• Ninni02

Narkossjuksköterskor, hur gör ni vid graviditet?

Hur har ni gjort vid graviditet? Narkossköterskor, är ni med på operationer där det finns risk för strålning? (Ortopedoperationer är väl de med mest strålning på mitt arbete). Hur gör ni som sitter på protesoperationer? Cementen de använder har jag förstått är toxisk. Hur har ni gjort? Har ni sett några studier om Sevoflurane och graviditet? Länka gärna i så fall. Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Narkossjuksköterskor, hur gör ni vid graviditet?
  • JA77

Nu var det några år sedan jag var gravid, men det detta med graviditeter dyker ju upp titt som tätt :) Nu har vi två gravida n-ssk och en op-ssk. Den ena avstår alla röntgensalar, med stöd i arbetsmiljölagen. Det är inga som helst problem, den sköterskan får bara andra salar. Den sköterskan berättade redan i v. 5 att hon var gravid. De andra två jobbar som vanligt fast med en liten blå strålningsmätare på sig (vad är det de kallas??).

Gasanestesier ska inte vara några problem, och inga fosterskador finns rapporterade enligt de rapporter jag letade som gravid.    Gällande cement så vet jag faktiskt inte!

• Ninni02

Tack för svar! Hur gjorde du med röntgensalar då du var gravid? Vet inte riktigt hur jag ska göra nämligen. Står ju en bit bort och strålningsbrickan har jag alltid på mig. Kan ju förflytta mig rätt långt bort från röntgenapparaten. Trauma CT däremot hoppar jag nog över och tar mig till ett annat rum. Hmm, detta tåls att tänkas på.

• JA77
    Ninni02 skrev 2013-06-16 10:18:31 följande:
    Tack för svar! Hur gjorde du med röntgensalar då du var gravid? Vet inte riktigt hur jag ska göra nämligen. Står ju en bit bort och strålningsbrickan har jag alltid på mig. Kan ju förflytta mig rätt långt bort från röntgenapparaten. Trauma CT däremot hoppar jag nog över och tar mig till ett annat rum. Hmm, detta tåls att tänkas på.

Jag var inte på röntgensalar, tyckte att det var en onödig risk. Har du berättat för din chef?
  • Phalaenopsis

Med ett blyförkläde är strålningsdosen mot magen helt försumbar, även om ni skulle genomlysa extremt mycket på op. Efter veckovis av enbart genomlysningsjobb på röntgen visade min dosimeter fortfarande 0.

Om man som gravid behöver genomgå en CT ska barnet vara utanför strålningsfältet med en marginal av fem (5) cm  vävnad för att strålningsdosen i princip ska vara nere på noll. Om man räknar på det och inte bara utgår från vad som låter läskigt alltså (vilket tyvärr även många läkare gör). Om de som är på salen vid en trauma-CT aktar på sig några meter borde det alltså vara fullt tillräckligt.

Visserligen har man som gravid rätt att slippa allt vad röntgenstrålar på rummet heter, men vetenskapligt sett är det bara nojor. (Utom möjligen angiolab där man ju jobbar i närmast konstant genomlysning, har inga siffror.)

Vad gäller bencement etc, så läs här: old.ortopedisktmagasin.se/207/epiphysen/epiphysen.html

• Ninni02

Tack! Detta hjälpte mig jättemycket! En av våra AT-läkare förklarade samma då hon var gravid. Är dock lite orolig över cementen då vi använder oss av öppet system, vi står alltså och drar i oss skiten Men förhoppningsvis ska vi byta till slutet system ganska snart.

Svar på tråden Narkossjuksköterskor, hur gör ni vid graviditet?