• Anonym (Mamma)

Umgänge ettåring

Hej! Min son har inte träffat sin pappa på 6månader och nu vill han ha umgänge via en stämning. Jag har valt att lämna hans pappa pga upptrappat våld. Min son har sett och lidit av detta. Dom hade ingen bra relation tidigare och han har knappt frgat efter honom, Hur snabbt går det? Vad kan tingsrätten bestämma sig för? Min son har nu äntligen blivit en lugn och trygg kille och börjat sova bra på nätterna. Jag hoppas verkligen att dom ser till att han är liten och att ingen relation finns. Jag har skaffat advokat men vill så gärna ha era erfarenheter....skriv

• Svar på tråden Umgänge ettåring
  • Griseknoen35

Var i liknande läge... Blev varannan helg.. Först var det bara umgänge dagtid varannan helg i 4 månader sedan blev det en dags övernattning i fyra månader och sedan två övernattningar och så är det än flera år senare. I början mådde sonen dåligt av umgänget men nu när han är äldre går det bättre. Men alla tvister ser olika ut, så här blev det för oss. Pappan hade heller här ingen relation, jag ensam vårdnad (har än), pappan söp men det kunde jag inte bevisa. Se till så att du har bevis för att sonen skulle må dåligt utav umgänge om han nu skulle det. Har du anmält det pappan gjort mot dig?

• Anonym (Mamma)

Hur gammal var din son? Hade han slagit dig? Bor du i en stor stad? Dom verkar döma olika. Det är polisanmält och det finns bevisning men polisen jobbar sakta så han har ännu inte blivit kallad. Hur gammal var han när det började gå bra?

Griseknoen35 skrev 2013-06-10 23:53:03 följande:
    Var i liknande läge... Blev varannan helg.. Först var det bara umgänge dagtid varannan helg i 4 månader sedan blev det en dags övernattning i fyra månader och sedan två övernattningar och så är det än flera år senare. I början mådde sonen dåligt av umgänget men nu när han är äldre går det bättre. Men alla tvister ser olika ut, så här blev det för oss. Pappan hade heller här ingen relation, jag ensam vårdnad (har än), pappan söp men det kunde jag inte bevisa. Se till så att du har bevis för att sonen skulle må dåligt utav umgänge om han nu skulle det. Har du anmält det pappan gjort mot dig?

• Anonym (Mamma)

Han har inte funnits där för honom alls. Skrämt honom med sittbeteende, bevittnat våld och vid ett flertal tillfällen har han gråtit men pappan har inte visat någon hänsyn till det utan fortsatt skrika och slå. Min son har sovit väldigt dåligt men börjar komma tillbaka och är mycket tryggare och sover bättre.

Griseknoen35 skrev 2013-06-10 23:54:15 följande:
    Har han skadat sonen på något sätt? I så fall kan du bevisa det?

• Anonym (-)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-06-11 08:56:54 följande:
    Han har inte funnits där för honom alls. Skrämt honom med sittbeteende, bevittnat våld och vid ett flertal tillfällen har han gråtit men pappan har inte visat någon hänsyn till det utan fortsatt skrika och slå. Min son har sovit väldigt dåligt men börjar komma tillbaka och är mycket tryggare och sover bättre.

Men nu vill han ju finnas där... ge pappan en chans, om inte för sonens skull som har rätt till sin pappa.
  • mamman64
    Anonym (-) skrev 2013-06-11 09:00:31 följande:

Men nu vill han ju finnas där... ge pappan en chans, om inte för sonens skull som har rätt till sin pappa.
    Jaa eller så vill han fortsätta att kontrollera mamma....
  • Litet My

Tänker man det minsta på sina barn så misshandlar man inte den andre föräldern eller skrämmer barnet. Tycker det osar hund i hans syften. Jag vet att häromkring finns ett ställe där man har personal med under umgängen där ena föräldern tex misshandlat eller inte känner sina barn, dessa stöttar men tittar också på hur barnet och föräldern fungerar ihop. En vän till mig var i tingsrätten och pappan fick såna umgängen en dag i veckan med barnen han inte träffat sedan de föddes. I deras fall tröttnade han då syftet var att bråka med mamman inte att träffa barnen och där kom han ju inte åt mamman, finns det något liknande där du bor?

• Saturnus

Jag har nu fått reda på att det finns något ställe som dom kan ses på där det finns personal. På ett sätt känns det skönt om tingsrätten kan hjälpa till med umgängesstöd så slipper jag styra upp det. Jag har gjort det redan med hjälp av fam rätten. en nära vän skulle vara med pappan och min son och jag fanns med på håll men det fungerade inte pga att pappan inte respekterade att komma nära mig. Min son är året men jag är fortfarande rädd för hur dom kan döma. Enl psykologer är det lite och ofta och helst inga övernattningar tills dess att han är mycket äldre. Tack för alla svar, skriv gärna fler svar det ger mig lite insyn på hur det fungerar. Griseknoen... Blir ledsen och arg när jag läser det du skriver. Hoppas bup kommer med något riktigt bra beslut. Håller tummarna!

• Anonym (Mamma M)

Min äldsta pojke var i liknande ålder när jag o hans pappa låg i vårdnadstvist. Tingsrätten dömde där varannan helg, samt dagumgänge någon gång under veckan.

De gjorde en upptrappning av umgänget dock, så att umgänget började dagtid kortare stunder, för att till slut trappas upp till varannan helg med övernattning.
    Visst går det bra med övernattning hos umgängesföräldern även för ett litet barn, men det beror ju helt på hur just eran situation ser ut - det är ju svårt att sitta här o sia om hur det kommer att bli.

Lycka till o hoppas det löser sig bra för er alla! 

• Anonym (Mamma)

Får man fråga varför ni hamnade i vårdnadstvist? Var du också med om våld? Hade pappan och pojken någon bruten kontakt? Minns du hur snabbt det blev varannan helg? Sågs dom med umgängesstöd? Många frågor, skulle bli jätteglad för svar!

Anonym (Mamma M) skrev 2013-06-27 14:34:27 följande:
    Min äldsta pojke var i liknande ålder när jag o hans pappa låg i vårdnadstvist. Tingsrätten dömde där varannan helg, samt dagumgänge någon gång under veckan.

De gjorde en upptrappning av umgänget dock, så att umgänget började dagtid kortare stunder, för att till slut trappas upp till varannan helg med övernattning.

Visst går det bra med övernattning hos umgängesföräldern även för ett litet barn, men det beror ju helt på hur just eran situation ser ut - det är ju svårt att sitta här o sia om hur det kommer att bli.

Lycka till o hoppas det löser sig bra för er alla! 

Svar på tråden Umgänge ettåring