Behandling med gulkroppshormon, vad är "normalt"?
Fick min PCOS diagnos för ca en månad sedan. Väldigt kraftig eller svår, vilket ord man nu vill använda. Även om det känns lite skrämmande så var det ändå skönt att få svar på varför kroppen funkat som den gjort de senaste 17 åren.
Då jag inte har tankar på fler barn så som livet ser ut nu och framåt så fanns det ingen anledning att käka hormoner för att framkalla ägglossning. Dock behöver jag ju blöda ut mina slemhinnor, och som min gynekolog så fint uttryckte det behövde jag en "tömning" då jag hade så mycke hinnor. Förståerligt då jag endast haft mens/blödning 2-3 ggr/år de senaste åren.
Han skickade hem mig med recept på gulkroppshormon som jag skulle börja med med en gång. Skulle ätas i 10 dagar och sen skulle det bli en blödning. Och en blödning blev det...på 5 droppar typ. Väldigt lite var det iaf. Kanske hade jag förberett mig på det värsta med ordet "tömning" ringande i skallen. Och jag har alltid haft väldigt (!!) rikliga blödningar genom åren.
Hur mycke blöder man efter gulkroppsbehandling?
Vad är "normalt"?
Är orolig att jag inte "tömde" tillräckligt. Känns inge bra att gå och samla på sig "bös" år efter år.
Har googlat på mina tabletter och läser överallt att de oftast kombineras med andra hormonpreparat vid långt utebliven mens/blödning. Men jag fick inget mer.