• Stardust74

Någon mer som har 16-17 årig dotter m tex ADD/ADHD?

Min dotter är 17 år, har precis slutat 1:an i gymnasiet. Skolan går SÅDÄR, det är tråkigt, hon 'fattar ingenting av vad dom säger', och hon har jättemycket frånvaro. Vissa saker kan hon bara inte tänka sig att vara med på, tex gruppaktiviteter. Min dotter är ganska så osocial, hon har en vän som brukar dra med sig henne på olika saker då och då. Även i skolan verkar det som hon ingår i ett gäng som hon är med, dock endast i skolan. Nu har hon en pojkvän som hon verkar tycka jättemycket om:) ( och dito) Bup ( och vi) vill gärna att hon ska genomföra en utredning, men själv tycker hon att det inte behövs. Hon vill ju inte vara annorlunda. Hur gjorde ni? Min dotter är ju väldigt stängd och bestämd. Hon har svårt att se saker i annat ljus. Jag har börjat lirka och hon har fått tider för utredning. Nu behöver vi bara peppa henne till att ta första steget dit...

• Svar på tråden Någon mer som har 16-17 årig dotter m tex ADD/ADHD?
  • 4132

Hej. Kanske lite sent skrivet men är själv en 17 årig pojke som troligen har add. Började gymnasie det här året och älskade det, allting var perfekt med skolan! Kompisarna, maten, lärarna och utbildningen i sig var helt underbar.
    Men efter ett halvt år i gymnasiet så blev det så att jag inte klarade av skolan nå mer och slutade. Har haft det väldigt svårt i skolan så länge jag kan minnas då jag lever i en drömvärld dagarna lång och har svårt att tänka, lyssna eller vara engagerad överhuvudtaget.

Det är väl inte ett jätteroligt att få höra att man har add,
    så jag kan förstå ifall hon inte vill. Det enda jag egentligen kunna rekomendera är att sätta henne framför
    datorn och låta henne läsa igenom symptomerna med add och kolla ifall det stämmer in på henne.
    Om det stämmer in och hon ändå inte vill gå, så. Ja.. Kanske pröva med lite godis. Skulle ha fungerat på mig iaf. :)

dddd
Svar på tråden Någon mer som har 16-17 årig dotter m tex ADD/ADHD?