• Anna227

Tips på smal tårta?

Hej! Jag undrar om någon har tips på en tårta eller något liknande festligt som passar för ett födelsedagsfirande där en av huvudpersonerna inte äter just tårta/godis av viktskäl. Alltså... antingen något väldigt "smalt" eller något festligt med frukt eller något annat gott?

• Svar på tråden Tips på smal tårta?
  • Mineralvatten

anna skipper har en ganska så god raw-food-tårta på sin hemsida.

• cosinus

Färsk frukt kan man ju göra hur mycket gott som helst med.

Jag tycker det är supergott med yoghurt (naturell) och hackade vindruvor, kiwi, annanas, jordgubbar och sånt. Till det naturella caschewnötter. Mums!

Jag brukar ta vanlig naturell yoghurt men det kanske blir ännu lite lyxigare med typ grekisk/turkisk yoghurt. Den är ju lite fastare också så då skulle man kunna lägga upp i glas (typ som man gör med mousse) och så frukten ovanpå och nötterna vid sidan (om någon är allergisk)

• Anna227

Tack för tipsen! Jag gillar inte anna skipper men hon kan ju ha bra recept ändå Glad jag ska kolla! Och yoghurt med frukt upplagt i glas kan också vara en bra idé! Det ser ju lite festligare ut än bara fruktsallad i en stor skål.

• Mineralvatten
    karet skrev 2013-06-12 15:14:54 följande:
    Marängtårta med färska bär och typ lättglass.
    det är väligt mkt socker i maräng...
  • virrex2000

Har sett ett recept på vattenmelon tårta men kommer inte ihåg vart. :(
    Man gör en botten av vattenmelon och använder kokosgrädde och garnerar med frukt. Har tänkt att själv pröva att göra en sådan till sonens 1års kalas

• karet

Mineralvatten: det beror ju på hur man ser det... Ca 2 dl socker för en hel tårtbotten och övrigt är äggvita (lågt i kalorier och i tex points). Blir inte så mkt kalorier eller points för en portion.

• Mineralvatten
    karet skrev 2013-06-12 19:50:50 följande:
    Mineralvatten: det beror ju på hur man ser det... Ca 2 dl socker för en hel tårtbotten och övrigt är äggvita (lågt i kalorier och i tex points). Blir inte så mkt kalorier eller points för en portion.
    man har ju mer än en tårtbotten...
  • karet
    Mineralvatten skrev 2013-06-12 19:55:17 följande:
    man har ju mer än en tårtbotten...

Ja, tex frukter/bär och lättglass. Blir inte så mycket då totalt =)
Svar på tråden Tips på smal tårta?