• Sveamarie

Less på andra kvinnors sura miner över min figur

Vet inte vad jag vill med den här tråden förutom att avreagera mig lite....

Fick barn för sju månader sedan och har sedan efter strikt kosthållning å viss träning fått tillbaka min figur. Jag är medveten om att jag har en fin kropp, smal midja, platt mage å bröst som passar i bh-storlek C75 men allt detta har inte kommit gratis till mig utan jag har fått göra vissa avkall på livets goda i min vardag (läs fikabröd och skräpmat)

Problemet är att alltför många kvinnor som jag aldrig har yttrat ett ord till tittar granskande och sedan surt på mig när jag kommer gående. Några som själva har varit kraftiga har t.o.m. himlat med ögon för att sedan vrida bort blicken...Detta irriterar mig en hel del och deras bemötande gör mig ledsen. Jag anser att de och jag har gjort olika val med hur vi vill förhålla oss till kost och motion och de behöver således inte racka ner på mig då jag inte gör detta mot dem. De unnar ju sig sådant som jag på ett sätt kan vilja ha men jag är inte avundsjuk på dessa människor för det så varför måste de behandla mig illa?

Kan tilläggas att jag inte klär mig mer utmanande än andra och sällan pratar om min kropp med andra människor.  

Ni som gör så här mot andra kvinnor hur tänker ni själva kring detta? 

• Svar på tråden Less på andra kvinnors sura miner över min figur
  • Moist

Jag har väl samma kroppstyp som dig smal, normalstora bröst, välmarkerad midja osv utan att ens bry mig om va jag äter eller hur jag rör mig.. men har aldrig märkt av att folk himlar med ögonen eller granskar mig och är nog inte den enda, så frågan är om du inte bara tycker de eller kanske själv sitter och stirrar på andra så dom blir irriterade?

• caaroline

Det är nog ren avundsjuka om jag ska vara ärlig! Försök att inte irritera dig utan försök att hålla huvudet uppe, du har klarat något som många skulle vilja men aldrig tar sig tid eller har motivation till. Fortsätt så, mår du och din kropp bra så skit i dom :) jag tycker de är bra kämpat iallafall.

• tuzzla

Säger nog samma som föregående:
    Har fyra barn, varav den minsta är 10 månader. Över lag är jag väldigt nöjd med min kropp, särskilt eftersom jag inte ansträngt mig det minsta för att återfå den.
    Har aldrig upplevt att någon tittar surt på mig för det.
    Låter till och med konstigt att någon skulle tänkas göra så.

• Sveamarie
    Moist skrev 2013-06-11 13:13:04 följande:
    Jag har väl samma kroppstyp som dig smal, normalstora bröst, välmarkerad midja osv utan att ens bry mig om va jag äter eller hur jag rör mig.. men har aldrig märkt av att folk himlar med ögonen eller granskar mig och är nog inte den enda, så frågan är om du inte bara tycker de eller kanske själv sitter och stirrar på andra så dom blir irriterade?
    Tyvärr är det inte inbillning, skulle ha önskat att så var fallet! Självklart gör ju inte alla kvinnor så här men när det händer blir jag lite ledsen...
  • caaroline

Jag kan faktiskt inte prata om hur de är att vara ts då jag aldrig haft dendär kroppen som många drömmer om, däremot vet jag av andra som upplevt detta, speciellt ute och på fester. Man blir liksom som ett "hot" tydligen och det kan ge väldigt sura blickar, de har jag faktiskt sett själv på fester, tyvärr!

• Bjoer

Det är väl den eviga bortförklaringen att de med bra figur har 'tur' som fått en bra kropp och kan äta vad som helst, när det egentligen ofta handlar om självdisciplin. Men det är väl mycket bekvämare för många att tro att de inte kan förändra sin situation så slipper de vara medvetna om, och ha dåligt samvete för, att det är deras val.

• Sveamarie
    caaroline skrev 2013-06-11 13:14:54 följande:
    Det är nog ren avundsjuka om jag ska vara ärlig! Försök att inte irritera dig utan försök att hålla huvudet uppe, du har klarat något som många skulle vilja men aldrig tar sig tid eller har motivation till. Fortsätt så, mår du och din kropp bra så skit i dom :) jag tycker de är bra kämpat iallafall.
    Tack! Dina ord värmdeGlad
  • 123

Skit i dem! Det kommer alltid finnas folk som rackar ner på andras kroppar, utseende och livsval så det är ingen idé att bry sig. Antingen är man för tjock eller för smal eller för ful eller fel frisyr eller fula kläder eller så SER man stöddig ut eller... ja du fattar.
    Förresten är det nog i grunden mest synd om människor som är så fula på insidan att de ständigt måste dra ner andra i sin skit.

• Pleco

Är det inte dina egna hjärnspöken då? Hur vet du att det är pga din kropp? Det kanske går ett elakt rykte om dig, som får folk att titta snett.

Men seriöst så undrar jag vart folk bor som omges av så mycket elaka människor hela tiden. Eller är det så att jag inte bryr mig och således inte märker elakheten hos folk?

• Sveamarie
    Pleco skrev 2013-06-11 13:22:30 följande:
    Är det inte dina egna hjärnspöken då? Hur vet du att det är pga din kropp? Det kanske går ett elakt rykte om dig, som får folk att titta snett.

Men seriöst så undrar jag vart folk bor som omges av så mycket elaka människor hela tiden. Eller är det så att jag inte bryr mig och således inte märker elakheten hos folk?
    Nej, det är inga hjärnspöken å jag har svårt att tro att det går elaka rykten om mig . Bor i mellanstor stad, men jag kanske borde flytta till din ;)
Svar på tråden Less på andra kvinnors sura miner över min figur