• Anonym (mamma till 1 poj)

hur kommer detta sluta?

Pappan har ensamvårdnad om sonen sen mars 2010, vi var i tingsrätten i 2011 angående umgänge och då fick jag ha umgängesperson med dom första 9 mån, sen var det 6 timmar varannan söndag, sen varannan lördag-söndag (som pappan missköte) ..

Jag backade (tyvärr) för jag trodde det var det bästa för sonen, men var pappan som ville det så jag ej skulle få mina 2 veckor nu i sommar, nu får jag enligt pappan inte träffa sonen fören tingsrätten gjort en ny bedömning ..

Vad ska jag göra? Kan detta bli till hans fördel?

Vi var på samarbetsamtal flera gånger, men slutade att gå på dessa då jag fick höra ord som "dra åt helvete", lämna vår son ifred så han kan få må bra, detta skreks emot mig och familjerätten gjorde inget alls, jag kände mig efter det mötet inte trygg och sen börja han tjöta om att jag skulle köpa saker hit och dit till sonen ..

Vi bestämde via samarbetsamtalen att sonen skulle till mig 10 på morgonen och hem 10 dagen efter, men pappan ville ej sonen skulle sova över 1a gången han skulle detta och och han sa att han kommer och hämtar sonen kl 17:00 samma dag som överenskommet (vilket det ej var), enligt tingsrättsbeslutet skulle det egentligen vart till 17:00 dagen efter, men jag valde att vara dum snäll emot pappan .. Så sonen stannade till 10 dagen efter (som vi sagt på samarbetsamtalen) ..

Nästa gång sonen skulle sova över igen så gick jag på tingsrättsbeslutet, då han faktiskt gjorde elakt emot mig och sonen behöver ju sin mamma med och nu så har han bestämt att jag ej får umgänge med sonen igen fören tingsrätten gjort en bedömning! Vet inte vad jag ska ta mig till, någon som vart i samma sits som kan hjälpa mig?               

• Svar på tråden hur kommer detta sluta?
  • Lena

Kontakta advokat. Att du inte har kämpat för att få ha din son är negativt.

Lena skrev 2013-06-25 07:46:28 följande:
    Kontakta advokat. Att du inte har kämpat för att få ha din son är negativt.

kan ej gå på samarbetsamtal där dom ej säger åt pappan att man ej ska skrika utan prata lugnt och sansat ..
    Detta skapar ju en oro inom mig hur han behandlar sonen ..

Jag har ju försökt vart på 4 samarbetsamtal men ej gått på fler då fadern ljuger, lägger till och hittar på ..
    Även på nätverksmöten har detta hänt och inför familjerätten ..
    Går inte samarbeta med någon som inte kan hålla sig till sanningen ..

Ska till min advokat idag men är så himla nervös ..        
  • Anonym (Oacceptabelt)

Läser mellan raderna att du blir stressad av situationen och backar undan. Viktigt att du berättar öppet om du har några "problem" och anledningen till att du backar undan. Jag tycker du ska ta en kontakt med familjerätten om ett enskilt samtal där du berättar din historia och hur du reagerar när mannen gör som han gör både vid samtalet och vid överlämningen.
    Känns dessutom som överlämningen borde ske på "neutral" mark och att du har någon med dig vill tillfällena. 

Låter som hans beteende är totalt oacceptabelt och ska inte tolereras. Sträck på dig och backa inte undan. 

Anonym (Oacceptabelt) skrev 2013-06-25 21:18:13 följande:
    Läser mellan raderna att du blir stressad av situationen och backar undan. Viktigt att du berättar öppet om du har några "problem" och anledningen till att du backar undan. Jag tycker du ska ta en kontakt med familjerätten om ett enskilt samtal där du berättar din historia och hur du reagerar när mannen gör som han gör både vid samtalet och vid överlämningen.
    Känns dessutom som överlämningen borde ske på "neutral" mark och att du har någon med dig vill tillfällena. 

