• weasley

Babysemp lemolac - kräks igen

Har välsignats med en kräkbebis av bibliska proportioner (hon är 3½ månad nu), från början körde vi vanlig baby semp men det var ohållbart. Kräks och kräks och kräks, man kan bara ha henne liggandes i 2 timmar efter hon käkat (och även då spyr hon som en galning). 

Enligt BVC gör det inget eftersom hon går upp i vikt som hon ska, men vi fick rekomenderat babysemp lemolac vilket hjälpte otroligt mycket.. I tre veckor. Nu de senaste fem dagarna har det varit samma visa igen, trotts lemolac. Hon spyr och spyr så det står härliga till! Är det någon som varit med om detta?

Jag fick även tips om att det skulle finnas en annan ersättning liknande lemolac, tyvärr kommer jag inte ihåg namnet (och ingen telefontid förens imorgon på BVC).. Är det någon som vet vad den heter, eller har andra tips för vår stackars lillkräka? 

• Svar på tråden Babysemp lemolac - kräks igen
  • mammamebarn

Min minsta son hade samma fenomen, tyvärr växte han inte som han skulle och det visade sig vara komjölksallergi.
    Testat att ge henne mindre mängd men oftare? 

Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
  • weasley

Det låter ju inte så roligt :(
    Kanske får testa mindre mängd, men tycker hon äter så ofta redan (igår käkade hon sju gånger istället för det "rekomenderade" fem gångerna på paketet..) 

• mammamebarn
    weasley skrev 2013-06-19 08:37:10 följande:
    Det låter ju inte så roligt :(
    Kanske får testa mindre mängd, men tycker hon äter så ofta redan (igår käkade hon sju gånger istället för det "rekomenderade" fem gångerna på paketet..) 

Det viktiga är inte hur ofta de äter egentligen, snarare att de äter, barn äter vad de behöver, inte mer eller mindre.
    Det går i perioder och just 3 månader är en ät-period om jag inte missminner mig. 
  • weasley

Nej det är ju sant så klart :) Började fundera om det var en växtfas just nu, känns ganska troligt.. Men grejen är att hon spyr oavsett hur mycket elelr lite hon äter, imorse käkade hon bara typ ett halvt mål och spydde som en gris i alla fall.. Men jag tycker de tär så konstigt eftersom att det funkade så bra i början med just lemolac, och så  helt plötsligt funkar det inte längre. 

• mammamebarn

Du skulle ju kunna ringa vc och prata med sköterska där, de borde kunna boka in dig på teletid med bvc, redan idag om du har tur.

Jag minns inte vad lemolacen innehåller, men skulle kanske kunna vara så att hon är överkänslig mot ersättningen? 

• weasley

Jo jag får kanske göra det, är så dumt att bvc här bara har telefontid två dagar i veckan.
    Känns som att det kan vara vad som hellst, men de har liksom avfärdat min oro varje gång eftersom att hon går upp i vikt.. "Vissa bebisar kräks mycket, helt enkelt". Kanske är jag som är nojig eftersom det är mitt görsta barn, men det är ju så extremt! 

• StarStruck

Våran lilla spydde också massor av babysemp, vi bytte till nan så var problemet löst

• weasley
    StarStruck skrev 2013-06-19 08:53:37 följande:
    Våran lilla spydde också massor av babysemp, vi bytte till nan så var problemet löst

Så pass! Vi har bara kört semp eftersom det var den de hade på BB.. Men det kan ju vara värt att testa! Tar alla tips jag kan få, tycker så synd om henne att man måste vara där och hets-torka tusen gånger per dag, byta kläder konstant etc..
  • Liiii

Även om barnet går upp i vikt så kan barnet vara överkänslig mot mjölk.

Jag har två barn och båda var kräkbebisar och slutade kräkas när de var 1-2 år. Båda mina barn har reflux och därav deras frekventa kräkningar när de var små.

Lukas 070530, Linnea 090613
  • StarStruck

Läkaren trodde att dotter var allergisk mot mjölk då eller vad man säger, vi körde mjölkfritt ett tag men hon blev jätteförstoppad, det var då vi bytte till nan och då försvann alla problem. Testa nan tycker jag!

Svar på tråden Babysemp lemolac - kräks igen