsomfång. Ju äldre man blir, ju mera växer de omfången, och man inser hur lite man egentligen vet. Fast man forlorar ju en del hjärnceller med åldern, så på så vis blir man ju lite dummare varje år, speciellt om man nyttjar typ alkohol eller liknande medel ;) Intellektualisering och psykologisering tror jag hor mera personligheter till; alla av oss gor det faktist inte.
    Jo det har du rätt i. Man är ju ganska inbilsk när man är ung och tror att man vet och kan allt. Vi har några ungdomar som sommarjobbar där jag arbetar och de pratar som om de vore utbildade psykologer med 40 års erfarenhet :) Men som sagt så inser man ju med åldern att man vet ganska lite egentligen. Brukar uppehålla mig på sajten Vetgirig.nu för att delta i frågersporter inom olika ämnen, och jag blir förvånad över hur lite jag vet och har koll på!

Sant också att alkohol och droger fördummar. Tror att många vanliga svenssons är alkoholskadade utan att veta om det. Det är lika riskfyllt att dricka varje helg som att dricka dagligen.

Naturligtvis spelar också personligheten in. Finns ju de som ska intellektualisera och överanalysera jämt, samtidigt som det finns de som är mer spontana och "skiter i intelligensen", som raggare och värstingar och sånt folk.

• Petrol

Nej, det tycker jag inte att vi blir, vi inser däremot hur få enkla svar det finns, och världens komplexitet på ett helt annat sätt.

det bidrar förvisso till att vi har färre svar, men inte att vi blir dummare, bara att vi fått större insikt.

Fritt talar från mitt eget perspektiv.

• 123

Om man tycker att "svart eller vitt-resonemang" tyder på högre intelligens är såklart barn och ungdomar smartare.
    Barn har dessutom en brantare inlärningskurva. 

Sen är det lättare att lagra in ny info på kort tid om man inte samtidigt blir distraherad av inköpslistor, barn som ska hämtas, ränteläget, abonnemangsavtal, vilken som är den nyttigaste maten just nu, sociala regler osv 

Jag har gjort två övervakade IQ-mätningar i mitt liv; som 22åring hade jag 119 och som 35åring då jag hade 129. Det var, enligt vad jag fick förklarat för mig, förväntat.   

• Eisa

Jag upplever att man inte hade förmågan att se saker ur olika vinklar som barn. Därför blev allt enkelt och självklart.

Vi blir alltså inte dummare. Vi förstår bara att det finns 100 000 olika vinklar på saker.

• Omogen citron

Jag tycker det är tvärtom. Jag kände mig ofta lite efter som barn. Som vuxen fattar jag mer både i det sociala livet och fakta mässigt. Jag var dock mer spontan och gränslös som barn.

• Skarpa

Jag har alltid haft lätt för att lära, men ju mer erfarenhet av livet och annat jag får, så inser jag att det finns fler sidor och dimensioner av det mesta. Barn och unga upplever jag ofta som mer enkelspåriga i sitt tänkande (inte alla och inte alltid, men generellt) vilket kan göra att de ibland tycks lära sig och fatta snabbare, medan vuxna (igen: inte alla och inte alltid) tar mer hänsyn till en frågas komplexitet, och därför finner det nödvändigt att väga in fler aspekter.

Feed me cookies and I'm all yours ♥
Svar på tråden Blir vi dummare som vuxna?