Låter som hans beteende är totalt oacceptabelt och ska inte tolereras. Sträck på dig och backa inte undan. 

Har ju 2 som kör mig då jag hämtar sonen och har grannar/vänner i närheten då jag lämnar över sonen ..
    Han har alltid med sig någon och jag tror det är så att han måste ha detta för sina föräldrar då han kan få utbrott och skit ..

• Anonym (Oacceptabelt)

Utan att lägga några värderingar så känns inte situationen helt "normal". Kanske ni kan få någon stödperson eller motsvarande från soc som kan hjälpa till?
    Kontakta familjerätten och be om enskilt samtal. Hade jag gjort! 

Anonym (Oacceptabelt) skrev 2013-06-26 11:15:50 följande:
    Utan att lägga några värderingar så känns inte situationen helt "normal". Kanske ni kan få någon stödperson eller motsvarande från soc som kan hjälpa till?
    Kontakta familjerätten och be om enskilt samtal. Hade jag gjort! 

dom har inga tider fören i augusti och jag har nu skickat till soc att jag känner oro kring att pappan ej tillåter mig träffa sonen nu igen ..
  • Anonym (mm)

Hur gammal är din son?

sonen är bara 5 år

• Anonym (J)

Det ligger dig i fatet att du backar undan hela tiden och inte kan stå på dig som vuxen, det är oroande om du ska ha ungen då. Är ni inte nöjda med nya muntliga beslut så gäller det ni ha tingsrättsbeslut på inget annat om inte båda är nöjda med avtalet

Anonym (J) skrev 2013-06-29 15:19:35 följande:
    Det ligger dig i fatet att du backar undan hela tiden och inte kan stå på dig som vuxen, det är oroande om du ska ha ungen då. Är ni inte nöjda med nya muntliga beslut så gäller det ni ha tingsrättsbeslut på inget annat om inte båda är nöjda med avtalet

Jag beter mig inte vuxet? Hur hade du själv reagerat om pappan till ditt barn agerade på detta sätt alltid aggressiv vid samarbetsamtal?

Sonen säger även saker som tyder på att pappan är aggressiv och detta sätter ju en oro i kroppen på mig!!  
  • Anonym (konstruktiv)
    Anonym (mamma till 1 poj) skrev 2013-06-30 14:12:54 följande:

Jag beter mig inte vuxet? Hur hade du själv reagerat om pappan till ditt barn agerade på detta sätt alltid aggressiv vid samarbetsamtal?

Sonen säger även saker som tyder på att pappan är aggressiv och detta sätter ju en oro i kroppen på mig!!  
    Leta inte fel. Du kommer ingenstans med det. Att övertolka vad någon säger slutar sällan bra.
  • Anonym (Oacceptabelt)

Tolkar dig som en person som inte alltid haft det lätt och lätt backar undan.

Det handlar inte om att bete sig vuxet eller inte. Men nu handlar det om ditt barn. Det är allvar. Kanske du alltid undvikit strid men det är nu du ska ta den. Var saklig och lugn. Men backa inte undan. Och snacka aldrig skit om pappen för andra. KRAM! 

Anonym (Oacceptabelt) skrev 2013-06-30 21:31:31 följande:
    Tolkar dig som en person som inte alltid haft det lätt och lätt backar undan.

Det handlar inte om att bete sig vuxet eller inte. Men nu handlar det om ditt barn. Det är allvar. Kanske du alltid undvikit strid men det är nu du ska ta den. Var saklig och lugn. Men backa inte undan. Och snacka aldrig skit om pappen för andra. KRAM! 

Jag snackar ej skit om pappan inför andra, men blir så trött på att han kan göra hur som helst bara för han har ensamvårdnad .. :(

Det är helt sjukt, vi har ett domstolsbeslut att följa, men han kan strunta i att följa det och det känns inte alls rätt ..
    Och har 3 barn till (snart) och jag är så orolig för vad han kan göra då jag blir ensamstående snart .. så känns inte alls bra .. :(   
Svar på tråden hur kommer detta sluta?