• Anonym (Erfarenhet?)

SKulle pappan få tbx vårdnaden?

En kort fråga med anleding av en annan tråd:

Varit ensam med mitt barn sen hon var ett år gammal. Nu är hon sju år, snart 8. Pappan har träffat henne två gånger på dessa år, senast för tre år sen. Pappan flyttade 70  mil norrut och har avssagt sig all kontakt, inga telefonsamtal el ngt. Kommer inga julklappar, födelsedagspresenter el annat. För några år sedan fick jag egen vårdnad (frivilligt från hans sida).

OM han nu mot all förmodan skulle flytta tillbaka och ha delad vårdnad, skulle ha få det? Har gått igenom så mycket med min lilla fröken att jag nu känner mig egoistisk - han har ingen rätt att bestämma ett skit över henne. Däremot vore det fantastiskt om de kunde börja träffas.  

• Svar på tråden SKulle pappan få tbx vårdnaden?
  • Kjell2

Ja, han skulle kunna få tillbaka vårdnad och umgänge. Men inte med automatik.

• Anonym (Erfarenhet?)
    Kjell2 skrev 2013-06-22 09:01:56 följande:
    Ja, han skulle kunna få tillbaka vårdnad och umgänge. Men inte med automatik.

Umgänge skulle han mer än gärna få, har kämpat mig tokig för att han ska bry sig om jäntan. Men icke. Han vill inte ha ngn kontakt. Men vad gäller vårdnaden, kan han verkligen få det? Han har inte funnits för henne i snart sju år???
  • Kjell2
    Anonym (Erfarenhet?) skrev 2013-06-22 09:05:22 följande:
    Umgänge skulle han mer än gärna få, har kämpat mig tokig för att han ska bry sig om jäntan. Men icke. Han vill inte ha ngn kontakt. Men vad gäller vårdnaden, kan han verkligen få det? Han har inte funnits för henne i snart sju år???

Ja, han kan få vårdnad men det hänger på omständigheterna, kan ni samarbeta kring vårdnadsfrågor, är du en bra vårdnadshavare, vem har mest umgänge mm.

Bara för att han varit borta sju år blir han inte med automatik och för all framtid diskvalificerad från vårdnad. Men det kommer ta lite tid och krävas en del.
  • Smartie

Ts, först måste han vara en närvarande förälder ett bra tag, med regelbundet umgänge etc. Sen kan han ansöka om att få vårdnad. Om du vägrar kan han ta det till Familjerätten och det blir upp till dem att avgöra om han ska få vårdnad eller ej. Han kommer garanterat inte få igenom det utan att först ha visat att han är en närvarande och bra pappa.

• Anonym (!)

Varför skulle han inte kunna få tillbaka vårdnaden enl dig? Inget straff att varit frånvarande ett tag allt handlar om hur ni samarbetar

• Anonym (!)
    Smartie skrev 2013-06-22 09:19:37 följande:
    Ts, först måste han vara en närvarande förälder ett bra tag, med regelbundet umgänge etc. Sen kan han ansöka om att få vårdnad. Om du vägrar kan han ta det till Familjerätten och det blir upp till dem att avgöra om han ska få vårdnad eller ej. Han kommer garanterat inte få igenom det utan att först ha visat att han är en närvarande och bra pappa.

Familjerätten? De beslutar ingenting däremot tingsrätten
  • Anonym (Erfarenhet?)
    Smartie skrev 2013-06-22 09:19:37 följande:

Just nu finns det ju inte ens på världskartan, han har ringt en gång för sex år sen och frågat hur dottern mår. Men livet kan förändras, han kan ju plötsligt förstå vad han gått miste om och återvända. Men som jag ser det så måste ju varenda frånvarande år vara till hans nackdel. Sedan blir ju flickan större också och framöver kanske hon själv får vara med och bestämma, att man tar hänsyn till hennes vilja?
  • Anonym (!)
    Anonym (Erfarenhet?) skrev 2013-06-22 09:22:40 följande:
    Just nu finns det ju inte ens på världskartan, han har ringt en gång för sex år sen och frågat hur dottern mår. Men livet kan förändras, han kan ju plötsligt förstå vad han gått miste om och återvända. Men som jag ser det så måste ju varenda frånvarande år vara till hans nackdel. Sedan blir ju flickan större också och framöver kanske hon själv får vara med och bestämma, att man tar hänsyn till hennes vilja?

Ungar bestämmer aldrig vilka som ska ha vårdnaden om det, vuxna bestämmer sånt och kan inte de bestämma gör tr det åt dem
  • Anonym (Erfarenhet?)
    Anonym (!) skrev 2013-06-22 09:26:01 följande:

Ungar bestämmer aldrig vilka som ska ha vårdnaden om det, vuxna bestämmer sånt och kan inte de bestämma gör tr det åt dem

Ok, trodde att det kanske kunde inverka (ungefär som att de kan få vara med och bestämma sitt boende)
  • Anonym (Nyfiken)

Jag är lite nyfiken på varför han valt att strunta i sin egen dotter fullständigt. Är han psykiskt sjuk? Missbrukare? Omogen och självcentrerad? Flyktbenägen?

Svar på tråden SKulle pappan få tbx vårdnaden?