• Powderpuff

Färdig på tetra eller pulver?

Ger nykomlingen babysemp1 utöver bröstmjölken men vet inte om de ä nån skillnad på tetrablandningen och den man blandar själv. Förrutom att man måste värma upp pulverblandningen till 70 grader o sedan svalka ner, finns det någon mer skillnad?

• Svar på tråden Färdig på tetra eller pulver?
  • La Lola

Priset.

Dock behöver du inte värma vattnet till 70 grader.
    Ja jag vet att det står så och man får göra som man vill. Jag värme till ättemp direkt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • LillGris

Pulvret är mycket, mycket billigare. Tetrorna är dock smidiga att ha med sig.

• Powderpuff
    La Lola skrev 2013-06-22 17:03:27 följande:
    Priset.

Dock behöver du inte värma vattnet till 70 grader.

Ja jag vet att det står så och man får göra som man vill. Jag värme till ättemp direkt.

Gäller det även om man haft den färdigblandad i kylen ett par timmar innan måltiden?
  • La Lola
    Powderpuff skrev 2013-06-22 17:12:07 följande:

Gäller det även om man haft den färdigblandad i kylen ett par timmar innan måltiden?
    Ingen aning. Jag hade aldrig färdigblandad.
  • Powderpuff

Fast de ä klart. Behöver man inte värma upp den så mycket behöver man ju faktiskt inte bunkra upp heller...

• Alby

Om bebisen ska få ersättning den första månaden så ska man ge i tetra, eftersom det minskar bakterierisken eftersom den är färdig. Det sa dem på bb iaf.

• Rani

Jag har kört pulver för det är billigast.

Har du kommunalt vatten så värmer du vattnet till ättemperatur i micron och blandar i pulver bara. Har du färdigdoserat pulver i t ex en vällingdoserare gör du det lätt med en hand och en bebis på andra armen.

Anledningen till att det står högre temp på paketet är att de följer who:s rekommendationer som är skapade för att gälla internationellt, alltså även i länder med dåligt vatten. Då måste man ju värma vattnet för att få bort bakterier. Men i Sverige har vi så bra kommunalt vatten så det behövs inte.

• Brumma

Vi körde kombinerad. Pulverersättning dagtid o på kvällen.
    Tetra (rumstempererad) på natten så man slapp upp o värma :)

• La Lola
    Alby skrev 2013-06-22 18:51:28 följande:
    Om bebisen ska få ersättning den första månaden så ska man ge i tetra, eftersom det minskar bakterierisken eftersom den är färdig. Det sa dem på bb iaf.
    Händer det något magiskt sen när barnet fyllt 1 mån?
  • Alby

La lola- jag tror inte det :) tror det handlar mest om att de är infektionskänsliga i början. Min kompis födde i v 32 och hennes dotter var tvungen att ge tetra i 8 v istället för pulver.

Svar på tråden Färdig på tetra eller pulver?