• Janatiq

Intensivamma?!

Ja då har vi varit på BVC på 4 månaders kontroll. Det visade sig att tösen min bara hade gått upp 320 gram på en månad. Inte vet jag vad som är vanligt att gå upp på en månad heller, men hennes viktkurva går neråt sedan 1,5 månad tillbaka. Så vi fick rådet att intensivamma varannan timme för att öka mjölkproduktionen. Ok, inga problem tänkte jag.. Så nu sitter jag här, 12 timmar efter besöket och är helt slut med en dotter som inte alls är den lilla solstråle som hon brukar vara Skrikandes Känns inte som hon blir ett dugg mätt nu! Hur lång tid tar det tills jag egentligen producerar mer mjölk? Flera dagar?? Jag dricker som en galning så det borde väl hjälpa?!
    Vi har dessutom börjat med smakportioner för ca 2 veckor sedan och det funkar bra. Man blir ju lite orolig att nåt är fel.. Min lilla dotter är annars världens gladaste och mest aktiva lilla prinsessa som finns, men inte efter dagens intensivamning Gråter

Någon mer som har barn som dalar i sin viktkurva och som varit med om samma oro?

• Svar på tråden Intensivamma?!
  • JanaLiiN

Ja, det tar ett par dagar. Satsa en vecka eller så på det hela. Om det inte funkar efter en vecka är det nog dags för ersättning (inte smakportioner, som inte rekommenderas för fyramånaders).

• Janatiq
    JanaLiiN skrev 2013-06-26 04:25:58 följande:
    Ja, det tar ett par dagar. Satsa en vecka eller så på det hela. Om det inte funkar efter en vecka är det nog dags för ersättning (inte smakportioner, som inte rekommenderas för fyramånaders).
    Hoppas verkligen det kommer i gång om några dagar.. Ersättning har vi redan provat när hon var 1,5 månader gammal och det funkar inte :( Vi testade NAN först, men den fick hon utslag av och blev dålig i magen. Det blev läkarbesök och prover och som tur väl var så visade proverna negativt mot mjölkprotein. Vi fick recept på Althéra och den VÄGRADE hon ta! Då var hon knappt 2 månader. "De vänjer sig" säger de, men inte min dotter, hon svalde inte en droppe, inte ens efter vi hade tillsatt lite socker.
    Att vi började med smakportioner innan hon var 4 månader var för att hon var väldigt nyfiken varje gång vi stoppade nåt i munnen. BVC sa att det gick jättebra att ge henne smakportioner. Hennes exakta ord var: "Mat är inte farligt" (det sa hon med ett leende som att jag borde fattat det själv).

Jag har aldrig tyckt att det varit jobbigt att amma, förutom då när jag knappt fick någon sömn och vi skulle börja med ersättningen istället.. Men att amma varannan timme ÄR JOBBIGT!!
    Känner mig så tom nu, som att det inte finns nog med mjölk till henne..

Kanske ska plocka fram flaskan och Althéra igen och se om det funkar nu..

Tack för svaret Glad
  • Tangent

Innan du börjar med tillägg kolla barnets tillväxt på WHO:s viktkurva http://www.amningshjalpen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=202:oekar-inte-i-vikt&catid=4&Itemid=21#kurva
    Det viktiga är att barnet växer på längden. 
    Eventuellt kan du nog behöva amma ännu oftare än varannan timme. Behövde själv amma mer än 1 gång per timme periodvis (dock ett tre timmars uppehåll på natten) och detta var normalt enligt min bvc-ssk. 

• Dr Mupp

Sen när blev det intensivamning att amma varannan timme?

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Janatiq

Någon som vet hur länge man måste amma på varje bröst vid varje tillfälle då?? Man kan ju inte tvinga henne att suga och pumpa funkade inte för mig :(

• Dr Mupp
    Janatiq skrev 2013-07-14 16:26:47 följande:
    Någon som vet hur länge man måste amma på varje bröst vid varje tillfälle då?? Man kan ju inte tvinga henne att suga och pumpa funkade inte för mig :(
    Det bestämmer barnet bäst. En del vill amma länge, andra är snabbammare och är klara på några minuter.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Janatiq

Men om man ska amma varje/varannan timme så kommer ju barnet aldrig att bli mätt, det tar ju dagar innan brösten ställt om sig för att tillverka mer mjölk :((
    Känner mig mest tom när jag intensivammar :((

• MajaMu

Det tar några dagar innan produktionen kommer igång ordentligt. Jag bäddade ned mig och bäbis i sängen och tittade på tv-serier, drack massor av vatten, amningste och även alkoholfri öl. Jag gjorde det inte pga vikten utan för att han inte verkade nöjd. Det hjälpte i alla fall. Lycka till!

• skogsvitter

Eh intensivamning varannan timme?! Det är inte direkt vad jag skulle kalla intensivamning, det är ju vad många (de flesta?) bebisar behöver amma alltid för att få i sig tillräckligt. Intensivamning har för oss varit när vi legat bänkade framför tvn några kvällar i rad och ammat konstant i flera timmar. Man bara byter bröst emellanåt. Och ja, det tar några få dagar, men det är ju så det funkar...

• skogsvitter

Och med tanke på att hon är mjölkallergisk hoppas jag att du själv inte äter något med mjölk i? För annars kan ju det vara orsaken till svag tillväxt också.

• hannis

Intensivamning är inte att amma varannan timme! Man blir verkligen mörkrädd över hur okunniga BVC-sköterskor det finns! :-O

Intensivamning betyder att man ammar konstant i 2-3 dagar. Klär av sig på överkroppen och ligger i sängen med bebisen och ammar på minsta lilla signal. Det kan vara så ofta som 4 grr i timmen.

Varannan timme är faktiskt inte alls speciellt ofta att amma. Jag har ammat MINST varannan timme med båda mina barn under hela amningsperioden. Min yngsta är också 4 månader och han ammar helt fritt och aldrig mer sällan än varannan timme på dagtid. Han har gått upp ett drygt kilo per månad sedan han föddes och han helammas.

Jag förstår inte rikt

• hannis

* Jag förstår inte riktigt hur barnet kan verka vara mindre mätt/nöjd om du nu ammar oftare förresten? Menar du att barnet blir missnöjd av mera mat?

Svar på tråden Intensivamma?!