Londonmamman skrev 2013-06-24 16:31:50 följande:
Jag bor i England sedan lång tid tillbaka och trivs så bra att jag antagligen aldrig kommer flytta hem igen. - Beroende på utbildning är lönen mycket god eller mycket dålig, inkomstskillnaderna är enorma här. Det är enklare att få jobb i England men det är också enklare att bli av med sitt jobb. Det är också fler deltidsjobb så det är inte helt ovanligt att lågutbildade har två jobb. - Bostad är enkelt att ordna. I London är det dyrt att bo medan övriga landet har rätt humana priser. UK-standard på boende är låg i förhållande till svensk standard. - Det är stor skillnad mellan skolorna och det är svårt att få in sitt barn på en bra avgiftsfri skola. Jag har min dotter i privat skola, det är dyrt men bra. Inte ens alla privata skolor är bra så det gäller att noggrant kolla upp skolor innan man väljer. - Vården är i princip gratis om man väljer att gå via NHS. Men det är långa väntetider så jag väljer privata alternativ. Dels via min arbetsgivare, dels ur egen ficka. - Kollektivtrafiken är dyr. Jag kör bil. - Klimatet är regnigt. Det regnar mycket och ofta. Jag hade aldrig valt England före Sverige om jag inte vore högutbildad och tjänade som jag gjorde. Det finns i princip bara fördelar med Sverige om man inte befinner sig på den övre delen av inkomstskalan i England.
London är en av mina favoritstäder och hade det inte varit för det dåliga klimatet så hade jag mer än gärna bott i England. Egentligen så ska jag inte säga så mycket, med tanke på att klimatet här inte är ett dugg bättre, men fördelarna här, mot i England, är att lönerna är höga även om man är lågutbildad (vilket jag måste räknas som eftersom jag ännu pluggar). Här är också köerna långa inom vården, men det finns privata alternativ om man vill betala för det.
zest skrev 2013-06-24 16:46:37 följande:
Bor i södra Spanien med min man och dotter på 2.5 år. Det jag gillar med Spanien är människorna samt att allt är väldigt billigt, jag jobbar i Gibraltar vilket gör att vi kan leva på en lön. Det som är dåligt är all byråkrati, så fort du ska göra någonting så är det 15 papper som ska fyllas i tex när du ska skriva in dig på sjukhuset eller registera dottern i skolan. Dock så trivs vi väldigt bra med vädret samt området där vi bor vilket uppväger byråkratin. Möjligheter till jobb är inte så stora i spanien men i Gibraltar finns det en hel del jobb om man har data vana eller kan språk.
Spanien lät härligt! Jobbigt med all byråkrati, men jag antar att det är så i de flesta länder egentligen?!