• pimpmylife

Extremt lättskrämd..nån som kan ge förklaring

Tänkte om nån kan ge nån förklaring..

Som barn funderade jag på om världen var riktig, kanske jag var huvudrollen och alla andra var statister.
    Ålder upp till 10 år, uppskattningsvis.

Jag är extremt lättskrämd
    Mitt hjärta slår, som om det vore en en akut situation när det knackar/ringer på dörren, mina fötter blir till is, kalla för några sekunder, för att sedan gå tillbaka till normalt läge.

Hoppar till om jag öppnar dörren och jag möter nån på jobbet ibland, blir rädd för en sekund, om jag inte är beredd.

Om någon rör mig, valfritt ställe på kroppen utan förvarning, jag kan då även skrika rakt ut och tappa det jag håller i.

Nån annan som känner igen sig, och har ni några förklaringar till varför ni har det så?
    Väldigt nyfiken, men är berdd på att leva med det.

• Svar på tråden Extremt lättskrämd..nån som kan ge förklaring
  • Petrol

Jag tillåter mig själv att gissa hejvilt här. Men har du ett stort kontrollbehov överlag i vardagen?

• pimpmylife

Nja, jag är dock ganska enkel och gör mest invanda saker, inget nytt och spännande :)

• Blåbäret0

Hur har anknytningen till dina föräldrar/familj vart? Trygg, otrygg?
    Någon annan i din närhet som fingerar likadant?

Lärde mig på en ångest-utbildning angående reptilhjärnan, läs på om det! Reptilhjärnan i ditt fall, gör det den ska och är programmerad till, dock i fel situationer. Känner igen mig i dig, hjärnan upplever fara fast det inte finns någon logisk "riktig" fara.

Kan vara ångest bland annat...!

• pimpmylife

Kan också  f¨få samma påslag av adrenalin och hjärtklappning när telefonen ringer, wtf

Jag har inte direkt ångest, men inre oro finns visst, intget som påverkar mig mer än så som jag beskrivit.
    Bra relation med familj, svårigheter i tonåren, passar dock in på många. 

• Blåbäret0

Hmm svårt det där... Jag blir precis som du beskriver när människor (inklusive familj, sambo etc) rör sig snabbt, alternativt ryckigt. Jag blir så rädd och larmslagen att det känns som att kroppen går sönder, en extrem fysisk smärta!!
    Pillar bort dörrklockan pga det, och ber alla att knacka istället pga det...

Försök att fundera om du har något i bagaget, att du blivit skrämd, påhoppad fysiskt osv! Kan finnas svar i din bakgrund.

Eftersom ingen annan i din närhet vart så är det ju inte en egenskap som någon fört över iaf..

• NickiSthlm

Jag går i PTSD-behandling och har fått veta att min lättskrämdhet förmodligen kommer från trauman, dock är jag det generellt alltså inte bara när det gäller saker kopplade till traumat.

• Starka

Jag är likadan och har alltid varit, skitdrygt. Har liksom nerverna på utsidan när de gäller plötsliga saker, är annars väldigt lugn och har ingen ångest eller oro förlvrigt. Tror de liksom bara är sån jag är om inte annat så roar de ju omgivningen haha höll på att dö igår när jag var ute med hunden och huvan på min jacka flög upp hoppas ingen såg XD eller när jag kom ut på trappen och hoppade högt för det var något över mig.. Ja de var taket vi satte upp dagen innan

Svar på tråden Extremt lättskrämd..nån som kan ge förklaring