• Dr Mupp

Hur ska jag göra med de stora barnen.

Barn i åldern 10, 8,5 6,5, och 3,5 och nu ska vi äntligen skaffa egen bil. Vad det blir är inte riktigt bestämt men det blir minibuss/Mpv från ca millenieskiftet. De flesta modeller vi tittat på har airbag på passagerarplatsen så alla barnen får sitta bak.

3,5 åringen kommer få en ny bakåtvänd stol, vilket vet jag inte riktigt än, men det lutar mot att det blir en Britax Maxway. Han är kort och en maxway lär räcka tills han är 5-6 år. 

Det är de tre stora som är intressanta just nu. Jag vet faktiskt inte hur jag ska ha dem i bilen.

10 åringen (blir 10 i augusti) är ca 129 cm 30 kg.
    8,5 åringen är ca 133 cm och 25 kg
    6,5 åringen är ca 120 cm och 21 kg 

De stolar vi har idag är
    Britax Two-way plus (8 år gammal), vet inte om den kommer gå att montera i minibuss alls och åldern känns lite si och så även om den ju trots allt är förvarad inomhus i klädkammaren. 
    Akta graco jr bältesstol, det är den bältesstolen jag gillar bäst för det behov vi har idag nämligen en smidig och enkel stol som inte tar stor plats och som är lätt att bära med sig. Sidokrockskydd och nackskydd känns inte helt optimala, men en helt ok stol.
    Mother's Choice Maxi bältesstol, jag har aldrig gillat den här stolen. Den är stor, klumpig, hög i sätet och allmänt otrevlig.      
    Bälteskudde billig modell.  Vad ska man säga, det är en bälteskudde. Den gör sitt jobb. 

Eftersom jag inte vill ha barn på bälteskudde eller i den förhatliga mother's choice stolen så behöver jag 1 eller 2 stolar till. Vilka då och varför? 
    Och hur gör jag med 6,5-åringen. Sätter honom i den gamla two-wayen bakåt eller vänder honom framåt i en ny bältesstol? 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Hur ska jag göra med de stora barnen.
  • Sisisisi

Jag skulle köpa två nya bältesstolar. Britax kid plus har rimligt pris för en väldigt bra stol. Om de ska stå på sätena bredvid varann kan det dock bli trångt pga sidoskydden, samma om nån ska sitta i mitten mellan de stolarna.

• Dr Mupp
    Sisisisi skrev 2013-06-19 13:56:45 följande:
    Jag skulle köpa två nya bältesstolar. Britax kid plus har rimligt pris för en väldigt bra stol. Om de ska stå på sätena bredvid varann kan det dock bli trångt pga sidoskydden, samma om nån ska sitta i mitten mellan de stolarna.
    Jag fick lite klaustrofobikänsla av hudvudstödet. Det kanske bara ser ut så på bild, men det jag tycker det ser ut som huvudet blir väldigt fixerat i den stolen, hur bra ser barnen åt sidorna i den stolen?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Sisisisi

Min unge har aldrig klagat Han är 8 år. Han lutar sig ju lite framåt om han ska se ut åt sidorna.

• Finesse

Britax adventure är smala stolar som passar äldre barn.. :) dr bob på säkerhetsbutiken rekommenderade den stolen till mig eftersom den är så lätt.

Svar på tråden Hur ska jag göra med de stora barnen.