• Malawi

Hjälp mig styra upp nattsnuttande 1-årings sömn!!

Hej!

Jag har en liten kille på nästan 1 år som snuttar större delen av natten. Tidigare har det inte varit ett problem men nu väcker han dessutom mig var 30-90 minut och jag är så trött, så trött. Jag darrar bokstavligen av trötthet och tålamodet med stora tjejen är alldeles för litet...

Jag behöver er hjälp! Jag vill fortsätta samsova men sluta upp med snuttandet. Amma nån gång per natt känns helt ok.

Så hur börjar man? Från igår har jag lagt om till att sova en gång på dagen. Det funkar än så länge toppen! Igår sov han 2h med ett uppvak och idag 2,5h med två uppvak. Vet inte riktigt hur länge som är lagom, men jag tänkte det nog ger sig om några dagar.

Vad är rimliga tidsintervall mellan amning på natten i början? Kan ju inte förvänta mig att han helt plötsligt ska klara sig utan mat i 8h direkt.

Hoppas ni har tankar och råd! 

• Svar på tråden Hjälp mig styra upp nattsnuttande 1-årings sömn!!
  • MalinEddie

Så där ska du ju givetvis inte behöva ha det. Finns det någon pappa med i bilden? Har han i så fall egna sätt att trösta och få barnet att somna/somna om? Om inte tycker jag att ni ska börja där så ni kan hjälpas åt. Detsamma gäller dig tänker jag, jobba på att hitta alternativ till bröstet.
    Amning är ju så mycket mer än mat och det kan likaväl handla om trygghet, närhet och tröst och dessa behov och känslor går att tillfredsställa på andra sätt. Hur äter han dagtid med tanke på att tror attt hann inte klarar sig utan bröstet av den orsaken?

Avskyr CIO-metoder.
  • lalasmama

Kan ni inte samsova en del av natten och att han sover (bättre kanske) i egen säng några timmar iaf?!?

• Malawi

Han äter helt ok på dagen, och han klarar sig säkert länge utan mat på natten. Men han är ju van att äta hela tiden så då tänkte jag att det är väl hårt att förvänta sig att han ska klara några längre stunder på direkten.

Pappan kan söva om fram till 22-23 ungefär, sen är det stopp. Jag brukar iaf ibland kunna söva om utan bröstet fram tills dess också. Och fram till 22-23 sover lille killen i sin säng i sitt rum. 

Funderar lite på om jag ska ta och sätta mig i en fåtölj och amma på natten. Så att sängen inte blir så förknippad med snuttning?

• Malawi

När han 22.30 igår vaknade för fjärde gången så satte jag mig och ammade honom istället för att lägga mig i hans säng. Det gick väl så där. Det tog 30 min innan han var flyttbar, och då bar jag med honom till sängen och så la vi oss tillsammans. Sen vaknade han efter ytterligare 30 min, precis när jag hade somnat och blivit så där riktigt groggy. Så då fick han snutta, men han väckte mig nog bara varannan timme sen. Tror jag, nätterna flyter ihop lite.

Dock går dagssömnen riktigt bra just nu! Han somnade i vagnen kl 11 och har sovit sen dess. Det är mycket ovanligt!

Svar på tråden Hjälp mig styra upp nattsnuttande 1-årings sömn!!