• Floffeen

hur väljer man namn?

som rubriken lyder.
    Hur väljer man  namn?
    Hur ska man tänka?
    Tar man bara något som är fint eller ska de ha fin betydelse eller passa med syskonens?

Har en son som heter Samuel.
    Där var de pappan som valde och han var bestämd med att sonen skulle heta Samuel.
    Jag fick vara med och välja namn och säga vad som var fult/fint.
    Jag ville han skulle heta sam och pappan samuel så där var de enkelt.
    SAMUEL med SAM som smeknamn (fast vi säger aldrig sam)

nu har pappan sagt att jag får välja vilket namn jag vill till vår tös.
    Jag vet inte och alla stressar med namn!

Vill inte ha namn från topp 100 listan..
    Även om jag tycker Alva och Ebba skulle passa på tösen.

Denice Joline Jolinn är de enda namn jag kommit fram till...
    Där emot känns de som att väldigt många kommer att heta Joline om kanske 1-2år..

HUR HITTAR MAN RÄTT NAMN..
    Tösen är nu 8 dagar gammal och kallas för Bisa , ibland snäckan

• Svar på tråden hur väljer man namn?
  • Flickan och kråkan

Finns ju massor med olika varianter på hur man väljer namn. Vi har valt tilltalsnamn som vi helt enkelt tycker mycket om. Vi gillar klassiska nordiska namn och undviker namn som det blir smeknamn av = korta. Som andra och tredje namn har vi valt ett namn från varsin sida av släkten.

Väntar nummer tre inom en vecka och vi har ingen aning om vad han eller hon ska heta. Vi vet troligtvis om det blir en tjej, men pojknamn har vi svårt med. Vi har två pojkar sedan tidigare. 

• Floffeen

jag har 2 pojknamn jag verkligen gillar men ja de blev ju en tös vilket vi vetat ett bra tag
    och jag har verkligen funderat sen jag blev gravid på vad ska den heter om de är en tjej...
    fortfarande inte kommit på något
    vi har väl släktnamn klara bara men inget tilltalsnamn

Jag vill gärna namnet skall fungera någorlunda bra utomlands med.

• Ellie

Vill bara säga - ursöt flicka!! GrattisGlad

Joline är fint och passar på henne, men jag tycker Disa (istället för Bisa) är bättre {#emotions_dlg.flower}

• Floffeen
    Ellie skrev 2013-06-13 14:19:19 följande:
    Vill bara säga - ursöt flicka!! GrattisGlad

Joline är fint och passar på henne, men jag tycker Disa (istället för Bisa) är bättre {#emotions_dlg.flower}
    TACK! :)

haha sonen på 2,5år som gav henne smeknamnet bisa
    då han inte kan säga bebis utan de blir  Bisa Flört

• blom1983

tycker hon ser ut som en Joline  
    Men Ebba e ju jättefint namn (heter min dotter)  

• Ellie
    blom1983 skrev 2013-06-13 16:26:58 följande:
    tycker hon ser ut som en Joline  
    Men Ebba e ju jättefint namn (heter min dotter)  

Ebba passar minst lika bra som Joline!
  • KiaL

Tycker det är svårt det där med namn.. Det finns ju så många fina så att fastna för ett som ska hålla med hela livet är knepigt.

Med första barnet hade jag i stort sett redan bestämt att det var en Adam utan att ens tagit reda på kön..Flört
    Men hade Jonna eller Joline som reserv i fall jag skulle ha fel.

Med barn nummer 2 var det grabben som fick bestämma då vi inte kunde komma på något som vi verkligen föll för.. Dock hade han Tarzan som förslag först men han fick tänka om där...

Med tredje var vi överens direkt om flicknamnet då det inte fanns så många som hette det..(tyvärr är det vanligare nu) Hade det blivit en kille ville jag ha Isac men resten av familjen sa bestämt nej.. Nu blev det en tjej.

Men det jag skulle komma till är att man måste nog tänka att namnet ska följa med hela livet så det ska gärna passa som vuxen också.. Man får känna efter ordentligt vad som passar.. Kalla henne för de namnen ni har som förslag  så känner ni nog vad som passar.

Sen så har jag svårt för namn som Tindra, Kid, Kit, Ringo, Kitty, Mimmi osv..för detycker jag inte passar in på en vuxen... Men det är min smak.       

• Floffeen

jo precis.
    har med tänk att namnet skall passa hela livet och Joline
    kan jag se allt från bebis-tonåring till vithårig gammal dam ;)

direkt när jag plussa tänkta jag " Siri Cecilia Denice"
    men sen hade vi 2st som heter siri  i släkten och cecilia är inget namn jag egentligen gillar..

hur hittar man bra namn då, tycker jag gått igenom olika mytologier och diverse namn sidor.

• KiaL
    Floffeen skrev 2013-06-13 20:33:32 följande:
    jo precis.
    har med tänk att namnet skall passa hela livet och Joline
    kan jag se allt från bebis-tonåring till vithårig gammal dam ;)

direkt när jag plussa tänkta jag " Siri Cecilia Denice"
    men sen hade vi 2st som heter siri  i släkten och cecilia är inget namn jag egentligen gillar..

hur hittar man bra namn då, tycker jag gått igenom olika mytologier och diverse namn sidor.

Joline är jätte fint, Denice likaså och det fungerar ju både nu och senare. Ebba tycker jag iofs också är väldigt fint... Hrmm svårt. Tror inte vi är mycket till hjälp här..

Gör som så att du upprepar ett namn i taget ofta så kanske du känner vilket som känns bäst.. 
  • Ellie

Du har ju redan tittat på namnsidor. Den här har ganska många fina namn (om du har missat den):
    http://barnnamn.net/ovanliga-flicknamn/

Slumpgenerator gav aldrig mig några bra förslag, men kanske du har mer tur?
    http://www.flicknamn.com/
    http://svenskanamn.alltforforaldrar.se/namn/namngenerator

Om man vill ha ett ovanligare namn kan man leta på ställen som:
    http://www.fantasynamegenerator.net/fantasy-name-generator-female/

Det är bra om namnet (förutom att passa som vuxen) är lätt att förstå och uttala internationellt, och att det passar hyfsat bra ihop med efternamnet.

Om man går igenom alla i släkten ett par led tillbaka kanske det finns något namn man i alla fall vill ha som mellannamn.

Kanske du och pappan möttes på en restaurang med ett flicknamn? En speciell låt som är "er"? Bott på ett trevligt hotell som hette något vettigt?

Vad man INTE bör göra Glad:
    http://se.babycenter.com/a556359/vilka-namn-man-inte-b%C3%B6r-ge-sitt-barn

Svar på tråden hur väljer man namn?